Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag föll för ett alarmbesök, tyckte det lät bra, trygghet med utryckning osv. Nu tror jag mig förstå att det dels är en onödigt hög kostnad, dels att tryggheten kanske bara är skenbar. Finanskrisen spelar väl in till viss del, en utgift mindre är inte helt fel.

Det är en dryg månad sen vi skrev kontrakt, de har inte varit här än och monterat men har för avsikt att komma inom nån vecka. Vad tror ni om möjligheten att bryta avtalet i det här läget?

Kjell G

Det beror på vad som står i avtalet/kontraktet ni har skrivit på.

Rörande brytande av avtal eller ej kan jag tyvärr inte råda dig. Jag vet att sektor alarm har varit uteslutna ur branchorganisationen SWELARM pga deras oetiska försäljningsmetoder, men låtits återansluta då de ska ha bättrat sig. Det är dock inte mina erfarenheter.

I samband med att jag skulle skriva på för Sjödalshus informerades jag om att ett larm från Sector Alarm skulle ingå i standard utan kostnad. Trevligt tyckte jag och detta var en om än liten så ändå en bidragande anledning till att jag skrev på för Sjödalshus.

Huset byggdes och ledningar drogs för larm och siren ut i hallen. Några veckor före slutbesiktningen fick jag meddelandet från säljaren att Sector skulle höra av sig för att erbjuda eventuella tilläggstjänster såsom väktartjänst. Jag ja tyckte jag, jag vill inte ha något dyrt abonemang och betala för att någon ska åka ut till mitt hus en halvtimme-en timme efter att larmet gått, något jag nämnde redan då det pratades om att larmet skulle ingå i standard. Jag är nöjd med en avskräckande dekal och en siren så grannarna hör. Strax efter slutbesiktningen får jag telefonsamtalet från sector där det klargörs att: Nej nej larmet är inte ditt det ägs av sektor alarm och vill du inte ansluta dig till vår larmtjänst för 300 riksdaler i månaden så måste du skicka tillbaka det. Varför 300 kr/månaden, dyrast på marknaden. Jo bara vi går in i ditt hus om något hänt. Tjosan att jag vill lämna ut några nyklar till någon maktgalen poliswannabee som inte kom in på polisskolan som extraknäcker som dörrvakt på någon svartklubb (något fördomsfullt jag vet ;-) ). Fly förbannad kontaktar jag huvudkontoret för sjödalshus. Det förefaller som om ingen på Sjödalshus vet hur vilkoren ser ut, allra minst säljaren, men några dagar senare har han iallfall tagit reda på från Sjödalshus inköpsansvarige att larmet visst är mitt. Jag får också en kopia av ett dokument med instruktioner från sector till sjödalshus om hur de ska sälja in larmet hos kund. I korthet hur det ska gå till:
1 Kunden informeras innan avtal skrivs om att larm från sector ingår utan kostnad
2 Huset förbereds för larm installation (dvs åverkan på huset görs, jag gillar inte det fula flexröret och kabel som sticker ut i min hall)
3 larmet installeras men aktiveras ej
3 Inför inflytt kontaktar sector kund och informerar om möjligheten att ansluta till väktartjänst och sos alarm.
4 Vill inte kund ansluta så kan Sector alarm MOT AVGIFT (strax under 1000kr) aktivera larmet med enbart lokal funktion.

OK avgiften är inte stor men larmet SKULLE VARA KOSTNADSFRITT, så det är principer det handlar om. Jag har övervägt att skicka dokumentet till SWELARM med cc till Sector.

Inte nog med detta, vill jag köpa till en extern Siren till larmet (något som mitt försäkringsbolag kräver, eller väktartjänst, för premiereducering för hemförsäkringen) så kan jag inte köpa lös det helt och hållet utan måste betala en månadskostnad, trots att ingen som hälst tjänst ingår i detta.

Har pratat med SWELARM och de lär vara intresserade av det här dokumentet men jag sa att jag ville ge Sector en till chans. Fick kontaktinfo till Sectors VD av Sjödalshus för att själv reda upp detta när jag ville hålla inne med pengar för detta enligt slutbesiktningsprotokolle men har inte hunnit ta tag i det ännu. Slutbesiktningsanmärkningen ja just ja. Första svaret jag fick när jag ville hålla inne pengar enligt besiktningsanmärkningen var att Sector hade låtit meddela att jag frånsagt mig larmet, vilket är fel. Jag sa bara att jag inte var intresserad av deras väktartjänst.

Så är det någon som har instruktioner för att installera ett Sector Alarm larm alternativt köpa ett sektor alarm utan installationshandledning och eventuella koder alternativt vill ta del av dokumentet för hur insäljningen av deras larm genom sjödalshus skall gå till så skicka mig ett pm.

Fårlåt för den något off topic utläggningen i din tråd Kjell, men jag gillar inte heller Sector

Intressanta uppgifter, men tråkigt för dig förstås, nu var ju inte försäljaren påträngande på nåt vis och vi hade faktiskt pratat om ett larm tidigare, men det känns precis som antytts att priset för tjänsten är högt, särskilt som man inte äger grejerna utan måste skicka tillbaks det om man avslutar tjänsten. Därför vill jag helst komma undan redan från början, om det bara går. Ska ta och ringa dom direkt i morn och höra hur de ser på saken.

Kjell G

Kjell_G - du har 14 dagar ångerrätt från det att larmet installerats (enligt hemförsäljningslagen). Vet inte vad som gäller efter beställning innan installation (i ditt fall 30 dagar som nu), men du borde ju kunna avbeställa eftersom installation inte skett än.

Det verkar ju onödigt att de ska installera bara så att du ska kunna ångra köpet inom 14 dagar.

"Det verkar ju onödigt att de ska installera bara så att du ska kunna ångra köpet inom 14 dagar."

Men det är ju inte från installationsdatumet som ångerrätten börjar löpa, utan kontraktsdatumet - alltså när avtalet slöts. Man har s.a.s. 14 dagar att komma till sans efter säljarens pratstund. D.v.s. tidpunkten fär att åberopa ångerrätten är passerad med råge.

Från KO:s sida:
"Som regel börjar ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås. När du köper livförsäkringar räknas fristen från och med den dag du har fått veta att avtalet har ingåtts."

Men ponera att de installerat inom 14 dagar. Då hade det ändå varit tveksamt om man kunnat ångra efter installation, med tanke på att det troligen fallit inom nedanstående undantag i ångerrätten (hemförsäljningslagen):
"3. en vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal...."

Installationen är en del av avtalet och finansieras ju av att man sedan betalar månadsavgifterna. Den delen är typiskt just av sådan beskaffenhet att den inte går att lämna tillbaka.

Redigerat:
Hej!

Hur har det gått för dig kjell och hur mycket är månads avgiften hos Sector?

Mvh Robel

Ingper skrev:
Men det är ju inte från installationsdatumet som ångerrätten börjar löpa, utan kontraktsdatumet - alltså när avtalet slöts. Man har s.a.s. 14 dagar att komma till sans efter säljarens pratstund. D.v.s. tidpunkten fär att åberopa ångerrätten är passerad med råge..
Vi fick en ångerblankett av installatören när han var här, och fick dessutom kvittera att vi tagit emot den. Han sa uttryckligen att vi kunde ångra oss inom 14 dagar då hemförsäljningslagen inträder *vid leverans* av varan/tjänsten.

Står det samma sak i papprena Ni fick också ? Eller kan Ni möjligen ha missuppfattat det han sade ?

I princip så är det ju visserligen rätt att ångerrätten börjar löpa när varan levereras. Men i det här fallet är det ju mer en tjänst, helt enkelt en bevakningstjänst i vilken material som ett larm och installation är en del. I och med att avtalet om tjänsten är ingånget så tror jag nog att tiden redan börjar löpa, inte när de "synliga" delarna av tjänsten börjar dyka upp.

Det är en säljares skyldighet att upplysa om ångerrätten och lämna information. Hade han inte informerat om ångerrätten tror jag man har 14 dagar på sig efter det att man fick informationen.
Men hursomhelst är ju en sådan sak som installationsdelen troligen något som inte kan ångras, eftersom det är som det är till sin natur (ingen pryl som kan lämnas tillbaka).

Hur gick det sedan för Dig, Kjell ? Vad sade firman ? Feedback är ju det som gör oss lekmän klokare (oftast ;-).

Redigerat:
Fast efterssom bevakningstjänsten är hårt kopplad till det fysiska larmet (de lär ju inte åka omkring och hålla ett öga på huset innan installationen), så kan man ju faktiskt inte påstå att tjänsten har levererats, eller påbörjat en leverans förrän larmet sitter på plats.

En ytterligare indikation på det är ju att faktureringen för tjänsten inte börjar förrän larmet är installerat.

Jag hade skrivit kontrakt med sektor, men 5 dagar innan de skulle komma och installera ringde jag och sa att jag inte ville ha dem längre, ville ha Trygga hem istället. Inget problem, inga avgifter eller något. detta skedde för 1 månad sedan ungefär. Till saken hör att vi beställde larmet redan i sommras men det var lugnt ändå. Ring bara och säg att du inte är intresserad längre.

Redigerat:
hempularen skrev:
Fast efterssom bevakningstjänsten är hårt kopplad till det fysiska larmet (de lär ju inte åka omkring och hålla ett öga på huset innan installationen), så kan man ju faktiskt inte påstå att tjänsten har levererats, eller påbörjat en leverans förrän larmet sitter på plats.

En ytterligare indikation på det är ju att faktureringen för tjänsten inte börjar förrän larmet är installerat.
Jo, så kan det nog också tolkas. Frågan är bara huruvida man bedömer en "installation" som något som går att "lämna tillbaka" i lagens mening (tänker på undantaget jag citerade ovan). Är nog inte vattentätt, men förhoppningsvis löses det mesta med lite kommunikation...;-).

Hoppsan, insåg inte att tråden växt.

De har inte varit här än, fick brev om en föreslagen tid 17/12 för installation. Tänker ringa dem imorgon och fråga om möjligheten att avbeställa. Vet inte varför de dröjt så länge men de har gjort en offensiv räd i området, kanske fått fullt upp? Bra för mig, då har jag kanske chansen att avsäga mig det hela.

Återkommer imorgon med besked hur det går. Verkar ju lovande med tanke på vad bumpaberra skrivit:)

Kjell G

Varför har DU dröjt så länge med att meddela dem ?

Det var ju över två veckor sedan Du startade tråden och funderade på att bryta kontraktet. Även OM det kanske går att bryta så lär det ju bli svårare och svårare för varje dag Du väntat. Nu har de ju t.o.m. hunnit planera in installationen.

Ring det första Du gör imorgon !

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.