Byggahus.se

Bulvan/fusk - vad tror ni?

46k läst  158 svar

1. A
    Medlem · Nivå 14
    Och vaf skulle den extra flexibiliteten vara i sammanhanget?

• Laddar…
  2. 5
    Medlem Nivå 2
    Av vilken anledning misstänker du att det är en bulvan? Det är ju en vanlig budgivning.

3. H
    Medlem Nivå 1
    Hade personligen hellre sålt till 2 eller 3. Om 1 ligger högst lär det ju bara skilja 5 000 ändå (= 0,2 %). Överlag trögt med knappa 5% ökning på tre budgivare och ett dygn, men alla kanske ligger nära sin maxgräns?

• Laddar…
  4. A
    Medlem · Nivå 14
    Jag hade sålt till den som budat högst.
    Om man nått dit på 1, 5 eller 20 budgivningar är oväsentligt för mig.

5. H
    Medlem Nivå 1
    Tillträdesdatum, ingen besiktningsklausul, finns massa olika halvfasta möbler att förhandla om, etc

6. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Spelar inte en stor roll. Det är upp till säljaren.
    Bara känslan att köparen inte är en småljåp som vill betala så lite som möjligt borde vara värd mycket. Tänk bara hur mycket prutning det kommer att bli efter besiktningen.

• Laddar…
  7. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Faktagrund faktagrund....

Om nu säljaren är rik som ett troll men har som budgivningstaktik att ge små bud, varför välja bort den personen pga någon magkänsla eller tyckande att det bara är snåljåpar som bjuder på det viset?

Det är ungefär lika smart som att bara sälja bilen till någon som är "seriös och ringer".....

8. A
    Medlem · Nivå 14
    Ellerhur, så hur man budar är avgörande för hur man prutar eller hur var det nu?
    Köparna kanske har samma känsla fast omvänt, säljaren är en snåljåp som vill ha så mycke som möjligt för huset.
    Varför inte sälja det till under marknadspris och gynna en barnfamilj?

Varför ska man betala mer än vad man behöver?
    Har man problem som säljare att det kommer småbud, så är det enkelt löst sätt ett högt pris direkt så får man kanske ett bud eller inga alls.

• Laddar…
  9. H
    Medlem Nivå 1
    Nu är ju inte detta en fråga om moral, utan info till TS att vissa av oss skulle välja bort den som budar i små steg. Det spelar ingen roll om det är rationellt eller inte för TS, utan det är bara något att förhålla sig till.

10. A
    Medlem · Nivå 14
    Varför ska TS förhålla sig till att vissa av er skulle välja bort dom som budar i små steg?, TS gör som han vill med sin budgivning.

• Laddar…
  11. A
    Medlem · Nivå 14
    Om budgivare 2 vinner och mäklaren återkomer till dig med en sång om att de ändrat sig, inget lån eller något annat skäl som egentligen inte spelar någon roll.
    Så hade jag om jag var du sagt att jag var intresserad men priset som gäller är första budet du la när ni började vara dom enda budgivarna.
    Mäklaren kommer säkert bli grinig men det är bara ställa frågan "varför har vi stått här och budat mot varandra om personen inte ska fullfölja sin affär?"

12. H
    Medlem Nivå 1
    Att ignorera ytterligare information är också ett förhållningssätt; sällan effektivt men däremot vanligt.

13. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Kanske, kanske inte. Men poängen är att det finns en stor skillnad mellan att buda på en auktionsajt och på ett hus. På en auktionsajt handlar det bara om högsta priset men med hus handlar det även om vilken bild man skapar av sig själv. Och om ts nu undrade om 2 var bulvan, är mitt svar att 1 ger konstiga/suspekta bud.

• Laddar…
  14. A
    Medlem · Nivå 14
    Vad är det du finner konstigt /suspekt?

15. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Läs min tidigare inlägg :)