Vilka sjukdomar kan drabba buxbom och hur kan de bekämpas? Går angreppen att förebygga eller borde man rent av ersätta buxbom med annan växt? Caroline berättar om alternativa växter, jordhälsa och larvskydd.

Du kan läsa artikeln här: Buxbom – vanliga sjukdomar + fem bra ersättare

Men alltså, havtorn?! Som namnet antyder består den huvudsakligen av tornar, riktigt djävulska tornar!. Jag har svårt att tänka mig att den ska kunna klippas till en grön och tät buske. Våra havtorn bildar spretiga, risiga och torniga buskage med en massa döda kvistar och lite grönt i toppen. Sågar man ned dem får man massor av rotskott. De sprider sig också via fåglar som gillar bären. Så det är inte någon trevlig ersättningsväxt för buxbom, såvida man inte gillar grå ogenomträngliga buskage.

IMG_4020.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är nog som havtornsbollarna på bilden hon menar, havtorn hikul. Bild från Zetas.
https://zetas.se/products/havtorn-hikul-c5

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Här är hagtorn grön och fin och fungerar utmärkt att klippa, men visst rejäla läderhandskar behövs för att hantera klippet på vägen till komposten. Det är dock inga problem här då jag är lite insnöad på rosor..., och därmed van vid taggiga saker.

Fö så är en väletablerad och tät hagtornshäck ett mkt bra hinder som stoppar alla djur och människor från att ta sig igenom. Naturligtvis till fördel för fåglar att boa i sådana "fästningar".

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Diskussionen handlar inte om hagtorn utan om havtorn! Såhär ser våra ut. Ca 50 år gamla och inte sortförädlade. Massor av småplantor både rotskott och fröspridda. Inte så trevliga!

• IMG_4644.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ajdå! Nu måste jag boka tid hos optikern då jag tydligen blivit blind på bägge ögonen. 😵

Tyckte väl att de där hagtornsbollarna såg synnerligen ohagtornska ut... 🤔

• Haha
Sommartorparn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.