1 105 skrev:
Var nere och kröp igår igen. Den låter högt alltså och jag har inte släppt idén att bygga en ljudisolerad låda runt om. Bara osäker på ventilation och eventuell överhettning. Tips?
Hur gick det med detta? Skall installera en avfuktare och lite orolig för ev ljud. Går det att bygga in avfuktaren i en låda eller överhettar den?

• Gilla
105
  • Laddar…
G Gosforth1 skrev:
Hur gick det med detta? Skall installera en avfuktare och lite orolig för ev ljud. Går det att bygga in avfuktaren i en låda eller överhettar den?
Jag har inte gjort något men fortfarande inte vant bort mig. Ska sägas att detta är ett fritidshus och golven är väl inte superisolerade, syrran har ett Älvsbyhus där hörs det ingenting.

Leker fortfarande med tanken att bygga en låda, välventilerad. Lättare än att riva upp alla golv som och isolera.

1 105 skrev:
Jag har inte gjort något men fortfarande inte vant bort mig. Ska sägas att detta är ett fritidshus och golven är väl inte superisolerade, syrran har ett Älvsbyhus där hörs det ingenting.

Leker fortfarande med tanken att bygga en låda, välventilerad. Lättare än att riva upp alla golv som och isolera.
Tack, jag får se hur jag gör. Man vill slippa bullret men samtidigt är värmen från avfuktaren viktig såklart.

Det är väl inga problem att bygga en dämpad låda över avfuktaren. Den behöver ju inte sitta på avfuktaren utan över bara. Det viktiga är att den får i sig den fuktiga luften.

• Gilla
Gosforth1
  • Laddar…
R Runnis skrev:
Det är väl inga problem att bygga en dämpad låda över avfuktaren. Den behöver ju inte sitta på avfuktaren utan över bara. Det viktiga är att den får i sig den fuktiga luften.
Absolut blir ju genomföringar av rören så funktionen lämnas intakt. Men tror du inte den behöver ha ordentligt med ventilation för att ej överhettas? Antingen en sida öppen eller ventilgaller eller liknande. Tankar?

Du kan ju ha ett mellanrum på 10cm eller nått men en stor låda som går ut över slangar och insug.

Lite sen uppföljning, men fläkten i luftavfuktaren var inställd på att alltid vara igång, och avfuktningen i den var bara igång när luftfuktigheten stigit till 68%, och den stängde sedan av avfuktningen när den var nere i 60%.

En gång när en kille från Anticimex var här och gav den dess årliga service så ändrade han så att fläkten endast var igång när avfuktningen var igång, och sedan dess så har jag inte hört något från den. Vet inte ifall det var den ändringen som gjorde det, eller ifall han serverade den på något vis som rättade till något fel i den.

Tack för all hjälp och alla förslag! :)

• Gilla
105
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.