Jag har ett tiki obromsat släp som jag tycker fungerar rätt ok. Men när jag skall dra nått tungt lånar jag firmans bromsade 1350 släp och måste säga att det är rätt stor skillnad i kvalitet känsla på dem. Firmans släp är dessutom 1 meter längre än mitt som är 265 vilket är schysst när man köper brädor. Upplever det större släpet som lättare att backa med vet inte riktigt varför det blir så men gissar att längden är det som gör det.

Nu när jag har nytagen be kort funderar jag lite på att köpa ett 2000kg boggi släp med minst 3 meters flak. Känns som släp har bra andra hands värde så borde inte vara så dålig investering.
 
F Fredrik_Lerum skrev:
Jag har ett tiki obromsat släp som jag tycker fungerar rätt ok. Men när jag skall dra nått tungt lånar jag firmans bromsade 1350 släp och måste säga att det är rätt stor skillnad i kvalitet känsla på dem. Firmans släp är dessutom 1 meter längre än mitt som är 265 vilket är schysst när man köper brädor. Upplever det större släpet som lättare att backa med vet inte riktigt varför det blir så men gissar att längden är det som gör det.

Nu när jag har nytagen be kort funderar jag lite på att köpa ett 2000kg boggi släp med minst 3 meters flak. Känns som släp har bra andra hands värde så borde inte vara så dålig investering.
Helt rätt där, det är längden som gör att det är lättare att backa med! Det värsta att backa med är riktigt korta släp.. räcker med att man funderar på att ratta över så saxar man släpet :crysmile:

Tyckte du BE var svårt att ta? Överväger att göra det själv :)
 
Jag tycker be var rätt lätt att ta. Jag pluggade rätt mkt teori så den gick bra. Sen hade jag fått ett paket på körskola med körlektioner å så. På uppkörningen körde jag lite i villaområde och fick backa runt hörn där. Sen körde jag mest landsväcskörning. Jag hade inte jättemkt erfarenhet av att köra släp, bara kört med släp i ca 4 år. Men kört ganska mkt de åren då jag har fiskebåt jag trailar

Totalt kostade be kortet min arbetsgivare ca 8500 så det blev ju inte jätte dyrt, speciellt inte för mig som bara la tiden och fick kostnaderna betalda.
 
Stora fördelen med BE är att det är bruttovikten som avgör och inte totalvikten. Å jag vet att gamla BE är bättre än mitt det har bror min redan nämnt ;)
 
Det gamla har större totalvikt, men det påverkar ingen Svensson.

Jag tog Be genom jobbet, lämpan kostade väl 1500:- böcker samt 2 körlektioner..tyckte det var enkelt..
 
Nej behovet att ha släp med mer än 3500 totalvikt känns rätt begränsat.
 
Körkort tillstånd /lämp är numera kostnadsfritt blev förvånad över detta. Gissar att de tar igen det på uppkörning och teoriprov det kostade en del
 
Jasså? Jag gjorde detta för 5-6år sedan, då kostade det 1000-1500:-, jag körde en lektion först, lite med grunderna och laterna man dragit på sig med åren, sen pluggade jag teori, fick inloggning som jag låg i soffan på Ipaden, och gjorde test prov, sen skrev teorin, betydligt enklare nu än när man tog körkortet, då endast ett svar är rätt..uppkörningen var inga problem, backa lite, körning samt säkerhetskontrollen..
 
F Fredrik_Lerum skrev:
Nej behovet att ha släp med mer än 3500 totalvikt känns rätt begränsat.
Och att hitta en bil som faktiskt får dra mer än 3500kg är mer eller mindre omöjligt :crysmile: Utbudet för 3500kg bakefter är ju minst sagt begränsat..

Men det låter bra! Körningen är jag inte speciellt orolig för i sig, har kört med släp 2-3ggr i månaden de senaste 4 åren så tycker att det bör varit övning nog. Teorin är ju teori så det känns som den tuffa biten :surprised:
 
Fast nu är det väl 3500 i totalvikt för hela ekipaget? Med reservation för de nya reglerna.
 
Den huvudsakliga fördelen med ett gammalt BE är att man kan köra BE-trailers. Dessa fordon är rätt värdelösa med 3500kg begränsningen på nyare behörigheter.

Man kan också tänka sig att det finns pickups med 60-kula som kan dra mer.

Avslutningsvis, jag undrar om det inte är så att ett gammalt B och ett gammalt E kan köra en pb klass 2 (tex en turistbuss) med släp enligt max släpvikt. Lite osäker på denna dock.

I praktiken är det dock som ni säger. 50kula har 3500kg maxvikt och därför finns det varken släp eller bilar som orkar mer.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Fast nu är det väl 3500 i totalvikt för hela ekipaget? Med reservation för de nya reglerna.
Ja på B.

På nytt BE är det släpet som får väga 3500kg.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja på B.

På nytt BE är det släpet som får väga 3500kg.
Ojdå, jag hänger inte med i de nya reglerna! Eftersom jag har alla behörigheter behöver jag inte sätta mig in i dem heller...
 
  • Haha
vcx
  • Laddar…
Anders243 Anders243 skrev:
Jag läser den andra tråden "obromsat släp" med spänning, och inser att det kanske inte är så dumt att trots allt köpa ett bromsat släp för att undvika ologiska lastrestriktioner.

Jag har hela tiden varit inne på att skaffa ett obromsat släp för att förenkla ägandet och slippa strul... men hur mycket strul är det egentligen med att få igenom ett bromsat släp på besiktningarna?

Lämna gärna era kommentarer och erfarenheter!
Har aldrig haft problem, äldre släp är det snarare rost i axeln och slut gummifjädring som sänker dem. Bromsarna är enkel teknik, hålls vid liv medelst justering och smörjning med ett par års mellanrum.-
 
För att hålla liv i gummifjädring bör man återkommande köra med riktigt fullastat släp så gummit får fjädra. Beroende av hur konstruktionen är gjord kan man göra rent runt gummifjädringen t.ex. att blåsa rent med tryckluft så fjädringsutrymmer inte fylls med skit. Är bra för kärrorna om det finns lite fjädring när man träffar potthålen eller dåliga järnvägsövergångar.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.