Hej
Jag har en tanke om att bygga en utdragslåda under verandan. Där ska jag kunna förvara en del saker såsom skidor etc. Problemet är hur man ska bygga den.

Maxdjup på lådan är 2,60 m

Finns det någon rullskena eller dylikt som passar för att göra en låda? Den ska vara utomhus

Kan man tänka sig någon annan konstruktion? Tips emottages tacksamt

/Erik

Skenor för skjutdörrar som är lite mer tåliga (tex för garage och förrådsändamål) brukar finnas på de flesta stora bygglador eller går att beställa. Två sådana kombinerat med lämplig låda konstruerat med tex formplywood eller lämplig hård tålig skiva skulle nog kunna gå att använda. Om du nöjer dig med en lösning där du får hålla upp fronten på lådan och låta bakändan glida på skenorna blir konstruktionen riktigt enkel. Om du vill ha en låda som glider enda ut blir det lite mer komplext och inte alla skenor kommer funka

Ett annat alternativ är att göra två egna "skenor" i trä och montera hjul liknande dessa på lådan. På så vis står lådan på fyra hjul och rullar på två banor vid sidorna. Jag hade en mindre variant av detta under arbetsbänken en gång och det fungerade helt ok.

Smarta förslag. Tack
men båda varianterna innebär att man måste hålla i fronten, eller tänker jag fel?

Det är alltid ett problem att "hålla upp fronten", sätt dit ett rejält handtag.

Protte

Ska du slippa hålla upp fronten åker du nog på ett par teleskopskenor och frågan är väl hur mycket du vågar belasta det med sedan. Det du kan kolla med är firmor som gör bilinredningar till hantverksbilar eller liknande.

Nu vet jag ju inte hur det ser ut vid din veranda men om det går så skulle jag göra en stor låda på hjul och helt enkelt låta den stå på backen

Det är ju frågan hur mycket man vill dra ut, ska hela lådan ut måste man ha teleskopskenor och då gäller det att det håller.
På filmen blir det kanske 70 - 80 % utdrag, ung som en normal byrålåda. Om gubbens kompis sätter sig på lådkanten kan det bi ett sprakande ljud, ung som när plywood bryts sönder.

Protte

Bra länk JPW. Det där borde kunna funka utmärkt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.