48 912 läst ·
26 svar
49k läst
26 svar
Bryta kontrakt Sector Alarm
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det är en bra fråga, mycket motiverad. I bakhuvet har nog funnits tanken att det INTE går att ångra sig eftersom det redan gått en tid sedan avtalet blev skrivet. Men hoppet har ju tänts lite grann här, så visst ska jag ringa - idag.Ingper skrev:Varför har DU dröjt så länge med att meddela dem ?
Det var ju över två veckor sedan Du startade tråden och funderade på att bryta kontraktet. Även OM det kanske går att bryta så lär det ju bli svårare och svårare för varje dag Du väntat. Nu har de ju t.o.m. hunnit planera in installationen.
Ring det första Du gör imorgon !
Kjell G
Nu har jag ringt - och det var inget problem att bryta det. En kundsupport (i Spanien!) fixade det på direkten, frågade varför och nöjde sig med mitt svar.
Kjell G
Kjell G
galaxenspresedient.
Jag hade sector alarm innan och efter 3 när avtalet skulle skrivas om, så sa jag upptjänsten. Då pratade jag med deras support om att de "måste" avaktivera larmet (jag skulle byta till annat bolag som tog mitt larm och så fick jag nytt av dem) och jag hävdade att jag inte behövde denna avaktivering eftersom det nya larmföretaget mycket väl visste hur det skulle göras. Döm om min förvåning när jag fick det mest krystade förklaringar, bla att jag aldrig mer skulle kunna ha ett larm kopplat till SOS-alarm om de inte fick avvaktivera mitt larm, efter en heldel diskutioner så fick de skicka ut en tekniker som kom hit och tog bort telefonnummret som ringde upp SOSalarm (precis som ingen annan skulle klara av det).
Iallafall så fixade jag ett nytt annat larm och fick behålla sector larmet som denna nya larmkille programmerade om till mig att ringa min mobil (om de skulle gå igång) och så satte jag larmet i sommarstugan.
Det finns dessutom manualer ute på nätet om hur du programmerar om PowerMax-larmen (som sector använder) där du helt enkelt kan göra det själv. Eventuella extra prylar kan också köpas på nätet och kopplas in med hjälp av manuallen.
Visonic är de som gör PoewerMax larmen om jag inte har helt fel för mig.
- M
Jag hade sector alarm innan och efter 3 när avtalet skulle skrivas om, så sa jag upptjänsten. Då pratade jag med deras support om att de "måste" avaktivera larmet (jag skulle byta till annat bolag som tog mitt larm och så fick jag nytt av dem) och jag hävdade att jag inte behövde denna avaktivering eftersom det nya larmföretaget mycket väl visste hur det skulle göras. Döm om min förvåning när jag fick det mest krystade förklaringar, bla att jag aldrig mer skulle kunna ha ett larm kopplat till SOS-alarm om de inte fick avvaktivera mitt larm, efter en heldel diskutioner så fick de skicka ut en tekniker som kom hit och tog bort telefonnummret som ringde upp SOSalarm (precis som ingen annan skulle klara av det).
Iallafall så fixade jag ett nytt annat larm och fick behålla sector larmet som denna nya larmkille programmerade om till mig att ringa min mobil (om de skulle gå igång) och så satte jag larmet i sommarstugan.
Det finns dessutom manualer ute på nätet om hur du programmerar om PowerMax-larmen (som sector använder) där du helt enkelt kan göra det själv. Eventuella extra prylar kan också köpas på nätet och kopplas in med hjälp av manuallen.
- M
Redigerat:
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
Tusen tack för den infon Gladh. Nu blev jag också Glad 
Vet du hur denna programmering gjordes, beställde precis ett sector "spärrat" larm från larmat.se och enl den sidan kan inte uppringningsnummret ändras.
Gladh skrev:galaxenspresedient.
- M
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
Det är min erfarenhet också. Jag får inte fram de menyvalen som styr uppringningen med masterkoden heller. De hoppas bara över när man stegar fram i dem. Antagligen är det någon ytterligare kod som låser upp dessa menyalternativ. Nu har jag det iallafall som ett lokalt larm och ska koppla till en utesiren också (det var det som mitt försäkringsbolag krävde för premiereducering som alternativ till vakttjänst). Mitt larm från sector var märkt powermax + men ser lite annorlunda ut i plasthöljet än de på Visonics hemsida (äldre modell?)
Någon som känner till hur man får fram menyvalen för uppringningsalternativen så är jag idel öra?
Någon som känner till hur man får fram menyvalen för uppringningsalternativen så är jag idel öra?
Nej tyvärr, jag tittade inte på så noga när larmkillen knappade sig runt i larmet. Men han knappade en en 4 siffrig kod, och så fick han möjlighet att ändra uppringningskoden, men det kan ju var möjligt att den tekniker som kom från Sector och "avinstallerade" mitt larm knappade in något som gjorde att denna möjlighet dök upp!tobiasekholm skrev:
Rent generellt så skulle jag rekommendera folk att köpa ett larm separat, och sedan koppla det till någon vaktjänst och inte köpa ett paket erbjudande från ett larmföretag.
Blir kanske inte billigare med f-n så mycket enklare och flexiblare.
- M
Hej, detta är mkt intressant för mig efs jag just sagt upp mitt larm och tänkte börja ändra inställningar själv när abonnemanget gått ut. Verkar konstigt om masterkod inte räcker för att ändra numret. Det ska ju gå att göra total återställning av larmet men då kan det ta tid att få liv i grejorna igen. Har sett att man kan köpa paket med program och kabel för att programmera larmet via datorn, tyvärr kostade det en del.
EDIT: Det är kanske installatörskoden som krävs, inte masterkoden.
/Peter
EDIT: Det är kanske installatörskoden som krävs, inte masterkoden.
/Peter
Redigerat:
Till mitt larm från larmat.se så har jag både installatör och masterkod, men vissa menyval är spärrade / syns inte trotts detta.
Jag har försökt att googla lite på att med datakabeln byta mjukvara vilket inte verkar vara det enklaste.
Någon som har mer information ang "spärrade" Visonic PowerMax+ larmen från Sector ?
Jag har försökt att googla lite på att med datakabeln byta mjukvara vilket inte verkar vara det enklaste.
Någon som har mer information ang "spärrade" Visonic PowerMax+ larmen från Sector ?
Hej igen, tittade just på mitt larm och jag kommer in i "prog tele" menyn men kan bara se b la "riktnr" "genom växelnr", ID-koden osv, inga telnr till centralen. Såg också att det fanns ett val för fabriksåterställning, kan man göra det så borde det kunna lösa sig? Inget jag kan prova nu men om du inte redan gjort det så kan det vara värt ett försök. Konstigt om larmat.se säljer grejor som inte kan anslutas till andra larmcentraler. Har svårt att tro att Sector köper larm från Visonic där larmcentralens nummer är hårdknackat, måste gå att ordna...
/Peter
/Peter
Det är förvisso intressant om huruvida man kan återanvända saker man köpt via abonnemang, men det har helt klart lämnat juridikens domäner.
Jag föreslår att ni diskuterar vidare under rubriken Teknik, det där dessutom finns viss chans att människor som pysslar med det här läser och svarar.
Jag föreslår att ni diskuterar vidare under rubriken Teknik, det där dessutom finns viss chans att människor som pysslar med det här läser och svarar.
Produkter som diskuteras i tråden