59 913 läst ·
158 svar
60k läst
158 svar
Bulvan/fusk - vad tror ni?
Du ska nog inte försöka kategorisera människor enbart utifrån budstrategier.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Det är förvisso bara två av TS bud vilka sammantaget höjt TS budnivå med 150 tkr eller 6,7 %. De två buden under en promille var alltså inte representativa, men när någon annan höjde med 50.000 och TS sen en tusenlapp såg det som sagt udda ut.A Andy78 skrev:
Men för att återvända till bulvanfrågan: det är tre budgivare inom 10.000 kr (eller en halv procent av avtalsvärdet). Om en av dem skulle vara en bulvan är alltså ett närmast försumbart problem. Om två av dem vore det har dock priset på felaktig grund trissats upp nästan 7 %.
Men hur har budgivningen gått då?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 882 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 882 inlägg
Jag har inte sagt att det är ett snål bud?T twoody skrev:
Men visst föredrar jag höjningar i storleksordning 5000 eller mer i detta sammanhang.
Du, TS och alla andra får självklart höja precis så mycket eller lite som ni vill. Om ni vill höja budet med 1 krona så står det er fritt och det står en säljare fritt att rata er av det eller något annat skäl. Ni fattar självklart era beslut fritt även med den vetskapen att ni riskerar att bli ratade pga detta. Jag menar bara på att det kan vara bra att åtminstone känna till att risken finns.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 882 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 882 inlägg
Det är möjligt, det har jag inget statistik på. Frågan är om det stämmer oavsett höjningarnas storlek.T twoody skrev:
Exempel:
Budgivning 1.
Budgivare A 2.500.000
Budgivare B 2.600.000
Budgivare A 2.700.000
Budgivare B 2.800.000
Budgivare A 2.900.000
Budgivare B 2.950.000
Budgivare A 2.975.000
Budgivare B 3.000.000
Budgivning 2.
Budgivare A 2.500.000
Budgivare B 2.500.001
Budgivare A 2.600.000
Budgivare B 2.600.001
Budgivare A 2.700.000
Budgivare B 2.700.001
Budgivare A 2.800.000
Budgivare B 2.800.001
Budgivare A 2.900.000
Budgivare B 2.900.001
Budgivare A 3.000.000
Budgivare B 3.000.001
Budgivningen börjar på samma nivå och slutar på (nästan) samma nivå i båda exemplen.
I budgivning 1 tror jag att B oftast får köpa (kanske 99.1% av gångerna)
I budgivning 2 tror jag det är betydligt större sannoliket att säljaren väljer budgivare A.
Var gränsen går är svårt att veta och upp till var och en att bedöma.
Jag har inte heller någon egentlig statistik över hur många husköp som gjort av högstbjudande men enbart i min bekantskapskrets vet jag två affärer där säljaren av olika anledningar valt att sälja till en köpare med lägre bud (inga av dem p.g.a. låga budökningar dock). Det motsvarar i min värld ca 10%. Så 99.1% vill jag gärna se just statistiskt underlag för.
Men även om det skulle finnas statistik som stödjer det så måste man också ha statistik över budgivningarna för att se hur vanligt det är att det sker så små höjningar och kunna jämföra dem med de fall där högsta pris inte accepterats. Annars går det inte att avgöra om det påverkar negativt.
Personligen skulle jag i.a.f. fundera mer än en gång innan jag skulle välja en budgivare som ökat med så små summor. Jag håller med de som sagt att detta skapar en misstanke om jobbig köpare. Och eftersom vi är några stycken som sagt detta nu så får ni andra helt enkelt acceptera att den risken finns även om ni tycker det är löjligt.
Och till sist: Jag vill också veta varför TS tror att den andre budgivaren skulle vara bulvan.
Men även om det skulle finnas statistik som stödjer det så måste man också ha statistik över budgivningarna för att se hur vanligt det är att det sker så små höjningar och kunna jämföra dem med de fall där högsta pris inte accepterats. Annars går det inte att avgöra om det påverkar negativt.
Personligen skulle jag i.a.f. fundera mer än en gång innan jag skulle välja en budgivare som ökat med så små summor. Jag håller med de som sagt att detta skapar en misstanke om jobbig köpare. Och eftersom vi är några stycken som sagt detta nu så får ni andra helt enkelt acceptera att den risken finns även om ni tycker det är löjligt.
Och till sist: Jag vill också veta varför TS tror att den andre budgivaren skulle vara bulvan.
Eller så har dom respekt för sina pengar.Herman19 skrev:
Vem avgör vilka som ska fråntas rätten att buda?
Om man föredrar ett visst belopp som minimum i sin budgivning så får man väl skriva det i annonsen.
A Andy78 skrev:
Hej Andy78, va roligt för diskussionens skull att du inte gillar min åsikt. Jag hänvisar till suntförnuft att inte buda med 500kr 1000kr osv som förekommer då det ligger arbete bakom varje bud ifor
m av att någon följerupp/uppdaterar osv. Om du får "förmånen" att vara med i bud på objekt kring 2-5 miljonersklasser och anser att det är rimligt med bud på 1000kr kan du ganska snabbt räkna med att både säljare och mäklare ogillar dig vilket förmodligen resulterar i att även om du vunnit budgivningen så kommer du ej bli vad till köpare.
Om du kollar på ett objekt för säg 2.000.000 och ditt max (med ditt eget resonemang) är 2.001.000kr så saknar du nog även själv respekt för din egen ekonomi.
Jag har inte varit med i så många budgivningar för hus eller lägenhet. Det rör sig om mellan 15 och 20 st så mitt statistiska underlag är ju väldigt begränsat. Men i alla budgivningarna har det funnits en minsta accepterad höjning. Så ovan diskussion ser jag som hypotetisk. Höjer man med minsta accepterade belopp hela tiden bör man ju vara på säkra sidan och inte riskera att diskvalificeras på grund av det.
Är det så att ni inte har frågat om minsta accepterade höjning eller har jag haft tur med bra säljare?
Är det så att ni inte har frågat om minsta accepterade höjning eller har jag haft tur med bra säljare?
Jag kan dock tänka mig att det kan vara lönt att komma med en småhöjning, samma bud som högsta bud eller kanske marginellt lägre.
Då krävs det dock en förklaring hur man tänker. Och har säljaren lagt sin själ i trädgården och vill man behålla den som säljaren hade den, då går det säkert att övertyga säljaren att inte sälja till högste budgivare om denne inte har samma kärlek för trädgården.
Då krävs det dock en förklaring hur man tänker. Och har säljaren lagt sin själ i trädgården och vill man behålla den som säljaren hade den, då går det säkert att övertyga säljaren att inte sälja till högste budgivare om denne inte har samma kärlek för trädgården.
Tycker ju nästan att ettan är mer misstänksam..... Som säljare så skulle jag inte heller bry mig om att någon budar 1000 kr mer, då skulle jag fråga mäklaren vilken köpare som verka vara bäst köpare och jag måste erkänna att jag föredrar de som budat med stora kliv för det betyder att de verkligen vill ha mitt hus och inte försöker göra ett kap eller bara halvhjärtat va med i budgivningen och har större risk att ångra sig.D Daniel112209 skrev: