L lob skrev:
Vilket fabrikat har du på din bromsade släpvagn? Låter ju helt nipprigt att du måste fixa bromsarna inför varje besiktning. Vad är det som måste fixas?

Har 2 bromsade 4p vagnar från Åsele(4p). Ett av släpen har jag haft sen 2007 och ALDRIG rört bromsarna. Det andra släpet har jag bara ägt i ett år även om det är från 2003 så det ska bli spännande att se hur det funkar...
Att den tar ojämt. Boggie! Knott. -92
 
Redigerat:
john68 john68 skrev:
Att den tar ojämt. Boggie!
Ok. Då blir det säkert lite mer avancerat. Jag kan bara prata om enaxlade, bromsade släpvagnar.
Ska bromsverkan vara lika på alla 4 hjul på en tvåaxlad vagn?
 
Finns ganska få chassin till släpvagn/husvagn, 3-4st stora ”kända”
 
L lob skrev:
Ok. Då blir det säkert lite mer avancerat. Jag kan bara prata om enaxlade, bromsade släpvagnar.
Ska bromsverkan vara lika på alla 4 hjul på en tvåaxlad vagn?
Nej. Godkänd nivå men lika per axel.
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
Fairlane
H Husqvarna220Ac skrev:
Eller inte..! Kinasläpen har så dåliga hjullager så att hjulen hinner nästan falla av innan första besiktningen, samt känns det billiga och veka, samt saknar handbroms, lokala släpvagnsfirman släcker 2’an och byter lager, men billiga som en många år kvalitetsvagn..
Jämförelsen är väl mellan bromsat och obromsat, inte mellan bromsat kvalitetssläp mot obromsat icke-kvalitet?
Isåfall kan man väl lika gärna jämföra obromsade kvalitetssläp mot bromsade icke-kvalitetssläp?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Eller inte..! Kinasläpen har så dåliga hjullager så att hjulen hinner nästan falla av innan första besiktningen, samt känns det billiga och veka, samt saknar handbroms, lokala släpvagnsfirman släcker 2’an och byter lager, men billiga som en många år kvalitetsvagn..
Byta hjullager på firma!!! Enkelt jobb med rätt hylsa att slå på. Ingen raketforskning precis om inte kärran är tio plus. Men det var den ju inte i ditt exempel;)
 
Mitt 30 år gamla släp har koniska lager som man ser över och eventuellt drar åt och fettar in lite var fjärde år.
 
A AndersS skrev:
Erkänn Mathias, kanske några lampor för det är vad jag betalat på 15 år. Men det problemet har ju alla äldre kärror oberoende av broms.

Hmmm, näe faktiskt inga glödlampor bytta, vilket ju nästan är lite konstigt. Har inte led, släpet är från 2006. Har servicelog i excel på alla fordon så jag vet exakt vad som gjorts.
 
Korvgubbe
Jag har sagt det förr, och jag säger det igen: Viktigast av allt är kanske ändå att försöka avgöra vad man är för typ av människa, för i mina ögon finns det två sorter.
Dels de som är villiga att lägga bara lite, lite tid på att rengöra och underhålla sina ägodelar och således har glädje av dem i många år.
Dels de som inte är beredda att lyfta ett endaste finger för något som heter underhåll, utan kör slut på vad som finns och köper nytt till varje säsong.

Tillhör man den senare gruppen ska man kanske inte ens äga alls, utan hyra istället...
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Mikael_L
MathiasS MathiasS skrev:
Jag är en helt normal husägare. Och nej jag talar inte om vad du ska köpa för släp, men jag gör observationen att jag ser MÅNGA som kör runt med för små släp för det som vill transportera, men extremt få som har för stora släp för ändamålet.
Man får väl ändå hoppas att de allra flesta kör med åtminstone ett något lite för stort släp, i alla fall de allra flesta gångerna. Det är åtminstone vad jag tror. :)

MathiasS MathiasS skrev:
Man väljer släp baserat på följande:

1. Hur tunga saker ska man lasta.
2. Hur långa saker ska man lasta. Man behöver ha ett långt släp för att få hem brädor.
3. Hur stor volym behöver man lasta.
4. Vad har man för bil och körkort.

Har man rett ut detta ger sig obromsat eller bromsat rätt enkelt.
1. OK, jag brukar lasta mellan i princip 100 och 400 kg.
2. Jag lastar sällan längre än 240, och aldrig över 300 cm.
3. Tja volym ... kanske 2 m3 som mest.
4. Jag har en bil, dragkrok och körkort som får dra 710 kg obromsat och 1400kg bromsat.


Nu skall det enligt dig vara enkelt, så ...
Vilket släp ska jag välja?, ett obromsat 650kg, som får lasta 490kg, eller ett bromsat som får lasta några hundra kg till?
Det borde vara lätt att svara på, då de fyra frågorna som gör valet lätt, är besvarade ... ;)
 
Ja det är lätt att svara på. Den stora frågan här måste vara om du är normal eller inte.
 
Mikael_L
App app, nu inför du plötsligt en 5'e fråga, fast du just påstått att svaren på de fyra frågorna lätt skulle avgöra om man ska välja bromsat eller inte.

Men nåja, jag är inte knusslig. Att avgöra om jag är normal eller inte är kanske svårt att inse från ens eget perspektiv, men lite försiktigt gissar jag på att jag inte är speciellt normal.
Så nu, när du t.o.m fått svaret på fem frågor ... - vilket släp ska jag välja, bromsat eller obromsat?
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
Nä nu blev det jättesvårt. Onormal OCH ha obromsat släp. Det går ju inte alls ihop. Frågan är om du verkligen diskuterar som privatperson nu eller om du försöker dig på en fuling och argumenterar utifrån din yrkesroll.
 
Jag har ett bromsat Gisebo släp från 1990 och jag känner inte igen mig i den här tråden

Om man läser tråden så verkar det normala vara att bromsarna måste renoveras ett par tre gånger om året, minst. Jag har renoverat mina bromsar en gång, och det var efter 25 år! Bromsarna var fortfarande bra men bromswirens ytterhölje var helt sönderrostat och då passade jag på att smörja upp allt.

Jag vet inte om jag har haft extremt mycket tur, men min erfarenhet är inte att en bromsad släpkärra kräver tillsyn i stort sett dagligen.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
D Donald-Duck skrev:
Jag har ett bromsat Gisebo släp från 1990 och jag känner inte igen mig i den här tråden

Om man läser tråden så verkar det normala vara att bromsarna måste renoveras ett par tre gånger om året, minst. Jag har renoverat mina bromsar en gång, och det var efter 25 år! Bromsarna var fortfarande bra men bromswirens ytterhölje var helt sönderrostat och då passade jag på att smörja upp allt.

Jag vet inte om jag har haft extremt mycket tur, men min erfarenhet är inte att en bromsad släpkärra kräver tillsyn i stort sett dagligen.
Nej, ingen tur utan helt normalt.
Sedan uppfattar vi nog det normala och vad som är krångligt olika. För vissa kan nog besiktning vara ett tillfälle som är väldigt obehagligt och en obromsad kärra kan då ge en viss "lättnad". ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.