harry73 harry73 skrev:
Läs min tidigare inlägg :)
Har gjort det men det framgår inte vad som är kosntigt eller suspekt, än att du tycker personen är en snåljåp och förväntar dig prutning vid besiktning.
 
När vi köpte utryckte mäklaren att han inte varit med om någon liknande budgivning. Budlistan var två A4. På två budgivare.
Vi började med något som mest var ett skambud. Vi hopades på lågt intresse och startade med ett bud som vi kunde höjs till acceptabel nivå. Från den nivån höjdes budet med 5 eller 10kkr i stöten. Vi höjde med 20kr i början med följde sedan med 10kkr i taget. Motparten vad dessutom i väg på någon festival mitt i budgivningen så det blev en paus.

Tydligen hade han frågat mäklaren om vi existerade.

Det slutade en bit över utgångspris, jag har ju ingen aning om utslaget skulle bli annorlunda med en annan teknik. Var får er att sluta tidigare eller senare i en budgivning?
 
Om man vill kan man ju som säljare säga att höjningar med mindre än X kr beaktas ej. Så är ju det problemet löst.
 
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
Om det nu är ett problem. Så länge det inte är alla budgivare som kör en sådan taktik blir det ju i praktiken inget problem.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Solklart fall av bulvan, höj ditt bud med 500tkr och avslöja luringen.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Cruzze och 14 till
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
Om man vill kan man ju som säljare säga att höjningar med mindre än X kr beaktas ej. Så är ju det problemet löst.
eller ha ett system som Traderas, som är rätt bra, dvs man skriver in sitt hemliga maxbelopp, och sen höjer systemet automatiskt med vissa förutbestämda belopp tills man nått sin smärtgräns eller skrivit in en ny.
 
  • Gilla
carin76 och 1 till
  • Laddar…
Och de rutinerade väntar till sista sekunden och slänger in budet. Traderas modell funkar inte. Då skulle en andraprisauktion vara bättre.
 
Fattar inte varför folk tycker 1000kr bud är snålt
Det handlar om vem som lägger högsta budet.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
T twoody skrev:
Fattar inte varför folk tycker 1000kr bud är snålt
Det handlar om vem som lägger högsta budet.
Ja precis, budet är ju inte 1000 kr, däremot höjningen av budet är 1000 kr.
 
Fairlane
Fel, det handlar inte alls om vem som lägger högsta budet. Det handlar om vem säljaren vill sälja till. Om skillnaden mellan högsta buden och näst högsta budet är 1000 kronor på 3 miljoner så är det så lite pengar så jag som säljare börjar titta på vem jag ska välja. Jag (och många med mig) får känslan av att personen som höjer med 1000 kronor är en person som är mer sannolik att den också vill dra av 500 kronor för en repa i tapeten, 3000 kronor för ett jack i parketten etc. Det kan givetvis vara fel, men om många säljare uppfattar det så är det åtminstone bra för budgivaren att känna till det och förstå att man kanske förlorar affären pga av de små höjningarna.

Jag förstår inte varför man inte lika gärna kan höja med 100 kronor isåfall. Vem vill betala 900 mer än nödvändigt?
 
  • Gilla
Kjol och 17 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Det handlar om vem som lägger högsta budet.
Det står säljan fritt att välja vilket bud som helst att sälja för.
Säljaren kan sälja till budgivare tre om den vill.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det står säljan fritt att välja vilket bud som helst att sälja för.
Säljaren kan sälja till budgivare tre om den vill.
Ja visst är det så men 99,9 säljer till högsta budet.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Fel, det handlar inte alls om vem som lägger högsta budet. Det handlar om vem säljaren vill sälja till. Om skillnaden mellan högsta buden och näst högsta budet är 1000 kronor på 3 miljoner så är det så lite pengar så jag som säljare börjar titta på vem jag ska välja. Jag (och många med mig) får känslan av att personen som höjer med 1000 kronor är en person som är mer sannolik att den också vill dra av 500 kronor för en repa i tapeten, 3000 kronor för ett jack i parketten etc. Det kan givetvis vara fel, men om många säljare uppfattar det så är det åtminstone bra för budgivaren att känna till det och förstå att man kanske förlorar affären pga av de små höjningarna.

Jag förstår inte varför man inte lika gärna kan höja med 100 kronor isåfall. Vem vill betala 900 mer än nödvändigt?
Men var går då din gräns för icke snålt bud?
50000kr eller 100000kr eller ännu mer?
 
1.000 kronor är en halv promille av två miljoner. Det är ur alla perspektiv ett futtigt bud. Därmed inte sagt att det är enkelt att fastställa vad som är en rimlig budnivå. Går man på en vanlig auktion är budintervallen normalt ganska många procent. Så långt behöver man kanske inte gå, men för egen del tycker jag att bud under en procent av köpesumman är låga. Den snabba budgivningen man idag kan ha med SMS-bud talar nog för att låga bud är ett mindre problem, men bud sänder också signaler.

Buden under en kvarts procent i det här fallet skulle som sagt få mig att tro att en sådan köpare kommer att dividera om allt, oavsett signifikans, och då jag tycker att en tusenlapp hit eller dit är futtigt ur ett köparperspektiv så blir det också trivialt ur ett säljarperspektiv. Det starkaste skälet mot att förkasta en sådan budgivare är nog att de andra budgivarna skulle misstänka att det var en bulvan som trissade upp priset...
 
  • Gilla
Pytt och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
1.000 kronor är en halv promille av två miljoner. Det är ur alla perspektiv ett futtigt bud. Därmed inte sagt att det är enkelt att fastställa vad som är en rimlig budnivå. Går man på en vanlig auktion är budintervallen normalt ganska många procent. Så långt behöver man kanske inte gå, men för egen del tycker jag att bud under en procent av köpesumman är låga. Den snabba budgivningen man idag kan ha med SMS-bud talar nog för att låga bud är ett mindre problem, men bud sänder också signaler.

Buden under en kvarts procent i det här fallet skulle som sagt få mig att tro att en sådan köpare kommer att dividera om allt, oavsett signifikans, och då jag tycker att en tusenlapp hit eller dit är futtigt ur ett köparperspektiv så blir det också trivialt ur ett säljarperspektiv. Det starkaste skälet mot att förkasta en sådan budgivare är nog att de andra budgivarna skulle misstänka att det var en bulvan som trissade upp priset...

Men om vi tittar i listan hur många bud var det som var just på 1000kr mer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.