3 243 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
BTH Bygg beviljas företagsrekonstruktion
På konsumentens sida
· 3 681 inlägg
Stort byggföretag i konkurs, men beviljas företagsrekonstruktion.
Du kan läsa artikeln här: BTH Bygg beviljas företagsrekonstruktion
Du kan läsa artikeln här: BTH Bygg beviljas företagsrekonstruktion
Moderator
· Stockholm
· 57 966 inlägg
är inte det ett företag som har hållit på mer eller mindre spekulativa nyproduktionsprojekt? Bygger du en större bostadsrättsförening i egen regi, och inte lyckas sälja tillräckligt många bostadsrätter så blir det svettigt.
Nybyggare
· Stockholm
· 374 inlägg
Är det inte BTH Bygg som brukar fixa fel i Fuskbyggarna?
Husägare
· Sörmland
· 1 483 inlägg
Har för mig att företaget är uppdelat och en del kör ROT och nyproduktion medan annan del kör något annat "vadmannuskakalladet".
Vi har dom mkt hos oss på jobbet, en av deras storkunder är ju LOCUM som äger de flesta sjukhus i region Stockholm, som det numera heter ist för Stockholms landsting.
Väldigt trevlig och seriös personal är min erfarenhet.
Vi har dom mkt hos oss på jobbet, en av deras storkunder är ju LOCUM som äger de flesta sjukhus i region Stockholm, som det numera heter ist för Stockholms landsting.
Väldigt trevlig och seriös personal är min erfarenhet.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 507 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 507 inlägg
Vet inte riktigt hur det ser ut då jag inte jobbat i huvudstaden på ett par år men jag har både jobbat på och vet av företag inom byggsektorn som av en anledning eller annan lagts ner.T twoody skrev:
Priserna har i alla fall i vissa typer av jobb varit sjukt dumpade på senaste åren och det varit svårt att tjäna pengar på jobb.
Självreglering kanske är ordet.
Ja, men om självregleringen betyder att de ärliga och duktiga slås ut, så är det ju inte bra,Rickard.ag skrev:
Vet inte riktigt hur det ser ut då jag inte jobbat i huvudstaden på ett par år men jag har både jobbat på och vet av företag inom byggsektorn som av en anledning eller annan lagts ner.
Priserna har i alla fall i vissa typer av jobb varit sjukt dumpade på senaste åren och det varit svårt att tjäna pengar på jobb.
Självreglering kanske är ordet.
I det här fallet så handlar det inte om ”de ärliga och duktiga”.B b8q skrev:
I det här fallet handlar det om att man gapat efter för mycket, tagit sig an så mkt projekt man kan, anställt allt och alla. Gasen i botten oavsett hur det sett ut framåt.
Man har levt på förskottsintäkter från nya projekt vilka använts för att betala skulder i avslutade projekt.
BTH har också, alldeles för sent och utan rätt kompetens, hoppat in i nyproduktionssektorn där man felaktigt trott att man kan skära guld med smörkniv. Fastprisjobb åt allmännyttan samt egenregiprojekt har gått åt skogen.
I motsats till den uppfattning som ofta framkommer på Forumet så krävs det kompetens för att genomföra byggprojekt på rätt sätt, i rätt tid och till rätt pris. BTH har blivit fartblinda och trott att det går ändå.
Konkursen i Q-gruppen (ett anrikt byggföretag startat på 90-talet) som offentliggjordes i förrgår beror på exakt samma sak som ovan.
Även OP2 Bygg gick i konkurs i förrgår.
Finns även en ytterligare byggare med omsättning över 100 Mkr där det ryktas om att konkursförvaltaren var på besök i förrgår.
Under två dagar denna vecka har det försvunnit byggare i Sthlm med total omsättning kring 2 miljarder kronor. En slump? Nej det tror jag inte.
Klicka här för att svara