Hej

Jag undrar om det finns någon som vet vad som händer om man bryter mot bygglovet gällande vilken nivå huset skall byggas på. Bygglovet säger att färdigt golv skall ligga på en viss nivå, vad händer om man bryter det och lägger huset 50 cm högre. I vilket skede mäter Kommunen höjden? Skulle 50 cm anses som ett mindre fel?, får man böter då och vad handlar det om för pengar. Vore tacksam för svar från någon som vet och inte tror?

Är inte byggsanktionsavgiften den milda konsekvensen av ett sådant handlande? Att få föreläggande om ändring (bygga om såsom bygglovet säger) när du står där med färdigt hus borde väl vara avskräckande nog, eller?

Om jag läser plan och byggförordningen rätt är kostnaden för byggsanktionsavgift 0,125 prisbasbelopp med ett tillägg av 0,0005 prisbasbelopp per kvadratmeter av den area som ändringen avser

Tack för svaret! Böterna skulle bli rimliga. Kommun har sagt att de kommer ut och kollar INNAN grunden påbörjas. De har också sagt att de inte längre mäter själva, för de har ingen utrustning längre, så frågan är om de verkligen kontrollerar höjden då.

Så i klartext får du räkna med att det kan kosta 500 000 (för 100 kvm) eller rivning.

Det är ju också så att grannar kan tycka väldigt illa om ditt hus kommer en halv meter för högt. Vilket kraftig ökar risken för upptäckt.

Tack för svaret, det är ingenting jag planerar utan ställde frågan hypotetiskt. Som jag förstår så skulle det påverka byggnadsdelar om man gjorde så. Byggnaden brukar de väl vara noga med!

Vi hade skrivit ett cIrka på vår bygghöjd i bygglovet. Hamnade i slutändan 4 dm under vilket jag tyckwr ryms i ca värdet. Nu är det utanför planlagt område så det är väl inte lika petigt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.