Hej!

Lång historia kort. Svärmor halkade på osandad gångbana vid lägenheten och bröt axeln. Efter att försäkringsbolaget kontaktats sa de att hon kan yrka ersättning hos Hyresvärden (kommunal) då de brutit mot lagen som kräver att det ska vara sandat.
Hyresvärden kontaktades skriftligt med bilder osv och frågade kort och gått: Hur mycket $$$$$ vill du ha?

Skadan: 1 vecka på sjukhus, bruten axel, operation, 15cm ärr och går på morfintabletter. Hon är pensionär, 65 år.

Vilken summa är rimlig att begära? Jag tänker först då på sveda och värk samt ärr.
Försäkringsbolaget vill också veta vilken summa Hyresvärden betalar, vilket oroar lite då det verkar som att de hoppas på att svärmor skambudar sig själv och kopierar summan från Hyresvärden och hoppas hon ska vara nöjd.

Tack för alla tips.

• Gilla
Björne T och 1 till
  • Laddar…
K
25k

G
Dra till med en redig summa har man otur så blir det ju bra..

Jag hade dragit till med 150k

20k sveda och värk
130k för att kunna betala medicinsk massage ur egen ficka 1 gång i månaden under 15 år...

• Gilla
  • Haha
PiaHelena och 7 till
  • Laddar…
S
Ingen aning om vad som är rimligt... Men jag vet att när grabben bröt lårbenet på dagis när han var 1.5år och vi hamnade på sjukhus 2v (låg med bena i sträckbänk i två v) och vab hemma i 4v så gav barnförsäkringen (vår egna) 3000 kr i ersättning för sveda och värk. Kommunens försäkring gav exakt noll kr.
Så skulle tro 3-4000kr plus direkta kostnader som troligen är låga då hon inte får inkomstbortfall. Sen kan man ju alltid hoppas de betalar mer.

• Gilla
majmun och 2 till
  • Laddar…
Borde väl finnas några rättsfall liknande detta att utgå ifrån?

• Gilla
Primusemma och 4 till
  • Laddar…
75k mot att man avskriver sig framtida ersättningar för eventuella rörelsehinder och värk är rimligt.

För sjukhusvistelsen finns belopp att ta fram och det är inte så mycket. Skulle gissa på 5-10 k.

Men det är att man avsäger sig framtida ersättningar som är den stora pengen.

Hyresvärden vill inte ha ett pågående ärende

• Gilla
Langos och 1 till
  • Laddar…
Om lagen inte fanns hade allt blivit 0 kr?

• Gilla
per anders b och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Man kan ju bryta ned på vad ska ersättas.

Sjukvårdskostnader
Patientavgifter och kanske resa till sjukhuset ersätts.

Inkomstförlust
Ej aktuellt i och med att det inte föreligger en inkomstförlust för en pensionär.

Ersättning för sveda och värk
Svårare. Lite inspiration till skäliga belopp finns här:

https://www.trafikskadenamnden.se/s...r/ovriga-tabeller/bilaga-1-sveda-och-vark.pdf

Inga stora belopp direkt.

• Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Om hon har olycksfallsförsäkring, som jag tolkar det, bör väl försäkringsbolaget kunna ge riktvärden som hjälp?

• Gilla
Braslappen och 1 till
  • Laddar…
Grannens Häck
250tkr

• Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:
Hej!

Lång historia kort. Svärmor halkade på osandad gångbana vid lägenheten och bröt axeln. Efter att försäkringsbolaget kontaktats sa de att hon kan yrka ersättning hos Hyresvärden (kommunal) då de brutit mot lagen som kräver att det ska vara sandat.
Hyresvärden kontaktades skriftligt med bilder osv och frågade kort och gått: Hur mycket $$$$$ vill du ha?

Skadan: 1 vecka på sjukhus, bruten axel, operation, 15cm ärr och går på morfintabletter. Hon är pensionär, 65 år.

Vilken summa är rimlig att begära? Jag tänker först då på sveda och värk samt ärr.
Försäkringsbolaget vill också veta vilken summa Hyresvärden betalar, vilket oroar lite då det verkar som att de hoppas på att svärmor skambudar sig själv och kopierar summan från Hyresvärden och hoppas hon ska vara nöjd.

Tack för alla tips.
Jag är absolut ingen expert på försäkringar. Men har ett eget fall.
Min dotter skadades på dagis när hon var 4-5 år. Vi fick ersättning från alla försäkringar vi hade, eller omfattades av. Oberoende av varandra. Ingen ville veta vad den andra betalade ut så att säga.
Mins nu inte exakt vilka försäkringar det var, men vi hade iaf 2 olika olyksfallsförsäkringar. Och den tredje var nog något som dagiset hade.
De betalade någonstans mellan 10-20.000 var Det blev totalt faktiskt en ganska bra summa.

Z Zlatje skrev:
Hej!

Tack för alla tips.
Kostnader för förstörda kläder. Rehab av Axel- brukar kunna bli långvarigt, när en är äldre. Ingen friskrivning, utan istället fortsatt habilitering på Komunens bekostnad.
Kostnad för hjälp med handling/hemkörning av dagligvaror etc
Sjukresor brukar kosta en hel del.
Tala gärna med fysioterapeut för att ta reda på vilka bestående men det brukar bli vid denna typ av skada.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
Z Zlatje skrev:
Hej!

Tack för alla tips.
Jag hade då funderat på hur lång konvalecens det blir och sedan yrkat på medianlön för den tiden (exempelvis om det nu verkar ta 3 månader så hade jag yrkat på 3X32000:- + kostnader som uppstått för sjukhusvistrelse, medicin och liknade.) Ärret kan man fundera på hur Trafikskadenämnden skulle bedömma https://www.trafikskadenamnden.se/skadereglering/

Hon är pensionär!

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ersättning ska ju utgå för den faktiska skadan om nu fastighetsägaren har varit försumlig gällande halkbekämpningen, d v s helt struntat i att halkbekämpa. Så man får samla kvitton tänker jag, inte så mycket fundera på hypotetiska kostnader i något snittfall. I princip är det väl en symbolisk summa för sveda och värk som kan bli aktuell?

• Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.