Ett enkelt och mycket väl fungerande "polerbryne" eller strigel får man om man limmar en ca 7 cm bred och 40 cm lång remsa äkta sämskskinn på en lika bred, men lite längre planka. Ta sedan kromoxid och blanda med vax till en pasta och stryk på tunnt på sämskskinnet med en stålspackel. Detta ger en yta på ca 0,5 micron.
Kromoxid finns att köpa som färgpigment i färgaffärer och byggvaruhus. Jag använde vanligt Nikwax (skovax) för att göra pastan, men t ex bivax funkar lika bra.
Ett tips är att blanda till pastan och preparera brynet på en plats där man inte kommer att hantera trä eller annat. Kromoxiden har en förmåga att sätta sig där man minst önskar den. När pastan är applicerad är det inga problem.
Som sades tidigare får man tänka att inte köra för mycket för då finns risken att man får en rund egg p g a att skinnet är mjukt.
Jag körde med detta som slutfinish på mina köksknivar i helgen efter att jag slipat dem på slipstenar 1000/6000/20000 och resultatet vart en spegelblank egg som skar genom grönsaker som en en varm kniv genom smör.