Jag har en gängcentral med 25A huvudbrytare som pga växelriktare och "sammanlagring" teoretiskt kommer kunna utsättas för ca 50A. Är det OK att skydda centralens huvudbrytare med tillhörande 6 mm2 ledare genom att koppla in en ny 3-fas dvärgbrytare till den existerande JFB, som sitter i en kapsling bredvid, dvs efter huvudbrytaren?
Växelriktaren tillför bara 40A kortslutningsström, så huvudsäkringarna bör lösa ut lika snabbt som tidigare vid en kortslutning. För överlast bör det inte spela någon roll om den nya dvärgbrytaren sitter före eller efter huvudbrytaren.
Jag är hempulare, men växelriktaren kommer installeras av behörig elektriker, som inte varit här och tittat än.
Jag vill inte föreslå något som är fel.
Är det någon som har tillgång till artiklarna i Elinstallatören om sammanlagring?
(jag tar gärna emot kopior)
https://www.elinstallatoren.se/2022/10/du-kan-plocka-ut-50-a-ur-kablar-dimensionerade-for-25-a/
https://www.elinstallatoren.se/2022/12/vad-galler-egentligen-om-sammanlagringseffekten/
Växelriktaren tillför bara 40A kortslutningsström, så huvudsäkringarna bör lösa ut lika snabbt som tidigare vid en kortslutning. För överlast bör det inte spela någon roll om den nya dvärgbrytaren sitter före eller efter huvudbrytaren.
Jag är hempulare, men växelriktaren kommer installeras av behörig elektriker, som inte varit här och tittat än.
Jag vill inte föreslå något som är fel.
Är det någon som har tillgång till artiklarna i Elinstallatören om sammanlagring?
(jag tar gärna emot kopior)
https://www.elinstallatoren.se/2022/10/du-kan-plocka-ut-50-a-ur-kablar-dimensionerade-for-25-a/
https://www.elinstallatoren.se/2022/12/vad-galler-egentligen-om-sammanlagringseffekten/
Intressant är också vad du har för mätarsäkringar(huvudsäkringar), dvs avsäkring av inkommande service-kabeln. Det nämner du inte. Ej heller nämner du märkeffekten(kW) på tilltänkt växelriktare.
Huvudbrytarna, alltså den som bryter inkommande servis-kabel, brukar de inte i enfamiljshus standardmässigt vara på 40A?
Huvudbrytarna, alltså den som bryter inkommande servis-kabel, brukar de inte i enfamiljshus standardmässigt vara på 40A?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 928 inlägg
Hur kan du få ihop 50 A?
nätet kan ge 25 A in och växelriktaren ger 25 A ut, blir ju noll.
Protte
nätet kan ge 25 A in och växelriktaren ger 25 A ut, blir ju noll.
Protte
Om växelriktaren är ansluten mellan huvudsäkring och brytaren kan man få in 25A från nätet och 25A från växelriktaren till centralen. Det är osannolikt, men kan hända.
Huvudsäkringarna är på 20A, ska säkras upp till 25A.A Arnodt skrev:Intressant är också vad du har för mätarsäkringar(huvudsäkringar), dvs avsäkring av inkommande service-kabeln. Det nämner du inte. Ej heller nämner du märkeffekten(kW) på tilltänkt växelriktare.
Det är inte fasadmätarskåpets huvudbrytare som behöver skyddas, det är gängcentralens huvudbrytare inne i huset, och den är märkt 25A. Det är vid den centralen som växelriktaren troligen kommer anslutas.
Växelriktaren är på 20 kW, kommer strypas anpassat efter huvudsäkringarna.
Elektrikern kan montera en 3-fas 25A automatsäkring i fasadmätarskåpet, alltså i den ändan på din befintliga kabel som leder till din elcentral i vilken du har en 25A huvudbrytare. Då avsäkras nämligen även den kabeln, och inte endast din befintliga huvudbrytare. Du behöver för 25 A automatsäkringen 3 modulers plats på din-skenan i fasadmätaskåpet, dvs 54 mm bredd.
Så har vi gjort. Vi har 20A mätarsäkringar och växelriktare på 15 kW(motsvarar 21.7 A). På sommaren kan alltså då om man anstränger sig och slår på alla förbrukare i enfamiljshuset ledas 20A + 21,7 A = 41,7 A till vår elcentral. Det skulle elcentralen inte tåla, då konstruerad för 25A.
Så har vi gjort. Vi har 20A mätarsäkringar och växelriktare på 15 kW(motsvarar 21.7 A). På sommaren kan alltså då om man anstränger sig och slår på alla förbrukare i enfamiljshuset ledas 20A + 21,7 A = 41,7 A till vår elcentral. Det skulle elcentralen inte tåla, då konstruerad för 25A.
Det hjälper ju inte när växelriktaren inte ansluts där…
Ledningarna mellan mätarskåp och växelriktare påverkas inte av "sammanlagringen".
Där blir det max 25A åt ena eller andra hållet. Det är i "avstickare" som strömmarna kan adderas. Om växelriktaren ansluts till en plint där ledarna från mätarskåpet sitter, så är det alltså bara från plinten till gängcentralen som strömmarna kan adderas. På den korta biten är det 6 mm2 ledare och en huvudbrytare på 25A, och de kan teoretiskt överlastas utan att någon säkring löser ut, om ingen åtgärd görs.
Min största oro är att elektrikern ser ut som ett frågetecken och inte förstår problemet.
Är vi bara överens om problemet så kan vi hitta en lösning.
Frågan i den här tråden är om det är OK att säkra efter huvudbrytaren för att lösa problemet.
Där blir det max 25A åt ena eller andra hållet. Det är i "avstickare" som strömmarna kan adderas. Om växelriktaren ansluts till en plint där ledarna från mätarskåpet sitter, så är det alltså bara från plinten till gängcentralen som strömmarna kan adderas. På den korta biten är det 6 mm2 ledare och en huvudbrytare på 25A, och de kan teoretiskt överlastas utan att någon säkring löser ut, om ingen åtgärd görs.
Min största oro är att elektrikern ser ut som ett frågetecken och inte förstår problemet.
Är vi bara överens om problemet så kan vi hitta en lösning.
Frågan i den här tråden är om det är OK att säkra efter huvudbrytaren för att lösa problemet.
Jo jag har tillgång till dessa artiklar. Är de låsta för er?
Fredrik Byström Sjödin förtydligar de delar som kunde missförstås.
1. Korrekt värde ska vara 25 A till huset respektive garaget, så att summan blir 50 A.
2. Matningar ansluts till inkommande plint
Fredrik Byström Sjödin förtydligar de delar som kunde missförstås.
1. Korrekt värde ska vara 25 A till huset respektive garaget, så att summan blir 50 A.
2. Matningar ansluts till inkommande plint
Redigerat:
Bilden är förvirrande. Är det röda en korrigering de gjort utan att ta bort de felaktiga 25A vid utropstecknen?
Det kan dessutom inte gå 50A vid båda de röda pilarna samtidigt, bara på ett ställe i taget.
Det kan dessutom inte gå 50A vid båda de röda pilarna samtidigt, bara på ett ställe i taget.