5 332 läst ·
12 svar
5k läst
12 svar
BRF, öppnade hål i väggen för altandörr
Hejsan allihopa!
Jag bor i en lägenhet på markplan och har fått beviljat från styrelsen i bostadsrättsföreningen att det skulle vara ok att jag tog upp ett hål i ytterväggen i fasaden och satte in en altandörr.
Efter mycket omochmen så är det gjort. Jag fick bygglov på det hela och godkännande från styrelsen.
Det är en bärande trästomme med putsad fasad.
Då jag nu har kommit i försäljningstankar så undrar jag och även styrelsen, vem som bär ansvaret om det skulle hända något, t ex att fasaden spricker pga av sättningar.
MVH
Jag bor i en lägenhet på markplan och har fått beviljat från styrelsen i bostadsrättsföreningen att det skulle vara ok att jag tog upp ett hål i ytterväggen i fasaden och satte in en altandörr.
Efter mycket omochmen så är det gjort. Jag fick bygglov på det hela och godkännande från styrelsen.
Det är en bärande trästomme med putsad fasad.
Då jag nu har kommit i försäljningstankar så undrar jag och även styrelsen, vem som bär ansvaret om det skulle hända något, t ex att fasaden spricker pga av sättningar.
MVH
Borde väl bero på vem som gjorde jobbet. Om det var du själv så ligger det väl på dig att arbetet ska vara korrekt gjort.
Om det var en firma som gjorde det så kan man ju gå på firman om det händer nåt.
risken att nåt händer är väl rätt liten om man bara växlat av ordentligt
Om det var en firma som gjorde det så kan man ju gå på firman om det händer nåt.
risken att nåt händer är väl rätt liten om man bara växlat av ordentligt
Vanligast (eller mest korrekt i alla fall) är väl att man vid såna här åtgärder upprättar ett avtal mellan förening och medlem som beskriver ansvarsfrågan i samband med godkännandet.
Hur gick godkännandet till, finns det något papper?
Hur gick godkännandet till, finns det något papper?
I vår förening så har vi i det dokument som måste lämnas in skrivit att medlemmen tar ansvaret. Om något då skulle hända så hoppar man på den medlemmen som gjorde ombyggnationen.
Ansvaret stannar hos den som gjorde ombyggnationen. Inte så konstigt egentligen. Varför skall den som köper lägenheten behöva ta över risken? och varför skulle styrelsen ta risken när den inte har gjort ombyggnationen.
Ansvaret stannar hos den som gjorde ombyggnationen. Inte så konstigt egentligen. Varför skall den som köper lägenheten behöva ta över risken? och varför skulle styrelsen ta risken när den inte har gjort ombyggnationen.
Fast om man köper lägenheten tar man ju faktiskt över ansvaret och risken även för det som är ombyggt. Det kan ju inte vara så att man vid problem skall gå på någon som inte är medlem längre, kanske inte ens vid liv.Odjuret skrev:
Klicka här för att svara