28 438 läst ·
134 svar
28k läst
134 svar
Bromsat släp -- mycket krångel?
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Då är vi ganska lika, jag tänkte hela gräshögen
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 895 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 895 inlägg
H Husqvarna220Ac skrev:
Jag tror det är samma saker i den obromsade som den bromsade vagnen från exempelvis Fogelsta. Det var du som skrev att obromsat nästan endast är Kinasläp. Jag anser att det finns mängder med obromsade som inte är det. Lastvikten är faktiskt aningen högre på det obromsade 750-släpet än på det bromsade 750-släpet. Om drygt 500 kg är låg lastvikt beror på. För många är det på tok för lågt, för andra räcker det och blir över.
Det tror jag är en begränsning som alla som inte regelbundet åker till Norge med släp kan leva med.H Husqvarna220Ac skrev:
Ja, om man hittar något med högre lastvikt till det priset. Jag letade rätt länge utan att hitta något som kändes lockande.H Husqvarna220Ac skrev:
Den obromsade kärran är både älskad och har gjort att många har fått råd att ha en egen släpkärra. Många människor jag pratat med säger alla samma sak. Det var ett bra och smidigt köp. Att jag påpekar att obromsade kärror är både smidiga och funkar bra till det mesta, kan jag aldrig få till att trolla.J Jarlsgård skrev:
Jag vet inte att jag har gjort det. Om du tycker det, citera mig och vi tar och pratar om det. Jag satt och tänkte på att kanske skulle man starta en ny tråd som behandlar allt som har med att argumentera och forum på nätet. När man går i skolan så får alla lära sig läsa och skriva, men kan du alla argumentationstrick som finns. Då blir alla andra i ett enormt underläge som inte kan dessa. Jag tror det skulle främja debatt massor om folk fick lära sig dessa knep. Då kan man protestera emot tricken och debatten blir bättre och ärligare.
Dyrare är det allt. Men om det är mycket eller lite är ju olika. Man ska alltid tänka på att köpa prisvärt också. För många så är 5000 kr massor av pengar. Så att köpa ett släp för 10 000 kr eller ett för 15000. Då är det för 15000 en omöjlighet för den familjen. För andra är det inget alls.
Ja, stämmer. Jag har nog skrivet det en två tre gånger nu... precis samma mening. Att det beror på vem man är och vad man ska ha släpet till. Så där är vi överens.
Absolut
Nu skrev jag att bönder använder bilsläp annorlunda. Det är min erfarenhet. Detta pga att de verkligen har en massa saker som de ska frakta och det är ofta väldigt tunga saker.
De använder sina kärror i sitt yrkesliv, och då får sakerna arbeta hårt också inget fel i det. Så jag kan inte se vad som var barnsligt där faktiskt.
Jag och andra runt mig har obromsade och vi kör kanske 2 eller 3 ggr per månad. Jag håller inte med. För det jobbiga med släp är att koppla på, dra runt osv. Då vill jag har ett släp som enkelt går att flytta. Jag skulle inte tagit ett bromsat även om det var samma pris.Kör man ytterst sällan med släp och sällan tungt lastat så är det inget negativt med ett obromsat. Men kör man 12+ ggr om året (minst 1ggr/mån) så skulle jag rekommendera bromsat. Ja de är dyrare i inköp men har också ett bättre andrahandsvärde. Har man dessutom lövgrindar till så är det löjligt lättsålt, de går som smör i solsken.
Kan vara ett argument. Vi har alla olika saker vi prioriterar. Jag kör försiktigt när jag har släp. Angående bildäck så har jag mycket stor insyn i dessa. Man ska inte tro att alla Kina däck är dåliga. Precis som allt annat så finns det billiga/dåliga och bra/dyrare däck från Kina. Kina har verkligen massor av tillverkare. Vissa har börjat nå samma kvalitet som stora premium däck från EU nu. Dock är det svårt att veta dessa saker, då det finns så många märken och modeller.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Jag tror jag inte sett nån obromsad vagn som INTE är kina byggvaruhus vagn..
Jodå det finns hos de etablerade, kollade lite snabbt på ett Sävsjö när jag valde ett bromsat. Men de billigaste som du ser är väl nästan alltid obromsat. Och de har nog konkurrerat ut kvalitetssläpen inom det obromsade segmentet, där elförzinkad tunnplåt idag ersatt varmförzinkad metall av kraftigare dimensioner.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 895 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 895 inlägg
https://www.fogelsta.com/sv/se/slapvagnar/flakvagnar-lagbyggda/serie-fs/fs1425u750/106915/H Husqvarna220Ac skrev:
Där har du en. Finns mängder.
Jag förstår inte heller varför ett bromsat släp skulle vara jobbigare att flytta?
Gick in på Blocket nu nyss och kollade vad ett nytt fogelsta obromsat släp vägde kontra mitt 17 år gamla bromsade 750 släp. Viktskillnaden var 10kg. Med ett stödhjul på så är skillnaden att du behöver knipa ihop skinkorna 1mm extra när du ska få rullning på det, å andra sidan behöver du inte hålla emot när du ska bromsa ner rullningen då du bara rycker handbromsen så på sätt och vis kan man säga att det är lättare att flytta runt?
Angående att leta upp var du sagt det jag påpekade så har jag faktiskt inte tid att läsa igenom alla dina inlägg för att pinpointa exakt vad det var du sa som gjorde att jag sa som jag gjorde. Om det innebär att jag drog en slutsats utan belägg (bromsbelägg??
) so be it!
Ett bromsat släp är absolut dyrare i inköp, det kan jag inte argumentera emot lika väl som vi inte kunde argumenta kring säkerhetsskillnaden. Använder man dock ett släp relativt frekvent så betalar det ändå av sig, tittar man på kvalitetsskillnaden så gör ju även den att priserna pressas upp. Men visst, att punga upp 15-20k är inget alla kan göra för ett nytt släp. Jag tycker dock att det är en bättre investering än ett Kina släp för 5k. För på det kan du tex inte sätta spännbanden i lämmarna, helst ska du nog inte belasta lämmarna för mkt heller. Så det blir på sätt och vis mer svårlastat som en kontentan av det låga priset?
Men ja, priset är ändå ett stort argument!
Och till sist angående däck. Det finns absolut Kina däck som håller en helt godkänt kvalité men linglong är inte ett av de däcken.
Gick in på Blocket nu nyss och kollade vad ett nytt fogelsta obromsat släp vägde kontra mitt 17 år gamla bromsade 750 släp. Viktskillnaden var 10kg. Med ett stödhjul på så är skillnaden att du behöver knipa ihop skinkorna 1mm extra när du ska få rullning på det, å andra sidan behöver du inte hålla emot när du ska bromsa ner rullningen då du bara rycker handbromsen så på sätt och vis kan man säga att det är lättare att flytta runt?
Angående att leta upp var du sagt det jag påpekade så har jag faktiskt inte tid att läsa igenom alla dina inlägg för att pinpointa exakt vad det var du sa som gjorde att jag sa som jag gjorde. Om det innebär att jag drog en slutsats utan belägg (bromsbelägg??
Ett bromsat släp är absolut dyrare i inköp, det kan jag inte argumentera emot lika väl som vi inte kunde argumenta kring säkerhetsskillnaden. Använder man dock ett släp relativt frekvent så betalar det ändå av sig, tittar man på kvalitetsskillnaden så gör ju även den att priserna pressas upp. Men visst, att punga upp 15-20k är inget alla kan göra för ett nytt släp. Jag tycker dock att det är en bättre investering än ett Kina släp för 5k. För på det kan du tex inte sätta spännbanden i lämmarna, helst ska du nog inte belasta lämmarna för mkt heller. Så det blir på sätt och vis mer svårlastat som en kontentan av det låga priset?
Men ja, priset är ändå ett stort argument!
Och till sist angående däck. Det finns absolut Kina däck som håller en helt godkänt kvalité men linglong är inte ett av de däcken.
Nja, fungerar allt bra, så ska det rulla lika lätt. Det är väl mera om de äger ett släp och det står still 6 månader. Då kommer rosten och det börjar gå trögt. Detta händer inte på obromsade. Själv ligger jag ofta på gränsen av att kunna flytta mitt obromsade. Har det på en tomt som är ganska mjuk och det är ca 100 meter till bilen.J Jarlsgård skrev:Jag förstår inte heller varför ett bromsat släp skulle vara jobbigare att flytta?
Gick in på Blocket nu nyss och kollade vad ett nytt fogelsta obromsat släp vägde kontra mitt 17 år gamla bromsade 750 släp. Viktskillnaden var 10kg. Med ett stödhjul på så är skillnaden att du behöver knipa ihop skinkorna 1mm extra när du ska få rullning på det, å andra sidan behöver du inte hålla emot när du ska bromsa ner rullningen då du bara rycker handbromsen så på sätt och vis kan man säga att det är lättare att flytta runt?![]()
Det är ok, men det är svårt att utveckla eller försvara sig om man inte vet precis vad som avses.
Det är alltid svårt detta med var man ska dra gränsen. Ofta tycker man att andra bör investera lite extra för att få ett bättre släp. Så brukar jag tycka när folk ska köpa något. Men man får ha respekt för att de kanske inte vill lägga pengarna just där. Men som du säger. Snålheten bedrar ofta visheten. Man ska inte handla billigt utan prisvärt. Det kan då vara ett stabilare släp som håller i många år.Ett bromsat släp är absolut dyrare i inköp, det kan jag inte argumentera emot lika väl som vi inte kunde argumenta kring säkerhetsskillnaden. Använder man dock ett släp relativt frekvent så betalar det ändå av sig, tittar man på kvalitetsskillnaden så gör ju även den att priserna pressas upp. Men visst, att punga upp 15-20k är inget alla kan göra för ett nytt släp. Jag tycker dock att det är en bättre investering än ett Kina släp för 5k. För på det kan du tex inte sätta spännbanden i lämmarna, helst ska du nog inte belasta lämmarna för mkt heller. Så det blir på sätt och vis mer svårlastat som en kontentan av det låga priset?![]()
Lol, visste inte ens att det fanns en sådan tillverkare vid namn.