Hej hoppsan.

Jag funderar på att va med och buda på en gård där säljaren har sedan tidigare ingått ett muntligt avtal om utarrende av åker, med en uppsägningstid om 5 år.

Min fråga. Jag som köpare vill ju kunna använda marken så fort som möjligt, helt vansinnigt med en 5 års uppsägningstid! Går det att kringgå? Håller ett muntligt avtal rent juridiskt vid ny köpare? Är det bara att vänta surt i 5 år?

MvH Anders

Arenden brukar vara på 5år med ett års uppsägningstid. Men visst kan det löpa 5år från nu.
Du är bunden vid avtal som du informerades om vid köpet, oavsett om de finns på papper eller inte. För att vara tydliga borde de nog ha det på papper vid försäljningen.

Bästa svaret

B
Ett avtal om jordbruksarrende ska vara skriftligt. Har inte kollat själv, men det lär stå i Jordabalken 8 kap 3 §.

P
T TwinkleToe skrev:
Hej hoppsan.

Jag funderar på att va med och buda på en gård där säljaren har sedan tidigare ingått ett muntligt avtal om utarrende av åker, med en uppsägningstid om 5 år.

Min fråga. Jag som köpare vill ju kunna använda marken så fort som möjligt, helt vansinnigt med en 5 års uppsägningstid! Går det att kringgå? Håller ett muntligt avtal rent juridiskt vid ny köpare? Är det bara att vänta surt i 5 år?

MvH Anders
Nä muntligt avtal är inte giltigt.
Bara att googla uppsägning arrendeavtal.
Det står direkt att muntliga avtal är ogiltiga.

När fastigheten byter ägare som fallerar avtalet med omedelbar verkan.

De muntliga jordbruksarrenden jag har stött på har samtliga gällt årsvis. Vill man ha 5-årsarrenden bör det väl finnas ett ömsesidigt intresse av ett skriftligt avtal?

Eller är det ett skriftligt avtal som förlängts muntligt?

P
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Eller är det ett skriftligt avtal som förlängts muntligt?
arrendeavtal ska även förlängas skriftligt.
Speciellt vid försäljning av fastighet

P
De muntliga jordbruksarrenden jag har stött på har samtliga gällt årsvis. Vill man ha 5-årsarrenden bör det väl finnas ett ömsesidigt intresse av ett skriftligt avtal?
För att ett arrende ska ha 5 års uppsägning så ska det ha varit på mer än 25 år.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Maskintok skrev:
arrendeavtal ska även förlängas skriftligt.
Speciellt vid försäljning av fastighet
Tycker det är konstigt agerat av säljaren, att inte ha alla papper i ordning. Men visst, det kan vara ett dödsbo, eller en dement säljare som säljer via god man.

P
Tycker det är konstigt agerat av säljaren, att inte ha alla papper i ordning. Men visst, det kan vara ett dödsbo, eller en dement säljare som säljer via god man.
njo.. Men arrendator bör ha informationen isåfall.
Det är nog ett muntligt icke giltigt avtal detta.

Det är väldigt bristfällig information på mäklarsidan angående detaljerna kring arrendet/avtalet. Första visningen är nu i helgen så skall luska lite då. Muntliga avtal känns alltid lite vagt.

P
T TwinkleToe skrev:
Det är väldigt bristfällig information på mäklarsidan angående detaljerna kring arrendet/avtalet. Första visningen är nu i helgen så skall luska lite då. Muntliga avtal känns alltid lite vagt.
muntliga avtal är inte godkända.
kom väl en lag om detta?

Maskintok skrev:
muntliga avtal är inte godkända.
kom väl en lag om detta?
Peka gärna på den lagen tack.

Sitter i liknande sits själv

Maskintok skrev:
Nä muntligt avtal är inte giltigt.
Bara att googla uppsägning arrendeavtal.
Det står direkt att muntliga avtal är ogiltiga.

När fastigheten byter ägare som fallerar avtalet med omedelbar verkan.
Gäller detta alla typer av avtal ?
Även t.ex. ett muntligt servitut ?

P P-son83 skrev:
Peka gärna på den lagen tack.

Sitter i liknande sits själv
Jordabalken 8 kap 3 §. där skall du finna den. Tog en stund och läsa igenom men den går att hitta. MvH

• Gilla
P-son83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.