17 420 läst ·
49 svar
17k läst
49 svar
Bruksanvisning elcentral
Administrator
· Skåne
· 8 665 inlägg
Jag föredrar när han säger bryt strömmen för annars skulle jag inte förstå. Man säger strömmen om man inte är fackman.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 826 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 826 inlägg
Du har rätt i att på fikonspråk så talar man om att bryta/frånskilja spänningssatta ledare och man talar ju om spänningssättning och spänningslöshet. Men att bryta strömmen får nog anses vara ett så inarbetat uttryck att det får passera. För elkopplare i sig har ju också en viktig egenskap i vilka strömmar den förmår bryta.Skrot-Nisse skrev:
(Ditt citat kommer inte från min artikel ifall någon undrar.)
Ok "Brytning av strömmen" skiljer sej enbart språk-tekniskt, inte funktionellt.Bo.Siltberg skrev:
Du har rätt i att på fikonspråk så talar man om att bryta/frånskilja spänningssatta ledare och man talar ju om spänningssättning och spänningslöshet. Men att bryta strömmen får nog anses vara ett så inarbetat uttryck att det får passera. För elkopplare i sig har ju också en viktig egenskap i vilka strömmar den förmår bryta.
(Ditt citat kommer inte från min artikel ifall någon undrar.)
Neee... Det finns ett helt spektra av brytare med olika egenskaper och teknik. Frånskiljare för spänning i strömlösa kretsar, till lastbrytare med t ex magnetisk blåsning av ljusbågen.Skrot-Nisse skrev:
Så det är inte en bara en språkfråga, men till vardagsbruk för gemene man så spelar det ingen större roll.
Jag syftar på att jag felciterat, inte vilket typ av brytning.M MagHam skrev:
Poängen är att det handlar om spänningsbrytning i artikeln.
Medlem
· Blekinge
· 12 210 inlägg
Det är rätt i mellanspänning eller höspänning. men i lågspänning som t ex 240 V så spelar det inte så stor roll.M MagHam skrev:
Men det finns ändå skillnaden mellan arbetsbrytare eller frånskiljare som kan vara viktigt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 826 inlägg
Vi får väl göra en liten gallup:
a) Hur många har hört "att bryta strömmen" och förstår vad det handlar om?
b) Hur många har hört "att frånskilja från samtliga matande spänningssatta ledare" och förstår vad det handlar om?
För att ytterligare spä på förvirringen så är begreppet frånskiljning definierat så här:
åtgärd som är avsedd att av säkerhetsskäl avskilja en installation, eller en del av installationen, från matning från alla elektriska strömkällor.
Så bryter man spänningen eller strömmen från en strömkälla? Spelar det någon roll vad man säger?
b) Hur många har hört "att frånskilja från samtliga matande spänningssatta ledare" och förstår vad det handlar om?
För att ytterligare spä på förvirringen så är begreppet frånskiljning definierat så här:
åtgärd som är avsedd att av säkerhetsskäl avskilja en installation, eller en del av installationen, från matning från alla elektriska strömkällor.
Så bryter man spänningen eller strömmen från en strömkälla? Spelar det någon roll vad man säger?
Uppenbarligen anser jag att det spelar roll om man använder fel termer när man pratar om någonting tekniskt.Bo.Siltberg skrev:
Vi får väl göra en liten gallup:
Fast du kanske sänker trycket på vattnet ur kranen när du vrider åt den halvvägs...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 826 inlägg
Jag har redan sagt att du har rätt i att det korrekta talesättet är att man bryter spänningen. Vad vill du egentligen??