202 727 läst ·
381 svar
203k läst
381 svar
Budar vi mot bulvaner?
Vanligtvis är det bara någon som tycker huset är värt mer. Ibland absurt mycket mer. Men emellanåt har jag genom årens lopp råkat ur för alla möjliga konstiga saker i budgivningar. Huset ej längre till salu, ingen av budgivarna får köpa huset, säljaren är inte nöjd med budet men kan inte klämma ur sig vad de vill ha, huset sålt till underpris timmarna innan visning, spekulanter som bjuder över sig själva, osv. osv. Finns många trasselsuddar bland både spekulanter och säljare. Exakt vad som står på kan man inte veta.Tessebubblan80 skrev:
Man kan inte göra annat än att lägga sina bud utifrån bästa förmåga, hoppas på en bra affär och inte gräma sig över de tillfällen man inte fick till affär.
Verkar nästan lite väl lägligt att säljarna har magsjuka? Men visst kan allt hända egentligen.
Man kan ju kontakta mäklaren och dra tillbaka alla bud och be att de stryks om det är något fulspel på gång.
Det är svårt att rekommendera en affär er magkänsla är såhär dålig.
Man kan ju kontakta mäklaren och dra tillbaka alla bud och be att de stryks om det är något fulspel på gång.
Det är svårt att rekommendera en affär er magkänsla är såhär dålig.
Ok, då tänker jag att faktist det huset kanske kan gå upp i en dålig marknad. Bör dock tillägga att jag inte är någon expert på området. Det gäller förstås att inte förköpa sig. Kanske mycket av renoveringarna går att skjuta på? Låter man en renovering ta tid kan den bli billigare då man då kan invänta billigt begagnat material, får tid att göra än mer själv osv. Och så har ni även längre tid att få ihop pengar igen.Tessebubblan80 skrev:
Just läget på detta huset är perfekt för permanentboende eftersom det är nära centrum. Bor många permanent i området. Vår plan var att renovera huset under många år. Bygga ut och göra det till vårt. När barnen sedan flyger ut tänkte vi sälja bostadsrätten i stan och flytta till huset. Ser det som ett sätt att bo väldigt billigt i framtiden utan lån. Och det ser säkert många oxå som tänker som jag.
Unikt namn skrev:
L Lilllen skrev:Ok, då tänker jag att faktist det huset kanske kan gå upp i en dålig marknad. Bör dock tillägga att jag inte är någon expert på området. Det gäller förstås att inte förköpa sig. Kanske mycket av renoveringarna går att skjuta på? Låter man en renovering ta tid kan den bli billigare då man då kan invänta billigt begagnat material, får tid att göra än mer själv osv. Och så har ni även längre tid att få ihop pengar igen.
L Lilllen skrev:Ok, då tänker jag att faktist det huset kanske kan gå upp i en dålig marknad. Bör dock tillägga att jag inte är någon expert på området. Det gäller förstås att inte förköpa sig. Kanske mycket av renoveringarna går att skjuta på? Låter man en renovering ta tid kan den bli billigare då man då kan invänta billigt begagnat material, får tid att göra än mer själv osv. Och så har ni även längre tid att få ihop pengar igen.
Unikt namn skrev:
Unikt namn skrev:
Unikt namn skrev:
Unikt namn skrev:
tycker oxå det känns mystiskt att säljarna väldigt lägligt blivit sjuka just nu. Tänkte på det igår innan budgivningen började om igen.C cpalm skrev:Vanligtvis är det bara någon som tycker huset är värt mer. Ibland absurt mycket mer. Men emellanåt har jag genom årens lopp råkat ur för alla möjliga konstiga saker i budgivningar. Huset ej längre till salu, ingen av budgivarna får köpa huset, säljaren är inte nöjd med budet men kan inte klämma ur sig vad de vill ha, huset sålt till underpris timmarna innan visning, spekulanter som bjuder över sig själva, osv. osv. Finns många trasselsuddar bland både spekulanter och säljare. Exakt vad som står på kan man inte veta.
Man kan inte göra annat än att lägga sina bud utifrån bästa förmåga, hoppas på en bra affär och inte gräma sig över de tillfällen man inte fick till affär.
Ja vi kan se varför huset gick upp med tanke på läget.
Om ni själva värderar huset till max 350k ska ni inte betala mer heller, isf har ni värderar fel.
Rent ur ekonomiska perspektiv kan man ju fundera i det rimliga i att ha en maximalt belånad bostadsrätt och ändå köpa ett hus, för alla sina sparpengar. Ett hus som dessutom ska renoveras för minst lika mycket till samtidigt som vi går mot stigande räntor (som påverkar både ert bolån men också BRFen) och stigande elkostnader.
Och med det vill jag bara råda er (även om ni säkert gjort det redan) att verkligen gå över räkenskaperna igen, alla delar. Ingen blir gladare om ni pressar ur den sista lilla femöringen och köper huset för att sedan måsta paniksälja igen i december för att bolåneräntan stigit 5 procentenheter.
Edit: stavfel.
Rent ur ekonomiska perspektiv kan man ju fundera i det rimliga i att ha en maximalt belånad bostadsrätt och ändå köpa ett hus, för alla sina sparpengar. Ett hus som dessutom ska renoveras för minst lika mycket till samtidigt som vi går mot stigande räntor (som påverkar både ert bolån men också BRFen) och stigande elkostnader.
Och med det vill jag bara råda er (även om ni säkert gjort det redan) att verkligen gå över räkenskaperna igen, alla delar. Ingen blir gladare om ni pressar ur den sista lilla femöringen och köper huset för att sedan måsta paniksälja igen i december för att bolåneräntan stigit 5 procentenheter.
Edit: stavfel.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
Jag har varit med om ett antal budgivningar som känts fullständigt ologiska, men det är känslor med i spelet, så man vet aldrig, således inte mycket att spekulera kring. Ni har själv satt ett tak, som ni ni kanske kan gå över, så kanske det var för budgivaren som stoppade tidigare också, efter lite eftertanke så kände de att de verkligen ville ha detta.
Jag har t.ex. varit med om en budgivning där budgivare 1 la sig cirka 15% under utropspris och sen försvann helt. När budgivningen avstannat cirka 15% över utropspris med vårt bud som det högsta, så kom budgivare 1 tillbaks och höjde 5% till. Surt tänkte jag, men släppte det. Någon annan hade kanske tänkt "Det är säkert en bulvan som trissar upp priset". Huset såldes till budgivare 1 för det högsta budet, så det var ingen bulvan.
Personligen tycker jag dock ni ska ta det lugnt. Ni sitter med maxade lån i en osäker tid och funderar om ni har råd att lägga in 10' mer eller inte, i något som skall renoveras. Det låter i sig väldigt riskabelt, så kanske bättre att avvakta, men det är min högst personliga åsikt.
Jag har t.ex. varit med om en budgivning där budgivare 1 la sig cirka 15% under utropspris och sen försvann helt. När budgivningen avstannat cirka 15% över utropspris med vårt bud som det högsta, så kom budgivare 1 tillbaks och höjde 5% till. Surt tänkte jag, men släppte det. Någon annan hade kanske tänkt "Det är säkert en bulvan som trissar upp priset". Huset såldes till budgivare 1 för det högsta budet, så det var ingen bulvan.
Personligen tycker jag dock ni ska ta det lugnt. Ni sitter med maxade lån i en osäker tid och funderar om ni har råd att lägga in 10' mer eller inte, i något som skall renoveras. Det låter i sig väldigt riskabelt, så kanske bättre att avvakta, men det är min högst personliga åsikt.
Vi har lagt bud på 370 000:- nu på sms. Vet inte hur det mottagits för har inte hört av från mäklaren. Vi känner för mycket för huset för att bara släppa det. Antagligen blir vi väl överbudade igen och då är det finito för oss, då lägger vi inte mer. Men får vi huset kommer vi nog klara oss bra utefter vår ekonomiska situation. Vi har räknat med att vi kommer klara en stor räntehöjning innan det börjar svida. Men har låsta lån i 2-3 år till. Vi bor i en bostadsrätt där värme och vatten ingår. Betalar hushållsel som är väldigt billig ca 250:- i månaden. Avgiften har just höjts med 7% men det påverkar inte oss nämnvärt kommer inte höjas mer. Vi har inga andra lån och kör en äldre bil som är billig i drift. Det som oroar mig nu är att det skulle vara en bulvan som lurar oss och om vi får huset kommer vi aldrig få reda på det. Begära ut listor i all ära, men är det säljarens sons polare som budar kan jag ju aldrig bevisa lixom. Sjukt jobbigt det här. Det handlar om pengar vi sparat i 5 års tid. Vi har levt snålt och inte unnat oss mycket. Nu kanske pengarna bara går upp i rök om det är en dålig affär. Men det kan också vara vårt livs affär. 

Ni får väl jämföra det med att utgångspriset faktiskt legat på detta pris. Det låter ju som ni har koll på ekonomin ändå. Jag har svårt att tro att ett så billigt hus som ni planerar att flytta till senare i livet, kan vara en dålig affär på sikt. I storstan däremot, där man kanske får lov att buda 1 miljon extra tror jag risken är klart större att göra en dålig affär. Ett alternativ om det blir kärvt är ju att hyra ut huset till tyskar eller nått på sommaren och på så sätt få in mer pengar att renovera för.Tessebubblan80 skrev:
Vi har lagt bud på 370 000:- nu på sms. Vet inte hur det mottagits för har inte hört av från mäklaren. Vi känner för mycket för huset för att bara släppa det. Antagligen blir vi väl överbudade igen och då är det finito för oss, då lägger vi inte mer. Men får vi huset kommer vi nog klara oss bra utefter vår ekonomiska situation. Vi har räknat med att vi kommer klara en stor räntehöjning innan det börjar svida. Men har låsta lån i 2-3 år till. Vi bor i en bostadsrätt där värme och vatten ingår. Betalar hushållsel som är väldigt billig ca 250:- i månaden. Avgiften har just höjts med 7% men det påverkar inte oss nämnvärt kommer inte höjas mer. Vi har inga andra lån och kör en äldre bil som är billig i drift. Det som oroar mig nu är att det skulle vara en bulvan som lurar oss och om vi får huset kommer vi aldrig få reda på det. Begära ut listor i all ära, men är det säljarens sons polare som budar kan jag ju aldrig bevisa lixom. Sjukt jobbigt det här. Det handlar om pengar vi sparat i 5 års tid. Vi har levt snålt och inte unnat oss mycket. Nu kanske pengarna bara går upp i rök om det är en dålig affär. Men det kan också vara vårt livs affär.![]()
Precis så tänker vi också. Om vi säljer vår lägenhet i stan om en 5-7 år och då har ett färdigt hus utan lån som vi renoverat då kan vi bo både billigt och även få en slant på sparkontot. Uthyrning har vi oxå funderat lite på för huset ligger med gångavstånd till en fin sjö och 10-15 min med bil till havet. Men det måste rustas upp innan det kan uthyras.L Lilllen skrev:Ni får väl jämföra det med att utgångspriset faktiskt legat på detta pris. Det låter ju som ni har koll på ekonomin ändå. Jag har svårt att tro att ett så billigt hus som ni planerar att flytta till senare i livet, kan vara en dålig affär på sikt. I storstan däremot, där man kanske får lov att buda 1 miljon extra tror jag risken är klart större att göra en dålig affär. Ett alternativ om det blir kärvt är ju att hyra ut huset till tyskar eller nått på sommaren och på så sätt få in mer pengar att renovera för.
Det låter bra! Sedan kan jag tänka mig att vissa kan tänka sig att hyra även ett enkelt torp utan för mycket renovering. Bara ni är öppna med det.Tessebubblan80 skrev:
Precis så tänker vi också. Om vi säljer vår lägenhet i stan om en 5-7 år och då har ett färdigt hus utan lån som vi renoverat då kan vi bo både billigt och även få en slant på sparkontot. Uthyrning har vi oxå funderat lite på för huset ligger med gångavstånd till en fin sjö och 10-15 min med bil till havet. Men det måste rustas upp innan det kan uthyras.
Flytta nu bara inte in mentalt, innan det är klart. Andra budgivaren kan ju bjuda 10 eller mer till. Eller så kommer nya budgivare in. Har ni då ställt in er för mycket på huset så kanske ni bjuder över era tillgångar.
Vi har ju varit så jävla dumma rent ut sagt. Apropå ”flytta in” Under semestern åkte vi till huset flera gånger, (det var okej med säljare och mäklare). Vi gick runt i omgivningarna och lärde tom känna folk lite lätt där, som hoppades att vi skulle vinna budgivningen. Vi har gjort 3 olika planritningar samt bestämt hur trädgården skall se ut. Vi ska ha en liten båt i sjön. Fy fan vad trött man blir på sig själv. Det är därför vi sitter här nu med bud på 100 000:- över vad vi hade tänkt lägga från början.L Lilllen skrev:Det låter bra! Sedan kan jag tänka mig att vissa kan tänka sig att hyra även ett enkelt torp utan för mycket renovering. Bara ni är öppna med det.
Flytta nu bara inte in mentalt, innan det är klart. Andra budgivaren kan ju bjuda 10 eller mer till. Eller så kommer nya budgivare in. Har ni då ställt in er för mycket på huset så kanske ni bjuder över era tillgångar.
Fick svar nu att mäklaren registrerat vårt bud. Säljarna är fortfarande sjuka så ingen kontraktsskrivning de närmaste dagarna. 
Väntar på att bli överbjuden, detta är tortyr för två människor som oss. Som flyttat in och som förälskat sig i det jävla stället.
Reflektioner
En budgivning som drar iväg. Ni är är på bristningsgränsen av er förmåga på budet eller över. Ni nämner att ni är högt belånade på er lägenhet. Objektet verkar ha ordentliga renoveringsbehov.
Marknaden är på väg ner från en överhettning och tror man på bankernas prognos handar det om prisfall i samband med ökad räntor på 15-25%
Ni förstår säkert var jag är på väg men er förälskelse i detta hus känns inte så rationellt....
En budgivning som drar iväg. Ni är är på bristningsgränsen av er förmåga på budet eller över. Ni nämner att ni är högt belånade på er lägenhet. Objektet verkar ha ordentliga renoveringsbehov.
Marknaden är på väg ner från en överhettning och tror man på bankernas prognos handar det om prisfall i samband med ökad räntor på 15-25%
Ni förstår säkert var jag är på väg men er förälskelse i detta hus känns inte så rationellt....