Jag föredrar när han säger bryt strömmen för annars skulle jag inte förstå. Man säger strömmen om man inte är fackman.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
hsd
Det heter väl strömbrytare :rolleyes:

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
En strömbrytare som är sluten har ju (i princip) ingen spänning över sig, men om du bryter den så blir det ju 230V mellan polerna.
Det kan ju vara lite förvirrande... :rolleyes:

• Gilla
Jan Ehn
  • Laddar…
hsd
Bara om Du har en last (glödlampa) ansluten så Du får en krets

• Gilla
Skrot-Nisse och 1 till
  • Laddar…
M Mats Borgs skrev:
Tack för en utmärkt bruksanvisning. Finns den som pdf för utskrift.
En pdf kan jag absolut ordna. Den kommer efter att nästa och sista delen släpps. Påminn mig om jag skulle glömma.

Skrot-Nisse Skrot-Nisse skrev:
Varför envisas med att skriva/säga "bryta strömmen" när det är spänningen man bryter?!

Dra ut kontakten så bryter du strömmen, men stoppa in ett gem i uttaget och se om spänningen är kvar...
Du har rätt i att på fikonspråk så talar man om att bryta/frånskilja spänningssatta ledare och man talar ju om spänningssättning och spänningslöshet. Men att bryta strömmen får nog anses vara ett så inarbetat uttryck att det får passera. För elkopplare i sig har ju också en viktig egenskap i vilka strömmar den förmår bryta.

(Ditt citat kommer inte från min artikel ifall någon undrar.)

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du har rätt i att på fikonspråk så talar man om att bryta/frånskilja spänningssatta ledare och man talar ju om spänningssättning och spänningslöshet. Men att bryta strömmen får nog anses vara ett så inarbetat uttryck att det får passera. För elkopplare i sig har ju också en viktig egenskap i vilka strömmar den förmår bryta.

(Ditt citat kommer inte från min artikel ifall någon undrar.)
Ok "Brytning av strömmen" skiljer sej enbart språk-tekniskt, inte funktionellt.

Ok "Brytning av strömmen" skiljer sej enbart språk-tekniskt, inte funktionellt.
Neee... Det finns ett helt spektra av brytare med olika egenskaper och teknik. Frånskiljare för spänning i strömlösa kretsar, till lastbrytare med t ex magnetisk blåsning av ljusbågen.
Så det är inte en bara en språkfråga, men till vardagsbruk för gemene man så spelar det ingen större roll.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Neee... Det finns ett helt spektra av brytare med olika egenskaper och teknik. Frånskiljare för spänning i strömlösa kretsar, till lastbrytare med t ex magnetisk blåsning av ljusbågen.
Så det är inte en bara en språkfråga, men till vardagsbruk för gemene man så spelar det ingen större roll.
Jag syftar på att jag felciterat, inte vilket typ av brytning.

Poängen är att det handlar om spänningsbrytning i artikeln.

M MagHam skrev:
Det är rätt i mellanspänning eller höspänning. men i lågspänning som t ex 240 V så spelar det inte så stor roll.
Men det finns ändå skillnaden mellan arbetsbrytare eller frånskiljare som kan vara viktigt.

Vi får väl göra en liten gallup:
a) Hur många har hört "att bryta strömmen" och förstår vad det handlar om?
b) Hur många har hört "att frånskilja från samtliga matande spänningssatta ledare" och förstår vad det handlar om?

För att ytterligare spä på förvirringen så är begreppet frånskiljning definierat så här:
åtgärd som är avsedd att av säkerhetsskäl avskilja en installation, eller en del av installationen, från matning från alla elektriska strömkällor.
Så bryter man spänningen eller strömmen från en strömkälla? Spelar det någon roll vad man säger?

• Gilla
Totte_S och 5 till
  • Laddar…
Vi får väl göra en liten gallup:
a) Hur många har hört "att bryta strömmen" och förstår vad det handlar om?
b) Hur många har hört "att frånskilja från samtliga matande spänningssatta ledare" och förstår vad det handlar om?

För att ytterligare spä på förvirringen så är begreppet frånskiljning definierat så här:
åtgärd som är avsedd att av säkerhetsskäl avskilja en installation, eller en del av installationen, från matning från alla elektriska strömkällor.
Så bryter man spänningen eller strömmen från en strömkälla? Spelar det någon roll vad man säger?
Uppenbarligen anser jag att det spelar roll om man använder fel termer när man pratar om någonting tekniskt.

Fast du kanske sänker trycket på vattnet ur kranen när du vrider åt den halvvägs...

Jag har redan sagt att du har rätt i att det korrekta talesättet är att man bryter spänningen. Vad vill du egentligen??

Jag har redan sagt att du har rätt i att det korrekta talesättet är att man bryter spänningen. Vad vill du egentligen??
Jag svarade på din fråga...

Fast du kanske sänker trycket på vattnet ur kranen när du vrider åt den halvvägs...
Man stänger av vattenströmmen med kranen och då ökar spänningen i rören.

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.