Byggahus.se
S SueCia skrev:
Tyvärr så är människans psyke inte så lätt att förstå…

jag förlorade en budgivning på 1580 000 i fredags, haft ångest hela helgen och ringde mäklaren på måndagen men de hade redan skrivit kontrakt. Jag känner att jag hade kunnat buda mer nu i efterhand.

det var såklart asdumt av mig att lägga mig, men då kändes det hopplöst när det budats från 1,3 till 1,6 i den här marknaden.
Vad tråkigt för dig att du missade huset. Jag sitter här själv nu med tankar om att vi kanske borde höja budet. Kontrakt är inte skrivet ännu pga att säljarna har magsjuka.
 
  • Gilla
Niclas_AB
  • Laddar…
harry73
Du skriver själv att huset inte är mer värd än 350 tkr, då ska ni inte buda över det.
Sedan håller jag med om att hela förloppet känns lite skumt, och även då kan det vara bra att lite på sin magkänsla.
Kommande året kommer huspriserna att falla med upp till 20%, så det är inte längre säljarens marknad och hus som går upp med mer än 50% i en budgivning, kommer att bli sällsynta närmsta tiden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 17 till
  • Laddar…
Märklarekurs 101 "lura villigaköpare med påhittad budgivare att mjölka för högre arvode"

Ni kan komma som budgivare nr4 med utgångspriset 240K :D
 
  • Gilla
  • Wow
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
Vi är såå nära nu att slänga in 370 000:- vi vill ha huset. Vi köper det ju kontant utan lån och det är verkligen verkligen på vår smärtgräns. Men vi älskar huset! Men det är nog galet.
 
  • Gilla
Småbrukaren och 3 till
  • Laddar…
HogeN HogeN skrev:
Märklarekurs 101 "lura villigaköpare med påhittad budgivare att mjölka för högre arvode"

Ni kan komma som budgivare nr4 med utgångspriset 240K :D
Hur menar du? Budet ligger på 360 000:- just nu.
 
T Tessebubblan80 skrev:
Hur menar du? Budet ligger på 360 000:- just nu.
så bjuder dom 380... och andra bjuder 400 och inom en vecka "hej vinnade budet dragit sig ur huset blir ert för 380" hej vinnaren har inte möjlighet att bjuda mera ger ni 420 så är det ert"

påhittade siffor är lika med 0101101001 som på alla bankkonton... så därför kan man säga som givare 240k och du sänker dit arvoded
 
  • Gilla
Maneten och 2 till
  • Laddar…
HogeN HogeN skrev:
så bjuder dom 380... och andra bjuder 400 och inom en vecka "hej vinnade budet dragit sig ur huset blir ert för 380" hej vinnaren har inte möjlighet att bjuda mera ger ni 420 så är det ert"

påhittade siffor är lika med 0101101001 som på alla bankkonton... så därför kan man säga som givare 240k och du sänker dit arvoded
Ja det har ju faktiskt varit så för oss. Han som trissade upp priset från 250 000:- till 380 000:- har plötsligt inte lånelöfte…
-”Men ni kan få erbjudandet om att köpa huset för 375 000:- innan jag kontaktar budgivare 1 för jag har en känsla av att det kommer sluta på samma nivå om vi tar om budgivningen”, säger mäklaren. Tycker det är mycket märkligt. Men nu har vi ju lagt oss och budgivningen är över. Budet slutade på 360 000:- av budgivaren som för en vecka sedan inte ville lägga över 270 000. Får väl se här om man får ett erbjudande om att köpa för att 1:an oxå dragit sig ur…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
T Tessebubblan80 skrev:
Ja det har ju faktiskt varit så för oss. Han som trissade upp priset från 250 000:- till 380 000:- har plötsligt inte lånelöfte…
-”Men ni kan få erbjudandet om att köpa huset för 375 000:- innan jag kontaktar budgivare 1 för jag har en känsla av att det kommer sluta på samma nivå om vi tar om budgivningen”, säger mäklaren. Tycker det är mycket märkligt. Men nu har vi ju lagt oss och budgivningen är över. Budet slutade på 360 000:- av budgivaren som för en vecka sedan inte ville lägga över 270 000. Får väl se här om man får ett erbjudande om att köpa för att 1:an oxå dragit sig ur…
då bara säga " nu med dessa shenanigans du har haft så sänker du ditt arvode så blir alla partner nöjda.bättre lycka nästa gång."
 
  • Gilla
Tessebubblan80
  • Laddar…
Är alltid svårt att veta om det är en korrekt budgivning eller inte. Det ända man kan göra är att
själv bestämma sig för vad huset är värt och vad man vill lägga sig. Kommer alltid dyka upp något annat om man missar en chans.

Men man ska inte köpa för mer än vad man vill lägga, nu är marknaden lite orolig också så kan vara dumt att köpa något för överpriser. Nu slipper ni ju lån och ni kanske ser det som ett hus ni kommer ha länge, priser kommer väl troligen återhämta sig om ett tag igen när räntor och så går ner.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Tycker det är intressant att rådet i sidodiskussionen här är att inte tveka att bjuda lite mer för annars kommer man ångra sig.

Jag tror att det traditionella rådet att "det kommer alltid ett annat hus" som är lika fint eller finare är bättre att följa.

Tradera är ett bra exempel på det där beggade prylar säljs för mer än nya likadana produkter, bara för att man dras med i budgivningen....
 
  • Gilla
  • Älska
Jonasdzm och 31 till
  • Laddar…
Begär att budgivningen görs om bara. Det är alltid näst högsta budet som är värdet på huset (det du möjligen får om du säljer det direkt).
 
  • Haha
  • Gilla
johnniemalm och 3 till
  • Laddar…
Det är helt sant att det alltid kommer nya hus. Men kruxet för våran del är att det inte ofta kommer ut hus i denna prisklassen som vi har råd att köpa kontant. Vi äger en bostadsrätt och har maximalt med lån på den så vi kan inte få banklån för att finansiera en fritidsbostad. Vi har sparat i flera år för att kunna köpa ett fritidshus. Därför är vi väldigt begränsade. Dessutom är läget här väldigt bra på detta huset med närhet till samhället och en sjö trots att det ligger i total avskildhet som vi önskar. Men å andra sidan, huset är gammalt och pyttelitet. Bara 32kvm, det finns inget rinnande vatten eller avlopp. Min man är båtbyggare med snickeriekunskaper men vi räknar ändå med att behöva renovera för 200-300 tusen för att bygga ut med fler rum samt toalett, dusch och kök. Det behöver också röjas på tomten då den snart förvandlas till en tallskog. Kanske behöver vi borra efter vatten oxå. Huset är enligt oss inte värt mer än 350 000:- och tom det är väl lite högt med tanke på värderingen av det och utgångspriset på 250 000:- Men så får man ju ändå panik och känner att man vill ha det pga alla fördelar. Vi båda är så deppiga idag. :sweat:
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Begär att budgivningen görs om bara. Det är alltid näst högsta budet som är värdet på huset (det du möjligen får om du säljer det direkt).
Hur menar du?
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
T Tessebubblan80 skrev:
Hur menar du?
Lägg ett nytt bud på 250 000 kr. Inget som säger att man inte kan börja om från början.

Om du tror säljaren grinar till kan du ju storsinnt börja på 275 000.


Edit:
Eller du menar "näst högsta värdet"? Om du köper huset kan du sälja det för 270 000 till han som la sig där (i teorin då såklart).

Så att du är bredd ge 360 000 spelar ingen roll för värdet på huset.
 
  • Gilla
Skrutten18 och 2 till
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Lägg ett nytt bud på 250 000 kr. Inget som säger att man inte kan börja om från början.

Om du tror säljaren grinar till kan du ju storsinnt börja på 275 000.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.