Lutte skrev:
apapap ska man inte använda, betydligt mycket bättre med detta
[länk]
Varför inte, rädd för galvanisk korrision?

Andy78 skrev:
Varför inte, rädd för galvanisk korrision?
Fått lära mig att kopparpasta har en tendens att bli för hårt och segt och drar åt sig för mycket smuts för att användas till detta. Men som smörja till bultar och dylikt är den helt suverän

Det där har jag faktiskt hemma. Ska testa det.

Till glidpinnarna har jag fått lära mig att man aldrig ska använda kopparpasta eller aluminiumpasta eller annat "normalfett". Glidpinnarna & dess "gummirör" skall vara rena samt smorda med t.ex. ett gummifett. Det finns ett som heter PBR Rubbergrease, kan köpas hos t.ex. Mekonomen i liten eller stor svart "kaviartub". Men detta fett kan man även lite lätt smörja in damasken & tätningar till kolven. Även silikonfett ska vara okej.

Till metall mot metall anliggningsytor & glidytor kan man använda dessa äckel koppar/alu-pastor. Men det finns för ändamålet avsedda t.ex. CRC Bräklube http://www.mekonomen.se/bil/bilvard...smorjmedel-fett-och-pasta/smorjmedel-pa9446sv http://verktygsboden.se/smoerjfetter/braeklube-tub

Med lite smörjning så lödper det nu fritt på pinnarna. Tycker dock att det fortfarande går lite väl trögt att dra runt navet.

Jag kan tvinga tillbaka backarna med en svetstång, så det är inte helt stopp, men trögt går det helt klart.

Screen Shot 2014-07-24 at 8.12.09.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Screen Shot 2014-07-24 at 8.12.23.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är inte såna självjusterade kolvar som behöver skruvas tillbaka efter klossbyte? Kanske har skruvat ut sig lite för mycket.

Men jag tror att lite mer motionerade med tång och pedaltryck kommer göra susen!

Är det en 120?

Ta loss oket och tryck tillbaka kolvarna (brukar gå bra med rörtången), innan du gör det så ta tex lithiumfett och spruta in innanför damasken till kolven (med sådan tunn rör/tut som sitter på dem) och försök att få dem att snurra, akta damasken bara.

Sedan slipa bort gamla vändkanter på ok/belägg och gör rent glippinnarna och smörj in allt

corre skrev:
Det är inte såna självjusterade kolvar som behöver skruvas tillbaka efter klossbyte? Kanske har skruvat ut sig lite för mycket.

Men jag tror att lite mer motionerade med tång och pedaltryck kommer göra susen!

Är det en 120?
Ska kolla upp det där med kolvarna. Motionerande är planen just nu!

Japp det är en 120 med extra allt. Snart 17 000 mil. Bästa bil jag någonsin haft. :)

Jag är själv sugen på en 90, får väl bli affär snart om man ska hinna äga en...

Enligt någon tråd på NLCK så byttes bromsoken -07/08 pga dålig konstruktion, och Toyota Norge har tydligen bytt en del ok på kvalitetsgaranti tidigare.
Rätt många trådar där om bromsproblem... :(

Ja, jag har tidigare låtit byta oken på tre hjul, det här är det fjärde. Bilen har tidigare gått i södra Sverige och saltet ställer tydligen till problem.

Billiga delar dock, så det är relativt överkomligt.

Tittade just i reprationsmanualen, tydligen skall det vara litiumbaserat fett på kolvarn. Vad tror ni om MoS-fettet som Ludde länkade till?

Edit! Vänta, det där är ju litiumfett. :thumbup:

(Beställde för övrigt manualen - Max Ellery - från Australien, konstigt nog finns det inget i Europa eller USA.)

Redigerat:
  • Gilla
corre
  • Laddar…
corre skrev:
Jag är själv sugen på en 90, får väl bli affär snart om man ska hinna äga en...

Enligt någon tråd på NLCK så byttes bromsoken -07/08 pga dålig konstruktion, och Toyota Norge har tydligen bytt en del ok på kvalitetsgaranti tidigare.
Rätt många trådar där om bromsproblem... :(
Jag kör en 90 lång :) köpte på toyota i grannstaden i kanonskick!
Grym bil att köra lite träsmak efter en långstyrning på 95mil på raken dock.

Kör du på fettet som jag länkade till! Det är superbra motionera sedan kolven ordentligt.

Annars är det nog bara att helrenovera oket

mycke_nu skrev:
Det gick åt närmare tio liter vatten innan det slutade bolma ånga om bromsskivan vänster fram på Land Cruisern idag.

Bromsarna ligger på mao. Eftersom vattenförbrukningen är oacceptabelt hög behöver jag en snabb fix så här i semestertider.👒

Det ser ut ungefär så här. (Bilden är från en Hilux, men det är i princip samma bil.)

[bild]

Det är dom inre beläggen som ligger på. Jag har smort, blåst och bankat rejält och det blev liiite bättre, men inte mycket.

Finns det något bra trick? Att demontera oket eller något i den stilen är inte aktuellt.
S

Öppet w Mmm km

Problemet är löst med fett och motion!

Tack alla för hjälpen! Det var guld värt! :thumbup:

• Gilla
corre
  • Laddar…
LRHF diet på bilen?

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Liten uppdatering..

Bilen är helt körbar, men det ligger fortfarande på en aning så nytt ok är beställt till på torsdag.

1200 spänn på Mekonomen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.