3 303 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
Muntligt arrendeavtal
Sida 1 av 2
Hej hoppsan.
Jag funderar på att va med och buda på en gård där säljaren har sedan tidigare ingått ett muntligt avtal om utarrende av åker, med en uppsägningstid om 5 år.
Min fråga. Jag som köpare vill ju kunna använda marken så fort som möjligt, helt vansinnigt med en 5 års uppsägningstid! Går det att kringgå? Håller ett muntligt avtal rent juridiskt vid ny köpare? Är det bara att vänta surt i 5 år?
MvH Anders
Jag funderar på att va med och buda på en gård där säljaren har sedan tidigare ingått ett muntligt avtal om utarrende av åker, med en uppsägningstid om 5 år.
Min fråga. Jag som köpare vill ju kunna använda marken så fort som möjligt, helt vansinnigt med en 5 års uppsägningstid! Går det att kringgå? Håller ett muntligt avtal rent juridiskt vid ny köpare? Är det bara att vänta surt i 5 år?
MvH Anders
Arenden brukar vara på 5år med ett års uppsägningstid. Men visst kan det löpa 5år från nu.
Du är bunden vid avtal som du informerades om vid köpet, oavsett om de finns på papper eller inte. För att vara tydliga borde de nog ha det på papper vid försäljningen.
Du är bunden vid avtal som du informerades om vid köpet, oavsett om de finns på papper eller inte. För att vara tydliga borde de nog ha det på papper vid försäljningen.
Nä muntligt avtal är inte giltigt.T TwinkleToe skrev:Hej hoppsan.
MvH Anders
Bara att googla uppsägning arrendeavtal.
Det står direkt att muntliga avtal är ogiltiga.
När fastigheten byter ägare som fallerar avtalet med omedelbar verkan.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
De muntliga jordbruksarrenden jag har stött på har samtliga gällt årsvis. Vill man ha 5-årsarrenden bör det väl finnas ett ömsesidigt intresse av ett skriftligt avtal?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Eller är det ett skriftligt avtal som förlängts muntligt?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Det är väldigt bristfällig information på mäklarsidan angående detaljerna kring arrendet/avtalet. Första visningen är nu i helgen så skall luska lite då. Muntliga avtal känns alltid lite vagt.SågspånPappspikEternit skrev: