L Leif i Skåne skrev:
Använd konstruktion skruv. Typ ET-T
Jag skruvade upp alla limträbalkar t.o.m 420x 115 mm med den skruven.
[länk]
Tack ska även räkna på detta.

B bossespecial skrev:
Vad är anledningen till att det ska spikas på 2 nya reglar?
De två nya är takstolar (cc 600) till ett uterum. De ska fästas i den befintliga byggnadens takstol. För att överföra vindlast främst.

Du har ingen skiss/ritning man kan kika på så man förstår helheten:D

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Du har ingen skiss/ritning man kan kika på så man förstår helheten:D
Varsegod :)

Har de nya takreglarna upplag på den befintliga ytterväggen så räcker det att skruva dem till befintlig takstol. I sådant fall kanske man inte behöver dra in dem ända till takstolen utan fästa dem i ytterväggen?

B bossespecial skrev:
Har de nya takreglarna upplag på den befintliga ytterväggen så räcker det att skruva dem till befintlig takstol. I sådant fall kanske man inte behöver dra in dem ända till takstolen utan fästa dem i ytterväggen?
Hmm.. Detta måste jag fundera på. Tror det eventuellt kan ge problem med för låg lutning på det nya taket. Är inte heller säker på hur upplaget vid ytterväggen ska se ut än.

Ahmada Ahmada skrev:
Hmm.. Detta måste jag fundera på. Tror det eventuellt kan ge problem med för låg lutning på det nya taket. Är inte heller säker på hur upplaget vid ytterväggen ska se ut än.
Man behöver inte sänka taklutningen utan man kan stolpa upp reglarna från hammarbandsnivån.

B bossespecial skrev:
Man behöver inte sänka taklutningen utan man kan stolpa upp reglarna från hammarbandsnivån.
Om man stolpar upp reglarna från hammarbandsnivå, blir det tillräckligt starkt för att ta det horisontella lasten (vindlasten)?

S
Ser väldigt flackt ut för takpannor.

H HEA260 skrev:
Om man stolpar upp reglarna från hammarbandsnivå, blir det tillräckligt starkt för att ta det horisontella lasten (vindlasten)?
Det finns flera sätt att ta hand om H-lasterna. Ett alternativ är att koppla takregeln till takstolen som tänkt men att låter vertikallasten gå ner i ytterväggen.

S sinuslinus skrev:
Ser väldigt flackt ut för takpannor.
Jag håller med, det blir dock endast några pannor som ligger så flackt. Förhoppningsvis så tar takpappen all inträngande vatten.

B bossespecial skrev:
Det finns flera sätt att ta hand om H-lasterna. Ett alternativ är att koppla takregeln till takstolen som tänkt men att låter vertikallasten gå ner i ytterväggen.
Nu är vi på samma sida! :) Vill också koppla det horisontella lasten till takstolen och använda ytterväggen för det vertikala lasten.

Hade du kopplat takregel till takstol med 2 st bultar M10 + mutter + bricka eller något annat?

S
Släpp det där med genomgående skruv och mutter. Du försvagar befintlig konstruktion istället.

S sinuslinus skrev:
Släpp det där med genomgående skruv och mutter. Du försvagar befintlig konstruktion istället.
Vad hade du kört istället?

Räcker det inte att bara lägga en ny takregel i liv med den befintliga takstolen och koppla dem med spikplåtar(brädlaskar) och några ankarskruv?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.