28 438 läst ·
134 svar
28k läst
134 svar
Bromsat släp -- mycket krångel?
Att den tar ojämt. Boggie! Knott. -92L lob skrev:Vilket fabrikat har du på din bromsade släpvagn? Låter ju helt nipprigt att du måste fixa bromsarna inför varje besiktning. Vad är det som måste fixas?
Har 2 bromsade 4p vagnar från Åsele(4p). Ett av släpen har jag haft sen 2007 och ALDRIG rört bromsarna. Det andra släpet har jag bara ägt i ett år även om det är från 2003 så det ska bli spännande att se hur det funkar...
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Finns ganska få chassin till släpvagn/husvagn, 3-4st stora ”kända”
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 904 inlägg
Jämförelsen är väl mellan bromsat och obromsat, inte mellan bromsat kvalitetssläp mot obromsat icke-kvalitet?H Husqvarna220Ac skrev:
Isåfall kan man väl lika gärna jämföra obromsade kvalitetssläp mot bromsade icke-kvalitetssläp?
Byta hjullager på firma!!! Enkelt jobb med rätt hylsa att slå på. Ingen raketforskning precis om inte kärran är tio plus. Men det var den ju inte i ditt exempelH Husqvarna220Ac skrev:
A AndersS skrev:
Hmmm, näe faktiskt inga glödlampor bytta, vilket ju nästan är lite konstigt. Har inte led, släpet är från 2006. Har servicelog i excel på alla fordon så jag vet exakt vad som gjorts.
Jag har sagt det förr, och jag säger det igen: Viktigast av allt är kanske ändå att försöka avgöra vad man är för typ av människa, för i mina ögon finns det två sorter.
Dels de som är villiga att lägga bara lite, lite tid på att rengöra och underhålla sina ägodelar och således har glädje av dem i många år.
Dels de som inte är beredda att lyfta ett endaste finger för något som heter underhåll, utan kör slut på vad som finns och köper nytt till varje säsong.
Tillhör man den senare gruppen ska man kanske inte ens äga alls, utan hyra istället...
Dels de som är villiga att lägga bara lite, lite tid på att rengöra och underhålla sina ägodelar och således har glädje av dem i många år.
Dels de som inte är beredda att lyfta ett endaste finger för något som heter underhåll, utan kör slut på vad som finns och köper nytt till varje säsong.
Tillhör man den senare gruppen ska man kanske inte ens äga alls, utan hyra istället...
Man får väl ändå hoppas att de allra flesta kör med åtminstone ett något lite för stort släp, i alla fall de allra flesta gångerna. Det är åtminstone vad jag tror.MathiasS skrev:
1. OK, jag brukar lasta mellan i princip 100 och 400 kg.MathiasS skrev:
2. Jag lastar sällan längre än 240, och aldrig över 300 cm.
3. Tja volym ... kanske 2 m3 som mest.
4. Jag har en bil, dragkrok och körkort som får dra 710 kg obromsat och 1400kg bromsat.
Nu skall det enligt dig vara enkelt, så ...
Vilket släp ska jag välja?, ett obromsat 650kg, som får lasta 490kg, eller ett bromsat som får lasta några hundra kg till?
Det borde vara lätt att svara på, då de fyra frågorna som gör valet lätt, är besvarade ...
App app, nu inför du plötsligt en 5'e fråga, fast du just påstått att svaren på de fyra frågorna lätt skulle avgöra om man ska välja bromsat eller inte.
Men nåja, jag är inte knusslig. Att avgöra om jag är normal eller inte är kanske svårt att inse från ens eget perspektiv, men lite försiktigt gissar jag på att jag inte är speciellt normal.
Så nu, när du t.o.m fått svaret på fem frågor ... - vilket släp ska jag välja, bromsat eller obromsat?
Men nåja, jag är inte knusslig. Att avgöra om jag är normal eller inte är kanske svårt att inse från ens eget perspektiv, men lite försiktigt gissar jag på att jag inte är speciellt normal.
Så nu, när du t.o.m fått svaret på fem frågor ... - vilket släp ska jag välja, bromsat eller obromsat?
Nä nu blev det jättesvårt. Onormal OCH ha obromsat släp. Det går ju inte alls ihop. Frågan är om du verkligen diskuterar som privatperson nu eller om du försöker dig på en fuling och argumenterar utifrån din yrkesroll.
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Jag har ett bromsat Gisebo släp från 1990 och jag känner inte igen mig i den här tråden
Om man läser tråden så verkar det normala vara att bromsarna måste renoveras ett par tre gånger om året, minst. Jag har renoverat mina bromsar en gång, och det var efter 25 år! Bromsarna var fortfarande bra men bromswirens ytterhölje var helt sönderrostat och då passade jag på att smörja upp allt.
Jag vet inte om jag har haft extremt mycket tur, men min erfarenhet är inte att en bromsad släpkärra kräver tillsyn i stort sett dagligen.
Om man läser tråden så verkar det normala vara att bromsarna måste renoveras ett par tre gånger om året, minst. Jag har renoverat mina bromsar en gång, och det var efter 25 år! Bromsarna var fortfarande bra men bromswirens ytterhölje var helt sönderrostat och då passade jag på att smörja upp allt.
Jag vet inte om jag har haft extremt mycket tur, men min erfarenhet är inte att en bromsad släpkärra kräver tillsyn i stort sett dagligen.
Nej, ingen tur utan helt normalt.D Donald-Duck skrev:Jag har ett bromsat Gisebo släp från 1990 och jag känner inte igen mig i den här tråden
Om man läser tråden så verkar det normala vara att bromsarna måste renoveras ett par tre gånger om året, minst. Jag har renoverat mina bromsar en gång, och det var efter 25 år! Bromsarna var fortfarande bra men bromswirens ytterhölje var helt sönderrostat och då passade jag på att smörja upp allt.
Jag vet inte om jag har haft extremt mycket tur, men min erfarenhet är inte att en bromsad släpkärra kräver tillsyn i stort sett dagligen.
Sedan uppfattar vi nog det normala och vad som är krångligt olika. För vissa kan nog besiktning vara ett tillfälle som är väldigt obehagligt och en obromsad kärra kan då ge en viss "lättnad".