2 437 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Brunnsmanchett utan klämma, dolt fel?
Huset jag och min sambo ska köpa har just det felet som står i rubriken. Det renoverades 03 av ägarna innan de som äger huset nu. Men klämman saknas och det skulle eventeullt kunna vara en mindre fuktskada. Kan de nuvarande ägarna rubricera detta som dolt fel då det inte var något som anmärktes på besiktningen de gjorde då de köpte huset 05?
Moderator
· Stockholm
· 57 823 inlägg
Låter som det faller under undersökningsplikten. Däremot så borde det hamna på den besiktningsmnannen i så fall. Då kan det vara bråttom för ansvaret för en besiktningsman förfaller efter kortare tid tror att det är 2 år.
Om ni funderar på att köpa, en fuktskada är i princip aldrig "mindre", det kan vara lite vatten, men åtgärdandet är alltid en stor, dyr och jobbig process.
Utrycket mindre låter som något som mäklaren hittat på. Se till att skaffa fram expertkunnande (som är helt fristående från säljare och mäklare).
Om ni funderar på att köpa, en fuktskada är i princip aldrig "mindre", det kan vara lite vatten, men åtgärdandet är alltid en stor, dyr och jobbig process.
Utrycket mindre låter som något som mäklaren hittat på. Se till att skaffa fram expertkunnande (som är helt fristående från säljare och mäklare).
Besiktningsmannen jag anlitade sa att det var andra regler för dem då och det kan vara en sådan orsak till att det inte upptäckts tidigare.
Ja, en fuktskada är alltid en fuktskada men enligt besiktningsmannen finns det inga tecken på att den är "allvarlig" sen är det klart att allt är uttryck men han fuktidikerade underifrån och fick inget utslag. Det tar jag som att det inte är alltför allvarligt. Men sen ska det åtgärdas så vet jag att det handlar om att göra om hela badrummet eftersom tätskiktet inte är godkännt annars.
Ja, en fuktskada är alltid en fuktskada men enligt besiktningsmannen finns det inga tecken på att den är "allvarlig" sen är det klart att allt är uttryck men han fuktidikerade underifrån och fick inget utslag. Det tar jag som att det inte är alltför allvarligt. Men sen ska det åtgärdas så vet jag att det handlar om att göra om hela badrummet eftersom tätskiktet inte är godkännt annars.
Klicka här för att svara