59 915 läst ·
158 svar
60k läst
158 svar
Bulvan/fusk - vad tror ni?
När vi köpte utryckte mäklaren att han inte varit med om någon liknande budgivning. Budlistan var två A4. På två budgivare.
Vi började med något som mest var ett skambud. Vi hopades på lågt intresse och startade med ett bud som vi kunde höjs till acceptabel nivå. Från den nivån höjdes budet med 5 eller 10kkr i stöten. Vi höjde med 20kr i början med följde sedan med 10kkr i taget. Motparten vad dessutom i väg på någon festival mitt i budgivningen så det blev en paus.
Tydligen hade han frågat mäklaren om vi existerade.
Det slutade en bit över utgångspris, jag har ju ingen aning om utslaget skulle bli annorlunda med en annan teknik. Var får er att sluta tidigare eller senare i en budgivning?
Vi började med något som mest var ett skambud. Vi hopades på lågt intresse och startade med ett bud som vi kunde höjs till acceptabel nivå. Från den nivån höjdes budet med 5 eller 10kkr i stöten. Vi höjde med 20kr i början med följde sedan med 10kkr i taget. Motparten vad dessutom i väg på någon festival mitt i budgivningen så det blev en paus.
Tydligen hade han frågat mäklaren om vi existerade.
Det slutade en bit över utgångspris, jag har ju ingen aning om utslaget skulle bli annorlunda med en annan teknik. Var får er att sluta tidigare eller senare i en budgivning?
Om det nu är ett problem. Så länge det inte är alla budgivare som kör en sådan taktik blir det ju i praktiken inget problem.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Solklart fall av bulvan, höj ditt bud med 500tkr och avslöja luringen.
eller ha ett system som Traderas, som är rätt bra, dvs man skriver in sitt hemliga maxbelopp, och sen höjer systemet automatiskt med vissa förutbestämda belopp tills man nått sin smärtgräns eller skrivit in en ny.-RB- skrev:
Och de rutinerade väntar till sista sekunden och slänger in budet. Traderas modell funkar inte. Då skulle en andraprisauktion vara bättre.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 887 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 887 inlägg
Fel, det handlar inte alls om vem som lägger högsta budet. Det handlar om vem säljaren vill sälja till. Om skillnaden mellan högsta buden och näst högsta budet är 1000 kronor på 3 miljoner så är det så lite pengar så jag som säljare börjar titta på vem jag ska välja. Jag (och många med mig) får känslan av att personen som höjer med 1000 kronor är en person som är mer sannolik att den också vill dra av 500 kronor för en repa i tapeten, 3000 kronor för ett jack i parketten etc. Det kan givetvis vara fel, men om många säljare uppfattar det så är det åtminstone bra för budgivaren att känna till det och förstå att man kanske förlorar affären pga av de små höjningarna.
Jag förstår inte varför man inte lika gärna kan höja med 100 kronor isåfall. Vem vill betala 900 mer än nödvändigt?
Jag förstår inte varför man inte lika gärna kan höja med 100 kronor isåfall. Vem vill betala 900 mer än nödvändigt?
Men var går då din gräns för icke snålt bud?Fairlane skrev:
Fel, det handlar inte alls om vem som lägger högsta budet. Det handlar om vem säljaren vill sälja till. Om skillnaden mellan högsta buden och näst högsta budet är 1000 kronor på 3 miljoner så är det så lite pengar så jag som säljare börjar titta på vem jag ska välja. Jag (och många med mig) får känslan av att personen som höjer med 1000 kronor är en person som är mer sannolik att den också vill dra av 500 kronor för en repa i tapeten, 3000 kronor för ett jack i parketten etc. Det kan givetvis vara fel, men om många säljare uppfattar det så är det åtminstone bra för budgivaren att känna till det och förstå att man kanske förlorar affären pga av de små höjningarna.
Jag förstår inte varför man inte lika gärna kan höja med 100 kronor isåfall. Vem vill betala 900 mer än nödvändigt?
50000kr eller 100000kr eller ännu mer?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 221 inlägg
1.000 kronor är en halv promille av två miljoner. Det är ur alla perspektiv ett futtigt bud. Därmed inte sagt att det är enkelt att fastställa vad som är en rimlig budnivå. Går man på en vanlig auktion är budintervallen normalt ganska många procent. Så långt behöver man kanske inte gå, men för egen del tycker jag att bud under en procent av köpesumman är låga. Den snabba budgivningen man idag kan ha med SMS-bud talar nog för att låga bud är ett mindre problem, men bud sänder också signaler.
Buden under en kvarts procent i det här fallet skulle som sagt få mig att tro att en sådan köpare kommer att dividera om allt, oavsett signifikans, och då jag tycker att en tusenlapp hit eller dit är futtigt ur ett köparperspektiv så blir det också trivialt ur ett säljarperspektiv. Det starkaste skälet mot att förkasta en sådan budgivare är nog att de andra budgivarna skulle misstänka att det var en bulvan som trissade upp priset...
Buden under en kvarts procent i det här fallet skulle som sagt få mig att tro att en sådan köpare kommer att dividera om allt, oavsett signifikans, och då jag tycker att en tusenlapp hit eller dit är futtigt ur ett köparperspektiv så blir det också trivialt ur ett säljarperspektiv. Det starkaste skälet mot att förkasta en sådan budgivare är nog att de andra budgivarna skulle misstänka att det var en bulvan som trissade upp priset...
Nötegårdsgubben skrev:
1.000 kronor är en halv promille av två miljoner. Det är ur alla perspektiv ett futtigt bud. Därmed inte sagt att det är enkelt att fastställa vad som är en rimlig budnivå. Går man på en vanlig auktion är budintervallen normalt ganska många procent. Så långt behöver man kanske inte gå, men för egen del tycker jag att bud under en procent av köpesumman är låga. Den snabba budgivningen man idag kan ha med SMS-bud talar nog för att låga bud är ett mindre problem, men bud sänder också signaler.
Buden under en kvarts procent i det här fallet skulle som sagt få mig att tro att en sådan köpare kommer att dividera om allt, oavsett signifikans, och då jag tycker att en tusenlapp hit eller dit är futtigt ur ett köparperspektiv så blir det också trivialt ur ett säljarperspektiv. Det starkaste skälet mot att förkasta en sådan budgivare är nog att de andra budgivarna skulle misstänka att det var en bulvan som trissade upp priset...
Men om vi tittar i listan hur många bud var det som var just på 1000kr mer?