Finns det någon sådan variant? Jag har bara en plats med en infälld 1-polig brytare. Jag vill dra i en tråd till en befintlig trafo och styra den med en dimmer. Finns det någon "1-pol + 1-dimmer"? Eller ska man byta till "dimtrafo" och en "kron" med impulsfjäder? Jag är inte så sugen på att sätta en utanpåliggande dimmer bredvid . Tips emottages tacksamt.

Japp, t ex 1901606 på denna sida: Elbutik

Är det till samma lampa/ "lampgrupp"? Kan verka ologiskt om man styr en lampa genom att vrida och en helt annan genom att trycka. När det gäller en takfläkt med lampor känns det mer naturligt.

Då skulle jag nog helre satsa på dosdimmer + kronbrytare, känns mer logiskt för de som ska använda brytaren.

dalle skrev:
Japp, t ex 1901606 på denna sida: Elbutik

Är det till samma lampa/ "lampgrupp"? Kan verka ologiskt om man styr en lampa genom att vrida och en helt annan genom att trycka. När det gäller en takfläkt med lampor känns det mer naturligt.

Då skulle jag nog helre satsa på dosdimmer + kronbrytare, känns mer logiskt för de som ska använda brytaren.

VA???
Den dimmern du hänvisar till fungerar inte.

Använd kanske denna?
DOCK SÅ MÅSTE DET VARA [FONT=verdana,arial,helvetica,sans-serif]konventionella transformatorer, läs text nedan...

[/FONT]Trend Kombidimmer

49112-382.jpg

[FONT=verdana,arial,helvetica,sans-serif]Kombidimmer för infällt IP20 montage i apparatdosa eller i utanpåliggande dosa. Med dimmerkrets för glödljus och konventionella transformatorer 300VA och strömställarkrets 8A, som klarar alla typer av laster. Båda kretsarna kan kompletteras med biapparat eller återfjädrande vipptryckknappar. Max 5 biapparater eller vipptryckknappar kan anslutas till respektive krets. Dimmerkretsen har minnesfunktion för senast inställt ljusvärde. Last måste vara ansluten till strömställarkretsen för att dimmerkretsen skall fungera.[/FONT]

Sorry, trodde det. Den har andra refererat till när det gällt t ex takfläktar (dimma lampan och på/av på fläkten). Trodde den funkade som en kronbrytare med trapp och dimmer separerade.

Är det istället så att dimmer och omkopplaren sitter "i serie" så att säga?

Min rekommendation med dosdimmer plus vanlig kronbrytare med fjäder på ena brytaren kvarstår iallafall.

dalle skrev:
Sorry, trodde det. Den har andra refererat till när det gällt t ex takfläktar (dimma lampan och på/av på fläkten). Trodde den funkade som en kronbrytare med trapp och dimmer separerade.

Är det istället så att dimmer och omkopplaren sitter "i serie" så att säga?

Min rekommendation med dosdimmer plus vanlig kronbrytare med fjäder på ena brytaren kvarstår iallafall.

Japp dom sitter i serie...

OK, tack för tipsen! Eftersom jag lyckades byta till mig dimbara transformatorer så får det bli en vanlig kron och impulsfjäder i alla fall.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.