346 läst ·
3 svar
346 läst
3 svar
Bygga attefallshus på samma tomt som ett fritidshus.
Hej hur klassas ett fritidshus? måste man vara skriven på adressen för att det inte skall
klassas som fritidshus?...Husen bredvid är åretrunt bostäder.
Kan jag ställa upp ett Attefallshus bredvid min stuga som är på 25 kvadrat?
klassas som fritidshus?...Husen bredvid är åretrunt bostäder.
Kan jag ställa upp ett Attefallshus bredvid min stuga som är på 25 kvadrat?
Om du redan har en huvudbyggnad ska det inte spela nån roll att den bara är 25m2kenth gustafsson skrev:
Vill du passa på att anmäla bygge av Attefallare tror jag du behöver vara snabb i vändningarna (efter 1/12 verkar det inte längre vara aktuellt med Attefallare)
Efter 1 dec försvinner attefallsbyggnad. Då får du bygga komplementbyggnader på maximalt 45 kvadratmeter total area inom detaljplan. Ingen får vara över 30 kvm och 4 m nockhöjd och ingen får vara större än bostadshuset. Men bygglov eller anmälan krävs inte.
D v s från 1 dec får du bygga max 25 kvadratmeter komplementbyggnad eller komplementbostadshus men slipper helt kontakt med kommunen för att bygga.
Du år också bygga ut ditt fritidshus med max 30 kxm utan bygglov, anmälan och dessutom planstridigt. Om du först bygger ut med minst 5 kvm så får du bygga 30 kvm komplementbyggnad.
D v s från 1 dec får du bygga max 25 kvadratmeter komplementbyggnad eller komplementbostadshus men slipper helt kontakt med kommunen för att bygga.
Du år också bygga ut ditt fritidshus med max 30 kxm utan bygglov, anmälan och dessutom planstridigt. Om du först bygger ut med minst 5 kvm så får du bygga 30 kvm komplementbyggnad.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Okej firma? Byggahemma.se samma som golvshop.se som byggshop.se....
Badrum -
Bygga nytt garage samma plats
Bygglov -
Bygga Attefallshus vid rivning av huvudbyggnad
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Kan man bygga i samma storlek efter rivning (utan bygglov)?
Byggnadsvård -
Bygga ett gästhus/attefallshus före fritidshuset
Fritidshus