Vill få in en komfortfunktion som saknas i styret på två av mina fläktkonvektorer. Dvs att fläktens (AC-)motor inte startar om inte tempen på vattnet är t.ex minst 30 grader.

Problemet är att fläktens motor matas via 3 olika ledare (fas) från kontrollenheten, till ett inbyggt relä i fläkten som också då väljer hastighet (långsam, mellan, snabb) på fläkten beroende på vilken av de 3 ledarna som lägger på spänning. Har ingen lust att köpa 6*500:- relä (2 FKV) för att bryta varje fas. Jag kommer ändå få ändra 30 graders-gränsen till 12 grader samt växla värme till kyl-läge på varje relä i Telldus när jag ska växla från värme till kyla på sommaren, och att göra detta för 6st reläer känns drygt.

Allt skulle lösas enkelt om man ist bryter nollan via Qubino-relät (ställs isf in i Qubino Flush 1D Zwave-relä med 1st generisk ingång+utgång). Dvs Qubino mäter tempen på röret, är det under 30 grader stänger den inte sin krets och nollan är då bruten.

Det sitter riktig 2-pollig arbetsbrytare i installation och JFB finns i huset. Som jag förstått det kan det numera i såna här lägen vara ok att bryta via nollan?

Är detta en installationsfråga eller en produktfråga? Det låter som en ledning inom produkten eller mellan två enheter av samma produkt? Vad jag är ute efter är en bedömning av risken att man grejar med fläkten och kommer åt spänningsförande delar utan att fatta hur man måste frånskilja.

Regeln om att bryta fasledaren handlar främst om belysning, ansluta en belysning eller byta glödlampa, och där finns ju reella risker. Där tillåter man lite förvånande att neutralledaren bryts om en JFB skyddar kretsen, men det är alltså en krockkudde. Det måste IMHO finnas ett grundläggande skydd mot att denna olycka sker, något som gör att man förstår att den "vanliga strömbrytaren" inte räcker, t.ex en märkning av något slag.

Dessutom pratar vi enfaskretsar här. I flerfaskretsar får inte nollan brytas.

Om man anser att detta är en produktfråga så gäller ju inte elinstallationsreglerna, men säkerhetsfrågan är ju densamma.

• Gilla
addee
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Är detta en installationsfråga eller en produktfråga? Det låter som en ledning inom produkten eller mellan två enheter av samma produkt? Vad jag är ute efter är en bedömning av risken att man grejar med fläkten och kommer åt spänningsförande delar utan att fatta hur man måste frånskilja.

Regeln om att bryta fasledaren handlar främst om belysning, ansluta en belysning eller byta glödlampa, och där finns ju reella risker. Där tillåter man lite förvånande att neutralledaren bryts om en JFB skyddar kretsen, men det är alltså en krockkudde. Det måste IMHO finnas ett grundläggande skydd mot att denna olycka sker, något som gör att man förstår att den "vanliga strömbrytaren" inte räcker, t.ex en märkning av något slag.

Om man anser att detta är en produktfråga så gäller ju inte elinstallationsreglerna, men säkerhetsfrågan är ju densamma.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:

Det är ledningar inom produkten och det sitter som sagt 2-polig arbetsbrytare just för att bryta allt till fläkten om man ska hålla på där.

Du kanske kan hitta en gemensam punkt att bryta på sidan med fas det är normalt och logiskt om det går annars kan du göra som du är inne på i själva konvektorn och fläktmotorns nolla.

• Gilla
addee
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du kanske kan hitta en gemensam punkt att bryta på sidan med fas det är normalt och logiskt om det går annars kan du göra som du är inne på i själva konvektorn och fläktmotorns nolla.
Ok, finns tyvärr ingen gemensam punkt då det är 3 ledare hela vägen ut från kontrollenheten på väggen hela väggen in i reläet vid fläkten. Är lite trångt för att komma åt kablar mellan reläet i fläkten samt själva fläktmotorn.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.