Ooops. Så dyker drömobjektet upp. Här sitter man utan förhandsbesked och räknar och räknar.

Låt oss säga att jag glatt bjuder på objektet och faktiskt vinner budgivningen. Sedan går jag till banken som ger nobben gällande de lån jag själv tycker mig klara av.

Är det då bara att ringa mäklaren och säga att banken nobbade, eller har man i något avseende bundit sig till sitt bud?

Anledningen till att jag inte gått in i en lånebeskedsprocess tidigare är att det är lite pyssligt att redogöra för min ekonomi. En del pengar ligger bundna i företag och jag kommer vid en budvinst att plocka ut dem via bl.a. aktieutdelning.

Hemmakatten
Svaret på din fråga är att du inte är bunden så länge du inte skrivit på ett köpekontrakt. Fast egendom, till skillnad från alla andra avtal, har det formkravet att det krävs ett skriftligt avtal.

Å andra sidan tycker jag att du skall ta kontakt med banken snarast och ordna ett lånelöfte. I Stockholm där budgivningar går fort brukar mäklarna fråga om det finns ett lånelöfte (och även ofta be om namnet på banken och ringa och kolla). Har du inget lånelöfte är du mindre attraktiv som köpare och du riskerar att affären går dig förbi.

Tack! Svaret gällande bindande eller inte var klockent.

Kanske finns det någon som har pengar i företag? Gjorde ni då så att ni satte er med er kontaktman på banken och såg till att få fram ett förhandsbesked den vägen - eller förvarnade ni bara er kontaktman på banken om att en mäklare ev ringer och frågar om ni är solvent?

Jag är tveksam att sätta mig och resonera om företagsfinansiering, kapitalskatter, löneunderlag etc med någon på banken som sitter med ett excelblad framför sig:

- Vad tjänar du?
- Vilka studieskulder har du?

Det skulle bara inte fungera.

fredar skrev:
Jag är tveksam att sätta mig och resonera om företagsfinansiering, kapitalskatter, löneunderlag etc med någon på banken som sitter med ett excelblad framför sig:

- Vad tjänar du?
- Vilka studieskulder har du?

Det skulle bara inte fungera.
Det finns egentligen bara två möjligheter. Antingen har du så mycket tillgångar att du inte behöver låna, eller så behöver du låna :-)

I det första fallet kommer mäklaren med stor sannolikhet att skriva in en klausul i kontraktet där du garanterar att du ordnar finansieringen på annat sätt, så att du inte kan använda dig av "fick inte lån" som ursäkt för att dra dig ur. Skulle du i ett senare läge ändå försöka kan det bli ett _mycket_ högt skadestånd.

Alternativ 2 är att du behöver låna. Då kommer banken garanterat att sitta med ett excelblad och ställa de där frågorna när du vill ha lånelöftet. Om de inte ger dig ett lånelöfte så lär du inte heller kunna få ett lån senare.

Snailman
excelblad vet jag inget om, men kan man visa att man har tillräckligt med tillgångar ex vis aktier, så bryr de sig inte så mycket om vad man tjänar....(banken alltså) = jag fick ta över lånen.. (en del alltså, de som översteg vad jag betalade för huset fick säljarna lösa in)

Oops, missade en sak:

Det banken vill veta för ett lånelöfte (eller lån) är väsentligen:

1. Hur mycket vill du låna?
2. Vilken säkerhet ställer du för det lånet?
3. Vilka andra lån har du?
4. Har du "säkra" inkomster (=lön) som gör att du kan betala igen?

Om du sedan t.ex. tänker köpa ett hus för 8 miljoner men finanseriar 6 miljoner via aktier eller något annat sätt så är det din sak. Det de i praktiken tittar på är ett lån på 2 miljoner och om de tycker din lön klarar av det.

Om du gör så stor vinst att du har ett kapital som är värt att ta ut som aktieutdelning jmf med vanlig lön, så borde banktjänstemannen veta vem du och ditt företag är. Och därför borde ditt excelblad vara överflödigt. Men man kan ana av diskussionen att så inte är fallet. Ring banken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.