73 888 läst ·
376 svar
74k läst
376 svar
BRF styrelsen letar bland sopor
Nu får du väl i alla fall ge dig! DU äger ditt skräp och ansvaret att frakta bort det! Föreningen kan ha en lösning på plats för att förenkla men det innebär inte att de ska ha plats till när du känner för en storstädning.Claes Sörmland skrev:
Samtidigt är det mesta från en lägenhetsstädning faktiskt restavfall som ska till soprummet som sådant. Undantaget är ju i princip förpackningar olika slag (metall, glas, papp, plast), tidningar/wellpapp och grovavfall. Och grovavfall är ju inte en viss typ av avfall som består av speciellt material utan en fråga om det är för skrymmande för att få plats i soppåsar och containrar. Det kan ju kännas som att de gamla tallrikarna inte är restavfall men det är de o s v.
Att volymerna blir större vid en flytt eller ett städningen av ett dödsbo får föreningen anpassa sig. Man bör inte driva sophanteringen på kapacitetsgränsen, det måste finnas s a s finnas luft i systemet för t ex flyttstädningar och längre helger.
Vid en lägenhetstömning åker man till en återvinningsstation.
Beror på det enskilda fallet.Tobbe Wilson skrev:
Om det blir stora mängder restavfall så att det blir för skrymmande eller tungt kan det ses som grovavfall. Då ska det hanteras som grovavfall. Olika kommuner har olika lösningar för detta liksom olika BRFer. Kanske finns det grovsoprum eller större container som ska användas, kanske har föreningen skyldighet att erbjuda minst två bortforslingar av grovsopor per år (det är ett kommunalt föreskriftskrav i Stockholms stad så det är så det fungerar i min liksom för alla andra Stockholms stads BRFer) eller så kan man köra det till någon kommunal grovavfallsinsamling som du föreslår. Det går också i många kommuner att ta hem en container för grovavfallet så hivar man bara ned det där och saken är löst. Så löste jag dödsbostädning för några år sedan, sparade enormt med tid att slippa transport och sortering på ÅVC.
Men generellt ska BRFer ha en kapacitet att de kan ta emot restavfall från vanliga storstädningar som medlemmarna regelbundet gör. Och de flesta har också det, så mycket blir det ju inte.
Och nej, ansvaret att transportera bort ditt skräp är som huvudregel kommunalt med delar liggandes på fastighetsinnehavaren, inte ditt eget. Sophanteringen är socialiserad sedan väldigt länge, och det infördes för att det inte fungerade så bra med att alla skulle transportera sitt eget skräp. Folk gjorde helt enkelt inte det.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Det beror ju på vad man söker påClaes Sörmland skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.stockholmvattenochavfal...ll/lamna-avfall-privatperson/sorteringsguide/
Det går ju inte att elda porslin och få ut någon värme utan det blir en del av askan i förbränningsanläggningen och deponeras väl sen. Har man möjlighet så är det ju bättre (billigare för kommunen/innevånare) att direkt lägga det bland annat porslin på ÅVC och Returrundan.
Men jag vet inte vad någon skulle tro om sortering av tallrikar om det inte skulle vara restavfall i hushållsnära hantering.
Claes Sörmland skrev:
Samtidigt är det mesta från en lägenhetsstädning faktiskt restavfall som ska till soprummet som sådant. Undantaget är ju i princip förpackningar olika slag (metall, glas, papp, plast), tidningar/wellpapp och grovavfall. Och grovavfall är ju inte en viss typ av avfall som består av speciellt material utan en fråga om det är för skrymmande för att få plats i soppåsar och containrar. Det kan ju kännas som att de gamla tallrikarna inte är restavfall men det är de o s v.
Att volymerna blir större vid en flytt eller ett städningen av ett dödsbo får föreningen anpassa sig. Man bör inte driva sophanteringen på kapacitetsgränsen, det måste finnas s a s finnas luft i systemet för t ex flyttstädningar och längre helger
Claes Sörmland skrev:
Helt fel, det mestaClaes Sörmland skrev:
Beror på det enskilda fallet.
Om det blir stora mängder restavfall så att det blir för skrymmande eller tungt kan det ses som grovavfall. Då ska det hanteras som grovavfall. Olika kommuner har olika lösningar för detta liksom olika BRFer. Kanske finns det grovsoprum eller större container som ska användas, kanske har föreningen skyldighet att erbjuda minst två bortforslingar av grovsopor per år (det är ett kommunalt föreskriftskrav i Stockholms stad så det är så det fungerar i min liksom för alla andra Stockholms stads BRFer) eller så kan man köra det till någon kommunal grovavfallsinsamling som du föreslår. Det går också i många kommuner att ta hem en container för grovavfallet så hivar man bara ned det där och saken är löst. Så löste jag dödsbostädning för några år sedan, sparade enormt med tid att slippa transport och sortering på ÅVC.
Men generellt ska BRFer ha en kapacitet att de kan ta emot restavfall från vanliga storstädningar som medlemmarna regelbundet gör. Och de flesta har också det, så mycket blir det ju inte.
Och nej, ansvaret att transportera bort ditt skräp är som huvudregel kommunalt med delar liggandes på fastighetsinnehavaren, inte ditt eget. Sophanteringen är socialiserad sedan väldigt länge, och det infördes för att det inte fungerade så bra med att alla skulle transportera sitt eget skräp. Folk gjorde helt enkelt inte det.
heisiandiishe
Medlem
· stockholms
· 345 inlägg
heisiandiishe
Medlem
- stockholms
- 345 inlägg
Har under 20 års boende i fyra olika föreningar aldrig varit med om att en avgift höjts pga av inflation. Största boven är ju lån och sköter man dessa och anorterar så klarar man sig normalt sett från höjningar. I våran ganska normala förening med kåk från 2007 har vi tagit bort comhem och lagt till fiber bredband till alla, ingår i avgiften. Vi åkte, precis som många andra, på en höjning när räntan drog iväg och något bundet lån gav upp ett år in i ”räntekrisen”.. Men generellt är brf djävulens påfund och borde i princip vara förbjudet😪Claes Sörmland skrev:
Avgifterna kommer alltid att höjas p g a vårt ekonomiska system med inflation och då särskilt den typ av tjänster/avgifter som en BRF köper är i princip alla lönebaserade och genomgår ju högre prisökningar än ekonomin totalt sett. Bara att betala och vara glad. Att sitta i styrelsen och oroa sig för att få skit för att man höjer avgifterna fungerar inte, de kommer att höjas oavsett.
Och även jag har som kassör försökt spara pengar men sanningen är att det inte går. Möjligen går det om företag och förvaltare har lurat på föreningen onödiga tjänster och dyra serviceavtal men där stannar det. Eller man har världens mest ogynnsamma lån (ovanligt). VA och sopor kostar vad det kostar, det går inte att spara några substantiella pengar där, och då har jag ändå skalat ned restavfallshämtningen i mina försök att spara pengar. Det gav nästan inget. Det är socialiserad verksamhet och man får betala vad det kostar.
Rekommendationen är en höjning 2% per år i nivå med snittinflationen över tid. Hur ska ni annars kunna ha råd med alla hantverkare som höjer sina priser (betydligt mer än så) över tid? Kanske är det så att ert hus är så pass nytt att ni kan strunta i underhåll och fortfarande är i fasen att låta allt förfalla.heisiandiishe skrev:
Har under 20 års boende i fyra olika föreningar aldrig varit med om att en avgift höjts pga av inflation. Största boven är ju lån och sköter man dessa och anorterar så klarar man sig normalt sett från höjningar. I våran ganska normala förening med kåk från 2007 har vi tagit bort comhem och lagt till fiber bredband till alla, ingår i avgiften. Vi åkte, precis som många andra, på en höjning när räntan drog iväg och något bundet lån gav upp ett år in i ”räntekrisen”.. Men generellt är brf djävulens påfund och borde i princip vara förbjudet😪
Men man kommer till en punkt när det finns en lång lista på vad som ska göras. Det kan vara takbyten, omputsning av fasaden, olika stambyten, gamla avisningsanläggningar på taket som behöver repareras, dagvattenledningar som behöver bytas, portdörrar som behöver bytas, trappuppgångar som behöver målas om o s v. Listan är lång.