Hej!

D,B,A++ osv osv. Hur mycket ska man egentligen "bry" sig om det här med energiklasser (utifrån ekonomisk synpunkt)? Hur stor skillnad är det på A+ och A+++ t.ex?

P
Klart att du skall bry dig! se i ett globalt perspektiv. Hur mcket mindre coldioxid som kommer att släppas ut.
Tittar du till din egen ekonomi?
Då beror det på vad det är för maskin.
Men upp till ett par tior om året kan det nog bli

Jag har själv funderat på en del korkade kampanjer genom åren där man propagerar för "lägre elförbrukning". Jag tycker det är strålande ideér men jag tror vi angriper problematiken från fel håll. När man googlar lite, och det verkar inte vara skitlätt, så har iallafall jag hittat en del siffror som jag tycker är intressanta.
I sverige står Bostads- och servicesektorn för ungefär 40% av den totala elförbrukningen (nån som har bättre koll får gärna rätta mig) utav dessa 40% så står kommersiella- och serviceinrättningar för 86% och bostäder för 14%. Av dessa 14% av 40% som hushållen nyttjar så står uppvärmning och ventilation samt varmvattenberedaren för 60% resterande 40% består alltså av belysning lampor vitvaror osv.
Att genomföra en lagändring för att tvinga dammsugartillverkarna att få ner elförbrukningen kommer nog inte rädda världens regnskogar är jag rädd för. Vad kostar det inte ur en miljöaspekt om alla helt plötsligt ska byta dammsugare.
Så om vi skulle halvera vår energiförbrukning på vitvaror och belysning skulle vi kunna minska det totala användandet i Sverige från 100% till 99%

• Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
Definitionerna går säkert att hitta någonstans men det handlar ju minst lika mycket om hur du använder utrustningen. Finns t ex diskmaskiner som får högsta betyg men det gäller bara det snålaste programmet som tar typ 5 timmar. Vad spelar det för roll när man ändå oftast kör 30-minutersprogrammet?

Sen finns det ju vissa teknikskiften som ger ganska stora besparingar oavsett hur man kör maskinerna, tänker främst på införandet av värmepumpar i torktumlare och torkskåp, men då är det också ytterligare en komponent som kan gå sönder. Det är ett vågspel.

Roade mig att jämföra påstådd förbrukning på några kylskåp hos en wbeshop. Det sämsta (klass A) angav en förbrukning på ca 180 kwh per år. Det bästa (klass A+++) angav en förbrukning på ca 75 kwh per år.

Det såg ut som vissa kända kvalitetsmärken genomgående hade en högre förbrukning, och vissa kända fabrikat i den lägre delen av prisstegen generellt angav en lägre förbrukning. Jag misstänker att det kända kvalitetsmärket kanske presenterar ett lite ärligare resultat.

Jag tycker inte att en skillnad på 100kwh per år är en avgörande skillnad vid val av kylskåp. Varken ur ekonomisk synpunkt (gäller 100 - 150 kr per år). Eller vad gäller miljösamvete.

Även om man vill maxa miljösamvetet så är jag övertygad om att en analys av material, tillverkningsprocess osv, ger en mycket större skillnad i förbrukade resurser i ett miljöperspektiv, än 100kwh per år i förbrukning.

P
Jo vi upplysta och intelligenta människor håller med dig, med det går stick i stäv mot EU.
Så frågan är om man tycker om EU till en så milda grad att man byter alla vitvaror varje gång det kommer ut en energisnålare variant?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.