202 727 läst ·
381 svar
203k läst
381 svar
Budar vi mot bulvaner?
Men inte kan jag börja buda på 275 000:- när budet ligger på 360 000:- ?
Klart man kan. Buden du budade mot hade ju inte ens täckning.Tessebubblan80 skrev:
Att du är villig att ge 360k gör att inte att huset är värt det utan du kan bara sälja det för 270k till budgivaren som la sig där.
Så då är det ju rimligt börja om budgivningen där.
Vissa säljare kommer bli griniga och inte vilja sälja men det kan ju vara värt ett försök.
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Mäklaren har mest erfarenhet och kan sin budgivning, sann eller falsk så kan han konsten att mjölka oavsett.
Du kan alltid ändra ett bud.
Jag hade nog tröttnat för länge sen och lagt utgångsbudet, sockrat med att inte ha några klasuler, givet en egen noggrann inspektion.
/W
Du kan alltid ändra ett bud.
Jag hade nog tröttnat för länge sen och lagt utgångsbudet, sockrat med att inte ha några klasuler, givet en egen noggrann inspektion.
/W
J Jaggatagga skrev:
Budgivningen togs om igår då han som trissat upp priset inte hade lånelöfte. Han la sig på 300 000:- och då trodde ju vi att vi kammat hem vinsten. Men i stället började budgivare 1 (som för en vecka sedan la sig på 270 000J Jaggatagga skrev:
Aha missförstod ordningen.Tessebubblan80 skrev:
Budgivningen togs om igår då han som trissat upp priset inte hade lånelöfte. Han la sig på 300 000:- och då trodde ju vi att vi kammat hem vinsten. Men i stället började budgivare 1 (som för en vecka sedan la sig på 270 000att buda som en galning. Han bara slängde in bud och vi valde att stanna vid 350 000:- så han kammade hem huset för 360 00”:- till vår stora sorg. Tycker det är lite märkligt att någon som förra veckan tog god tid på sig med bud och som stannade mycket tidigt plötsligt kastar in bud och lägger 90 000:- över vad han var beredd till förra veckan. Misstänker att budgivare 1 är bulvan.
Du får väl se om mäklaren ringer och säger att den budgivaren drog sig ur också. Kika på om lagfarten byter händer inom en snar framtid så vet du om det va en bluff eller ej.
J Jaggatagga skrev:
Ja exakt. Om mäklaren ringer och säger att ettan dragit sig ur så vet man ju. I detta läget vore det bra för oss.Workingclasshero skrev:
De sista tre eller fyra av årets budgivningar på sommarhus har slutat med att jag kliver av för att buden blivit för höga - och mäklaren återkommer efter några dagar och säger att högsta bud backat och man vill börja om. Det börjar kännas som ett mönster.
Det är så enkla pengar och risken för konsekvenser är så liten. Skulle förvånas om inte detta är vanligare än man redan trodde.
Hur har du gjort i dessa lägen?M MrsForest skrev:
Då det ”bara” är ett fritidshus så tänker jag att det är lättare att ha is i magen. Ni ska inte buda mer än ni tycker det är värt.
När det gäller hur marknaden går framöver så tänker jag att den troligen kan gå ner en hel del i stort. Men, kan köpare av hus i området tänkas vilja bo där permanent? Så billiga hus skulle möjligen kunna gå upp i så fall, när folk inte har råd att flytta till andra dyrare bostäder. Men kommer husen i området sannolikt bara användas som fritidsboenden så kan ju priserna sjunka, och kanske kommer fler hus ut om folk tvingas sälja sommarstugan pga kärvare ekonomiskt läge, och har ni då inte redan köpt så står ni där med en påse pengar redo att investera.
När det gäller hur marknaden går framöver så tänker jag att den troligen kan gå ner en hel del i stort. Men, kan köpare av hus i området tänkas vilja bo där permanent? Så billiga hus skulle möjligen kunna gå upp i så fall, när folk inte har råd att flytta till andra dyrare bostäder. Men kommer husen i området sannolikt bara användas som fritidsboenden så kan ju priserna sjunka, och kanske kommer fler hus ut om folk tvingas sälja sommarstugan pga kärvare ekonomiskt läge, och har ni då inte redan köpt så står ni där med en påse pengar redo att investera.
Vi har stått fast vid vårt tidigare bud, eftersom det är vårt max helt enkelt. Två av husen fick vi nästan på det viset, utan att ha högsta bud ens i den sista omgången. Sista gången fick vi t o m beskedet att vi fick huset - och dagen efter ringer mäklaren och säger att säljaren ångrat sig och tar det högsta budet trots allt (för att de med högsta budet avstod från besiktning och vattenprover).Tessebubblan80 skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 629 inlägg
Men då så, ta fasta på att ni älskar huset! Bjud 370 000, med snabb kontraktskrivning som villkor. Meddela också mäklaren att det är ert sista bud, och om någon bjuder över kommer ni inte hänga på. Var tydlig med att ni har finansieringen klar för 370 000.Tessebubblan80 skrev:
Du har fått tips om diverse kreativa strategier hur du ska agera nu, men vissa låter minst sagt riskfyllda. Jag har lärt mig att det finns bara en strategi för budgivning som funkar i (nästan) alla lägen, och det är att vara den som betalar mest.
Just läget på detta huset är perfekt för permanentboende eftersom det är nära centrum. Bor många permanent i området. Vår plan var att renovera huset under många år. Bygga ut och göra det till vårt. När barnen sedan flyger ut tänkte vi sälja bostadsrätten i stan och flytta till huset. Ser det som ett sätt att bo väldigt billigt i framtiden utan lån. Och det ser säkert många oxå som tänker som jag.L Lilllen skrev:Då det ”bara” är ett fritidshus så tänker jag att det är lättare att ha is i magen. Ni ska inte buda mer än ni tycker det är värt.
Ja jag håller med om att många förslag är lite väl vågadeSågspånPappspikEternit skrev:
Men då så, ta fasta på att ni älskar huset! Bjud 370 000, med snabb kontraktskrivning som villkor. Meddela också mäklaren att det är ert sista bud, och om någon bjuder över kommer ni inte hänga på. Var tydlig med att ni har finansieringen klar för 370 000.
Du har fått tips om diverse kreativa strategier hur du ska agera nu, men vissa låter minst sagt riskfyllda. Jag har lärt mig att det finns bara en strategi för budgivning som funkar i (nästan) alla lägen, och det är att vara den som betalar mest.