En bekant har köpt en tomt för längesedan på ett attraktivt läge i Skåne (ej sjötomt).

Han funderar på att bygga bostadsrätter där jag skulle kunna vara med och delfinansiera.

Storleksordningen 12-15 lägenheter.

Vill gärna bli påklädd med alla möjliga tips på kostnadskalkyl, lagar, skatter, etc. etc. och allt man ska tänka på och inte glömma då jag inte är proffs på området.

Dessutom: är det värt i dagens ekonomiska läge?

Det är pendelavstånd (med bil) till Öresundsbron.
 
Marknadsbdömningen kan du nog bara göra själv. Alltså vilka priser kan man räkna med. Men om man håller sig till det ekonomiska, så är ju också frågan hur det skall regleras mellan dig och din bekante. För lite krasst så kan man säga att det finns ingen vinst i att låta bygga ett hus och sälja, oavsett i vilken form. Utan värdet på ett projekt ligger i tomten, och dess läge. Och tomten skulle ju din bekante stå för. Eller rättare sagt det finns folk som tjänar på att bygga och sälja, men oftast ligger vinsten i den allmäna prisökningen under byggtiden. Som lika gärna kan bli en allmän prisnedgång...

Första frågan du måste reda ut, är om det överhuvudtaget kommer att vara möjligt att få bygglov. Vad säger ev. detaljplaner, områdesplaner osv.
 
  • Gilla
ClaesMalmö
  • Laddar…
Ok, tack, detaljplaner och områdesplaner, det ska jag ta reda på.

I och med att värdet ligger i själva tomten (läge) och det är ingen (stor) vinst i att bygga/sälja skulle det isf vara bättre att bygga hyresrätter då?
 
Hyresrätter är en långsiktigare investering än bostadsrätter (ex: Producera en lägenhet kostar säg 1 miljon och den drar in kanske 5000 kr/månad efter driftkostnader). Då tar det 17 år innan du fått tillbaka pengarna, därefter är det ren vinst.
Producerar man samma lägenhet som bostadsrätt (samma byggkostnad, 1 miljon) så säljer man den kanske till bostadsrättsföreningen som bildas, för 1.2 miljoner. Du tjänar då 200 000 direkt, men har inga som helst inkomster därefter.
(Alla exempel helt utan skatter och annat, detta är bara för att ge en jämförelse, och förklarar också varför det byggs så få hyresrätter nuförtiden. Ingen vill vänta 15 år på att gå med vinst...)
 
  • Gilla
ClaesMalmö
  • Laddar…
OK, tack för feedbacken.

Så trots att enligt hempularen inte är några stora vinster vid att bygga/sälja bostadsrätter så är det något bättre än att bygga hyresrätter.

Frågan är då om det är lönt att bygga bostadrätter i det här specifika fallet isf att sälja tomten och realisera vinsten för att därefter investera i någonting annat.

Vi har funderat på att köpa hyreshus (tillsammans, vi har vilande bolag).
 
Börja med att prata med en mäklare vad han tror om projektet och vad ni kan få ut för lägenheterna. Vet din kompis vad det kostar att bygga så ta fram en kallyl tillsammans med mäklaren, dom brukar veta hur ni ska räkna. Och läs på ordentligt innan du hoppar på projektet, när du tror att du vet något finns det 100ggr mer att lära...
 
Om du skall finansiera detta skulle jag kräva del i fastigheten. Det måste bli lättare att reglera ev vinst då. Alt att du finansierar mot procentuell avkastning på ev vinst.
 
Det kan säkert vara jättebra att bygga bostadsrätter. Men värdet uppstår inte primärt genom att bygga dem, utan genom att tillhandahålla mark för bygget.

men jag är väldigt skeptisk till att man som privatperson ger sig in i spekulativ byggverksamhet. Det finns massor med företag som lever på att bygga, exploatera osv. Det är ett yrke med egen yrkeskunskap. Om man ger sig in i den branschen utan att ha kunskapen, eller utan intresse att bli just byggare/exploatör, utan mer som ett engångs affärsprojekt. Ja det är ungefär som att starta vilken annan affrsverksamhet som helst utan branschkunskap.

Just i fasighetsverksamhet så har det fungerat rätt bra för många att ge sig in i ren spekulation, men det beror på den "ständigt" stigande marknaden. Om allt hela tiden ökar i värde så är det svårt att misslyckas, oavsett hur stor/liten skicklighet man har. Ren logik säger dock att det kan inte fortsätta stiga i all framtid, så att ge sig in i ren spekualtion är ett pyramidspel. Har man tur så fortsätter det stiga tills utdelningen kommer, annars...
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.