Byggahus.se

Bulvan/fusk - vad tror ni?

47k läst  158 svar

1. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 18
    Det var så kollegan resonerade iaf, och såvitt jag vet funkade det tillslut.

2. H
    Moderator · Nivå 25
    jag tycker ihnte det finns något som indikerar att 2an är bulvan. Man kan ha väldigt många teorier om vilken strategi i budgivning som ger bäst resultat.

Jag tror att småhöjningar är en dålig strategi.

Antag att 2an faktiskt har nått sin gräns vid 2 170 000. Så höjer 1an med 5 000. Då är det väldigt frestande att höja med 5 000 som 2an gjorde här. Skulle han vinna, så har han gått 10 000 högre än vad som var tänkt från början. Vad jag menar är att småhöjningar riskerar att göra slutpriset högre än det skulle blivit annars.

3. J
    Medlem Nivå 4
    Precis så jag resonerar också, när vi köpte lät jag de andra leka färdigt först, när det lugnade ner sig höjde vi ganska mycket mer än vad de andra tidigare gjort och då la de sig. Rätt eller fel, det är nog väldigt olika från gång till gång. Men vi fick vårt hus och jag är nöjd. :)

4. I
    Medlem Nivå 2
    Vinner du budgivningen får du väl veta vilka de andra budgivarna är. Det fick vi iaf.

Väldigt låga summor ni lägger in för övrigt.

5. tveksamt
    Husägare Nivå 7
    Vad baserar du det antagandet på TS? Hur resonerar du?

• Laddar…
  6. Fujim
    Medlem Nivå 1
    Tycker det inte finns något alls som indikerar att vare sig 1,2 eller 3 är bulvan.
    Håller dock med de flesta andra om att budgivningen i sig ser rätt udda ut. Små höjningar med väldigt tätt intervall.
    Min bild är att om man är genuint intresserad av ett hus/objekt så är man också beredd att höja budet med mer än kaffepengar per gång. Med andra ord, om 3 eller 2 höjer till 2 255 000 så skulle mitt nästa bud hamna på typ 2 270 eller så. En rejäl höjning som får de andra att börja tveka.

• Laddar…
  7. platon1980
    Medlem · Nivå 7
    Efter 60+ husvisningar och ett antal budgivningar tröttnade vi och lade 50kkr i stöten (med en slutsumma på 2,3, så 50kkr var ganska mycket i förhållande, jämfört med en kåk i Danderyd, där 50kkr är lite fickludd :)

8. H
    Moderator · Nivå 25
    Fast, kvaliten på budlistan från mäklaren kan vara väldigt varierande.

Dottern köpte lägenhet förra veckan, jag följde med på kontraktsskrivningen. Budlistan som mäklaren producerade innehöll några budgivare som stod som typ "Krille 0703 ....." Alltså med fullt nummer, fast inte sökbart på nätet.

Visst så skulle man ju kunna ringa till Krille och kanske få veta vad han verkligen heter, för att försöka spåra om det är en släkting till säljaren osv.

Dottern köpte efter att högsta budgivaren hade backat, så vi var ju lite fundersamma. Men just den budgivaren gick att identifiera via sökning på telefonnumret, och vi trodde oss identifiera vem det var av de på visningen, baserat på att vi på nätet kunde hitta vad han arbetade med och ålder på honom och sambo osv. Så det kändes äkta.

9. B
    Medlem Nivå 1
    Körde själv snabb kontring när jag köpte i somras,kontrade alla andra bud med höjning på 50 tkr inom någon minut, hade en ungefärlig gräns o upp dit körde jag på o lite över men fick huset.
    Tror det finns lika många taktiker som köpare....

10. -RB-
    Renoverare · Nivå 13
    Ja, det är möjligt att du tror det. Men tittar man på det ur en rent spelteoretisk synpunkt så är den optimala strategin i en vanlig engelsk auktion att höja med så små belopp som man får upp till sin egna sanna gräns/värdering. Givet här är att alla budgivare håller sin egna sanna gräns/värdering hemlig.

Låt oss ta följande exempel:
    Budgivare A skall bjuda över budgivare B.
    B:s sanna värdering är 2 510 000.
    Minsta tillåtna höjning är 10 000 (tick).
    Ökar A med minsta möjliga "tick" på 10 000 så kan budgivare A vinna med ett bud på 2 520 000. Om A istället väljer att försöka skrämma bort budgivare B genom att "chockhöja" med 50 000 så blir kanske A:s slutbud 2 550 000. Dvs A betalar i det fallet 30 000 mer än vad han/hon hade behövt. Om B:s sista bud var 2 510 000 så blir A:s sista bud 2 560 000, dvs 40 000 mer än vad han/hon egentligen hade behövt.

Men här tar man inte hänsyn till psykologi och känslor utan det är rent teoretiskt. Auktioner och budbeteende är relativt välstuderat inom akademin och det som verkar vara den vinnande strategin i praktiken är att höja snabbt med minsta tillåtna belopp upp till sin sanna gräns.
    Ens sanna värdering är väldigt viktig. Om man vinner budgivningen på eller under sin sanna värdering blir man nöjd med köpet. Likaså blir man nöjd om man hoppar av budgivningen vid sin sanna värdering då man annars hade tyckt att objektet inte längre var prisvärt. Det svåra i budgivningar är att sätta en siffra på sin sanna värdering. Har man lyckats med det, så är själva budgivningen enkel.

11. Fairlane
    Medlem · Nivå 11
    Det förutsätter också att man för köpa om man lägger högsta budet, vilket är det normala i en auktion, men långt ifrån samma sak i budgivning på bostad.

• Laddar…
  12. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Hade jag varit med i en budgivning och någon hela tiden budat över med 1 000, då hade jag tagit kontakt med Mäklaren och sagt att vi inte har lust att buda över dessa struntsummor, men att vi gärna kompenserar budet med extra flexibilitet eller på annat sätt så att det blir en smidig affär.

Sedan hade jag väntad tills någon kommer med ett högre bud och därefter fortsatt med budgivningen.

13. Nefrums
    Hobbysnickare · Nivå 9
    Det är ju en medveten strategi att buda snabbt. För att visa att man inte tvekar. Och nuförtiden när man får sms automatiskt när mäklaren lägger in ett nytt bud så går det att svara snabbt, och i och med att mäklaren då redan sitter med systemet öppet kan han lägga in det direct.
    Imponerande att hinna med det på under en min, men inte otroligt.

• Laddar…
  14. Appendix
    Husägare · Nivå 9
    Håller med. Brukar vara den som höjer minst som är bulvanen

• Laddar…
  15. Appendix
    Husägare · Nivå 9
    Precis. Var med i en sån budgivning och både mäklare och säljare blev less och föreslog att vi tog diskussion om pris separat då de tyckte att den köparen kändes oseriös.
    Nu blev det inte köp ändå men... Det är skönt att säljaren har fri tolknignsrätt på buden