3 512 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Brygga på samfällighet
Hej
Hur fungerar det med samfälligheter och delägare? Om jag har mer än 50% av andelen och vill bygga en brygga, hur går jag då tillväga? Är det bara att köra om man har majoritet, eller funkar det? (Jag har ännu inte riktigt koll på andra delägare, men det handlar om en hyfsat stor udde, så jag kommer inte tränga bort ngn)
//Larsa
Hur fungerar det med samfälligheter och delägare? Om jag har mer än 50% av andelen och vill bygga en brygga, hur går jag då tillväga? Är det bara att köra om man har majoritet, eller funkar det? (Jag har ännu inte riktigt koll på andra delägare, men det handlar om en hyfsat stor udde, så jag kommer inte tränga bort ngn)
//Larsa
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Röstningsmässigt så får du aldrig rösta för mer än 20% av totala antalet röstandelar. Så du har inte egen majoritet.
Men det som ofta är det stora hindret, är frågan strandkyddsdispens.
Men det som ofta är det stora hindret, är frågan strandkyddsdispens.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Om det inte finns någon förening så ska väl alla delägare vara eniga om det som ska göras?Larsa skrev:
Menar du att det ska vara en brygga som är din egen privata, inte en som ska tillhöra samfälligheten? Vad är det för sorts samfällighet och vad har den för syfte? Funkar en egen brygga ihop med avsikten bakom samfölligheten?Larsa skrev:
Förr gjorde man ju så att när man styckade upp fastigheter så skapades samfälld mark så att man skulle kunna ha båt, bada, gista nät mm. Jag har andel i ett antal samfällda marker, ett par är hela öar, men dom flesta är ytor vid stranden. Många av dem har en eller flera bryggor på sig. Med tiden har det även blivit så att fet kan vara många delägare där vissa bara har ngn procents andel
Just denna som är aktuell nu finns den en stenbrygga på, samt ett par sjöbodar. En ganska stor udde handlar det om. Jag skulle vilja bygga en egen brygga att ha båten vid och undrar då vad som gäller.
Just denna som är aktuell nu finns den en stenbrygga på, samt ett par sjöbodar. En ganska stor udde handlar det om. Jag skulle vilja bygga en egen brygga att ha båten vid och undrar då vad som gäller.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Som sagt, om det inte finns en samfällighetsförening, så gäller att alla måste vara överens.
Och du behöver dispens från strandskyddet.
Och du behöver dispens från strandskyddet.
Klicka här för att svara
