Det pratas ju mycket om både diamanter och vattenstenar i samband med vassa eggar.
Jag tänkte att jag kanske trots allt skulle ta steget vidare från Tormek någon dag även om jag än så länge tycker det räcker för min del.
Jag tänkte beställa lite stämjärn från www.workshopheaven.com och tänkte att jag kanske kunde hitta något lämpligt där när jag ändå beställer. Då hittade jag ett system med slippapper som verkar intressant om man inte bryner dagligen. Initialkostnaden verkar mer tilltalande än en uppsättning vattenstenar.
http://workshopheaven.com/cgi-bin/c...t&ref=Scary+Sharpening&catstr=HOME:Sharpening

http://www.workshopheaven.com/library/Workshop-Heaven-Scary-Sharpening-Instructions.pdf

Eftersom kornstorleken på olika papper anges i Micron så började jag föröka förstå hur Micron relaterar till Grit (som ofta anges för vattenstenar) för att kunna få en uppfattning om var amn skall börja och sluta. Detta tog mig vidare till denna sida:
http://straightrazorplace.com/honing/20409-grit-mesh-micron-conversion.html

I ovanstående tråd har någon har lagt upp en PDF fil som har en intressant jämförelsetabell.
http://straightrazorplace.com/attac...micron-conversion-grit-comparison-5-17-09.pdf

Någonstans har något tidigare lagt upp en tabell med US/EU kornstorlekar på sandpapper men här har vi allt på samma ställe.

Jag ville mest bara dela med mig av tabellen ovan men vad tror ni annars om "Scary Sharpening" metoden? Fördelar/nackdelar jämfört med vattenstenar?

Är det lönt att skicka efter en floatglass skiva från england eller kan man hitta dem billigare hos glasmästaren?

jac skrev:
Är det lönt att skicka efter en floatglass skiva från england eller kan man hitta dem billigare hos glasmästaren?
Om floatglas är samma sak i detta fallet som för vanligt fönsterglas så känns det onödigt att skicka efter det från utriket. För t.ex. Pilkington i Halmstad tillverkar enligt floatglas principen. Så din lokala glasmästare borde kunna förse dig med detta.

Ja, det är säkert inget problem att få tag på en glasbit. Min fråga är väl snarare om 10mm tjockt glas är något som används ofta så det normalt finns hemma. Då borde det kunna gå bra att få tag på en spillbit. Men skall det beställas hem så kanske det blir dyrt om man bara vill ha en liten bit på sådär 20 x 30 cm. Det enklaste är väl att svänga förbi och fråga. :)

Jag kom dessutom just på att jag har en bit marmorskiva liggandes (från ett gammalt telefonbord) den kanske duger. Jag får kolla om den verkar plan nog. Hur gör jag det? Duger det med linjal/rätskiva?

jac skrev:
Ja, det är säkert inget problem att få tag på en glasbit. Min fråga är väl snarare om 10mm tjockt glas är något som används ofta så det normalt finns hemma. Då borde det kunna gå bra att få tag på en spillbit. Men skall det beställas hem så kanske det blir dyrt om man bara vill ha en liten bit på sådär 20 x 30 cm. Det enklaste är väl att svänga förbi och fråga. :)

Jag kom dessutom just på att jag har en bit marmorskiva liggandes (från ett gammalt telefonbord) den kanske duger. Jag får kolla om den verkar plan nog. Hur gör jag det? Duger det med linjal/rätskiva?
Jag använde glas, men för att slipa hyveln, inte för att slipa hyvelstål. Tror det var från Bengtn jag fick tipset att lägga glasskivan på en tjock MDF skiva. Så den tjocka MDF skivan förutsätts vara någorlunda plan, och utjämnar rena småhål i underlaget. Glaset är sedan ännu planare och vilar på något rätt plant.

Fungerade bra för mig. En vattensten måste slipas då och då för att hållas slät, så ojämnheten i glas är nog acceptabel.

Däremot tycker jag det är enorm skillnad på slippapper. En del har jämnare kornstorlek inom samma kornstorlek. När jag gick över till diamanter var skillnaden märkbar. Så välj hög kvalitet på ditt slippapper om du tänker undvika vattensten.

--- Mats ---

Glas hittar du nog bäst i Sverige, att använda det som underlag när man slipar hyvelns sula är utmärkt, och i viss mån att slipa hyvelstål och stämjärn. Jag använder dock vattensten för att bryna det sista, 5000 och 8000 korns. Har inte hittat något vattenslippapper som ligger i närheten. Det är lättare att jobba med en vattensten då det lätt händer att vattenslippapper kan rulla ihop sig och annat strul.

Jag använder både glas och stenar. I mitt första försök att få tag på en glasskiva så hade inte glasmästaren hemma, han hade precis skänkt bort en 12 mm spillbit. Sen va jag på IKEA i nått ärende och sprang runt och letade bland lagerhyllorna så stötte jag på glashyllor till någon möbel. Två stycken 3 mm skivor i lagom storlek. Perfekt tänkte jag, lite lim och så smackar man ihop dom till en 6 mm, borde funka bra tills man kan hitta något bättre. Något förvånad blev jag dock när jag skulle limma ihop dem, det funka inte....dom var böjda... Vet inte om jag hade otur men tänkte att det kanske kan hjälpa nån från samma misstag/problem.

Nu har jag fått tag på en 8 mm bit som är plan och fin. Används ibland även med kiselkarbid pulver för att plana min grövsta vattensten. Då tillsammans med grovt vattenslippapper.

Största nackdelen rent generellt med sandpapper är väl att det kan bli dyrt i slutändan, det går åt en del sandpapper. Å andra sidan så är inte vattenstenar grattis heller.

Att bryna med sandpapper fungerar ganska bra. Det har dock två nackdelar, det är i längden den dyraste metoden och när man planar eller polerar baksidan på ett stämjärn får man en liten avrundning av eggen. För mig räcker ett papper av bra sort till att bryna 5-10 stämjärn eller hyveljärn eller att plana baksidan på ett.
Även om man limmar fast papperet på glasskivan kommer det att vara lite flexibelt när det är fuktigt och det kommer att gå som en liten våg framför eggen när man bryner. Den gör så att eggen slipas lite mer än resten av järnets baksida och då rundas av lite. Spelar det någon roll? För hyveljärn, nej inte alls men jag vill ha baksidan mina stämjärn helt plana för att dels vara säker på att jag bryner bort råeggen och dels kunna styra med baksidan.
/B

Lite OT, men jag söker tips på ett spraylim som tåler vatten. Biltemas gör det inte, och slippapperna vill gärna lossna och/eller som bengt skriver "göra en våg".

Det fanns någon 3M variant på Hornbach som verkade vara permanent men den var lite dyr så jag köpte ingen just då eftersom jag inte hade ett omedelbart behov. Jag kommer dock inte ihåg exakt vad den kostade eller vilken det var. Jag har sett liknande i någon annan färgaffär också. 3M verkar ivarjefall ha dessa:
http://solutions.3msverige.se/wps/p.../Home/ProdInfo/HomeImprovement/SprayAdhesive/

I centrala Lund skall den ivarjefall finnas på Panduro men finns säkert på fler ställen:
http://www.pandurohobby.se/Catalogue/20/2070/207025/1/210160

Edit:
Matton har några också (finns väl i Malmö)
http://www.mattonbutiken.se/index/browse/category/343/Tejp_lim/Spraylim.html

Nu ser jag att det enklaste är kanske att bara knalla in på Staples och fråga:
http://www.staples.se/kontorsmateri...rtiklar/lim-klister/spraylim-3m-display-mount

NOTERA: Jag har inte provat 3M Display Mount, jag bara går på det som tillverkaren uppgett.

Redigerat:
Jag har en gammal sprayburk 3M Display Mount som jag limmar papper på granitskivor med. Fungerar bra och löses inte upp av vatten. Man behöver inte använda nytt lim varje gång utan man kan pilla bort det gamla pappret och montera ett nytt direkt.

Jag har kört med slippapper länge, tycker det fungerar mycket bra. En bit tjockare glas från glasmästarn, 50 spänn om jag minns rätt. Smidigt, inte så söligt. Ingen ström behövs. De (få) gånger jag kör baksidan så torrkör jag med pappret spraylimmat mot en bit mdf. Tycker det duger fint. Problemet är att hitta bra papper, speciellt i finare kornstorlekar.

Dr_Jerkyll skrev:
De (få) gånger jag kör baksidan så torrkör jag med pappret spraylimmat mot en bit mdf. .
Betyder det att du inte polerar baksidan varje gång du bryner?
/B

Njaä. Visst tar jag baksidan vid bryning, men det är så få drag och så fin kornstorlek så det det räknar jag inte. ;)

Det finns ett flertal trådar att bryna med stenar, Tormek mm men jag tyckte jag lika gärna kunde fortsätta här även om jag nu lämnar ämnet slippapper.

Efter vad jag förstår så verkar ett av problemen med att bryna på Tormeken vara att det inte går att bryna den plana sidan av stämjärn mm på läderbrynskivan. Jag tänkte då att det kanske skulle gå att lösa det på annat sätt. En bit läder införskaffades och limmades ihop med en bit MDF som hålsågen lämnat efter sig:
IMG_0105.JPG

Före bryning, ganska mycket repor efter slippappret:
IMG_0108.JPG

Efter bryning, dålig bild men man ser ändå tydligt hur borrmaskinens strömbrytare speglas, jämför med före-bilden:
IMG_0110.JPG

Känslan var väl inte helt perfekt, skivan slog lite vilket antagligen berodde på den något hastiga tillverkningen. Hade jag varit mer noggrann med tillpassningen och ihopsättningen så att axeln blivit mer 90 grader mot lädret än vad den blev så hade det säkert kännts bättre. Detta borde inte vara några större problem att rätta till. Men vad tror ni om principen? Är det lönt att göra en version II?

Nu kom jag också på att det borde gå att sätta motsvarade skiva direkt på Tormeken, utanpå den befintliga brynskivan. Skulle det bli bättre/sämre tror ni? Kan det vara värt ett försök? Skivan skall nog göras något större så jag får se om jag kan hitta en större läderbit.

Jag tror att man helst skall skippa lädret och köra brynpasta direkt på en bit mdf. Lädret fjädrar undan en aning och skapar därmed en liten avrundning precis där du inte vill ha den. Det bästa är förstås en plan, hård vattensten, typ 8000 eller finare. Om syftet endast är att polera upp en snygg finish så har jag inga som helst synpunkter. Det ser bra ut!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.