28 820 läst ·
18 svar
29k läst
18 svar
Bygga badrum i oinredd källare av betong.
Hej.
jag har tänkt låta rörmokaren fundera på det men jag föreställer mig att gruset som bädden består av kommer att fixera en hel del. Gruset lägger jag ovanpå också har jag tänkt. Nu har jag dock tagit vinterlovet och stängt för säsongen. Så fortsättning följer till våren. Tack för all input!
jag har tänkt låta rörmokaren fundera på det men jag föreställer mig att gruset som bädden består av kommer att fixera en hel del. Gruset lägger jag ovanpå också har jag tänkt. Nu har jag dock tagit vinterlovet och stängt för säsongen. Så fortsättning följer till våren. Tack för all input!
Hej alla hjälpsamma!
Jag har nu kommit till slutet på mitt källarprojet och ville ge lite uppdatering för den som är intresserad.
Väggarna i fd matkällaren/blivande badrum där jag bilade bort den slammade träullsskivor fick lättbetong istället för stenull. Kändes mer stabilt.
Golvet skars upp i rännor grävdes ur lades i rör och fylldes på med den urgrävda sanden/gruset för att avlutas med att gjutas igen. Dessa rör endast för avlopp.
Vatten ledningarna går utanpå vägg. Men jag lyckades styra om så de är endast synliga i badrummet på en vägg. De fick ta genväg via pannrum etc för att inte ta över för mycket i badrummet.
Fuktspärrat är det nu endast i duschhörnan och då endast rollat dvs ej med fiberduk eller vad det heter. I övrigt våtrumsfärg i taket och kakel på vägg och klinker på golv. Detta innebär att fukten vandrar fritt genom betongvägg.
Utsidan är så pass väldränerad med platonmatta och med varmluftspumpen i intilliggande rum blir det snabbt torg och fint. Har även en utsugsfläkt som sköter sig själv i duschen.
Jag kommer att lägga upp bilder på det mer än fina badrummet jag har nu. Ska bara ta bilderna först. Tack för alla tips och råd.
Jag har nu kommit till slutet på mitt källarprojet och ville ge lite uppdatering för den som är intresserad.
Väggarna i fd matkällaren/blivande badrum där jag bilade bort den slammade träullsskivor fick lättbetong istället för stenull. Kändes mer stabilt.
Golvet skars upp i rännor grävdes ur lades i rör och fylldes på med den urgrävda sanden/gruset för att avlutas med att gjutas igen. Dessa rör endast för avlopp.
Vatten ledningarna går utanpå vägg. Men jag lyckades styra om så de är endast synliga i badrummet på en vägg. De fick ta genväg via pannrum etc för att inte ta över för mycket i badrummet.
Fuktspärrat är det nu endast i duschhörnan och då endast rollat dvs ej med fiberduk eller vad det heter. I övrigt våtrumsfärg i taket och kakel på vägg och klinker på golv. Detta innebär att fukten vandrar fritt genom betongvägg.
Utsidan är så pass väldränerad med platonmatta och med varmluftspumpen i intilliggande rum blir det snabbt torg och fint. Har även en utsugsfläkt som sköter sig själv i duschen.
Jag kommer att lägga upp bilder på det mer än fina badrummet jag har nu. Ska bara ta bilderna först. Tack för alla tips och råd.
Bygger man i källare då vill man nog ha riktig golvvärme. Gräv och bila bort betong minst 300 mm. Så här gör jag just nu. Tilläggas att huset är isodränat utv. Det blev 9 lass på släpkärran och många vändor med en hink i taget uppför trappanL Loftet skrev:Hej!
Mitt hus är byggt -45 och ett praktexemplar i byggnadskonst. Den har en fin gjuten betongkällare med gamla golvbrunnar och tidigare indraget vatten till en vedeldad panna. Ingenting av detta fungerar eller går att rädda idag. Nu har jag bestämt mig för att uppdatera till fungerande badrum och tvättstuga.
Matkällaren får bli badrum
Tvättstugan förblir tvättstuga
Jag har grävt runt huset för ett modernt dräneringssystem och för att komma in med avlopp och vatten. Jag valde platonmatta. Marken runt huset är sand och ypperlig för dränering.
Det blir även borrad brunn och trekammarbrunn. Dvs utsidan är under kontroll. Nu till min fråga.
Hur skall jag göra med badrummet? Isolera och bygga upp väggar? Endast våtrumstäta direkt på betongväggen och sedan kakla på det?
Jag kommer förmodligen ha elslinga i golvet. Vill undvika att bygga förmycket. Jag har endast 2.20m att spela på från betonggolv till betongtak. Alltså elslinga sedan klinkers. Vad tycker ni? Jag känner mig mycket vilsen i denna djungel av rekommendationer.
jag har alltså INGEn isolering under eller på sidorna utvändigt men hela källaren är under mark. Endast små högt sittande källarfönster.
jag tror det blir paxventilation oc varmluftpump som komplement.
Tyck till! Jag behöver ordentligt med tips. Alltså ingen utvändig isolering utöver all markmassa bestående av sand. Sedan mycket lågt i tak. Hur skall jag göra?
Klicka här för att svara