Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Brexit framkallar en finanschock i morgon (27/6)

1. Hemmakatten
    Medlem · 12 277 inlägg
    Ja vad är det som kommer att hända?

Finanschocken når Sverige i morgon skriver dn.se.
    Det svenska skakar i takt med de finasiella marknaden i Sverige, enligt Anders Borg som menar att marknaden måste prissätta nya verkligheten (vad det nu innebär).
    Aftonbladet tycker tydligen inte att Brexit var så viktigt eftersom jag i dag inte hittar en endaste artikel om ämnet.
    Expressen får man scrolla långt ner för att hitta en artikel om att skottarna vill bli självständiga.
    George Soros förutspår EU's totala sönderfall.
    Svenska banker är "oroliga".
    I Storbritannien är det uppror i Labour och 2 miljoner människor vill ha en ny omröstning.

2. P
    Medlem · jönköping · 2 323 inlägg

Pumba

Medlem
    Det blir säkert lite skakigt en vecka eller 2, tror inte det blir mycket mer.
    2 miljoner som vill ha ny röstning är ju inte så mycket, det var väl över 30 som röstade,99,9% av de 2 miljonerna tillhör väl gruppen som förlorade.

Aftonbladet och expressen jobbar ju knappt med nyheter, det är väl mest skvaller och det lär ju finnas massa sånt nu efter midsommarhelgen.

Redigerat 26 jun 2016 13:16
  3. Hemmakatten
    Medlem · 12 277 inlägg
    Förvisso är varken Aftonbladet eller Expressen några finanstidningar. Men jag hade åtminstone förväntat mig någon (snyft)artikel om hur de svenska boräntorna kan komma att påverkas.

Soros domedagsprofetia tror jag inte heller riktigt på, vore förfärligt om det skulle visa sig vara sant.

Vad som jag inte väntat mig var att EU så raskt gick ut och sa att utträdet kommer att diskuteras/ske snabbt. Inte en tillstymmelse till vilja att vänta och se om brittiska parlamentet möjligen tänkte "köra över" valresultatet då det var en så liten majoritet.

• Laddar…
  4. G
    Medlem · 1 124 inlägg
    Får vi hoppas på ett Svexit, dock lär vi bli det sista landet som lämnar, tyvärr.

5. F
    Medlem · Etelä Pohjanmaa · 2 274 inlägg

Finndjävel

Medlem
    Neh, Londonbörsen föll 8 procent under fredagen det är inte mycket. Troligtvis fortsätter den falla på måndag men återhämtar sig något under slutet av veckan. För resten av Europa blir börsraset betydligt mindre. Storbritannien var knappt med i EU från förr utan hade flera specialöverenskommelser så de reella förändringar som kommer att ske är nog inte så stora. Om en vecka när paniken lagt sig är det glömt, business as usual. Företag med stort export/importberoende ifrån Storbritannien skulle jag dock inte satsa några slantar på under den närmsta framtiden.

För Storbritanniens del ser det ju ironiskt nog ut som att deras egen union kommer att falla sönder och åtminstone Skottland går emot självständighet. De Brexitförespråkare som drömde om forna storhetstider som kolonial stormakt lär nog bli besvikna på utfallet.

• Laddar…
  6. Robert63
    Medlem · 1 177 inlägg
    Tror det kyldes av en del tack vare att börsen var stängd i fredags, så det blir inte samma mängd yra höns som agerar i oövertänkt panik. Kortsiktigt tror jag det blir en reaktion nedåt, men att det över inte allt för lång tid återhämtar sig (som det brukligt har gjort), så mest trist för dom som egentligen inte har råd att ligga stilla och rida ut eventuell storm.

Lite lustigt att läsa vad de olika "experterna" tror, det är spridda skurar. Alla tror, ingen vet och media eldade på med domedagsprofetior. Själv har jag faktiskt ingen aning, men UK kommer inte att upphöra som land och det kommer att hittas nya vägar för handel. A bump in the road, tänker själv se om det går att bottenfiska några intressant aktier jag rekat i helgen. Det ger sig.

7. S
    Medlem · Stockholm · 2 465 inlägg

sunqan

Medlem
    Nu föll väl inte londonbörsen med 8%? Snarare 3,7. Helsingfors gick väl upp?

8. F
    Medlem · Etelä Pohjanmaa · 2 274 inlägg

Finndjävel

Medlem
    Du har rätt, jag läste en gammal artikel innan börsen hade stängt. Den återhämtade sig mot slutet av dagen. Så, ingen större kollaps att tala om. Helsingforsbörsen gick upp knappt med 0,65%

9. Robert63
    Medlem · 1 177 inlägg
    Initialt sjönk den 8% för att landa på -3,15

10. F
    Medlem · 26 inlägg

FlyttaHem

Medlem
    Tror inte att smällen blir så stor i morgon; Marknaderna ser ju att Brexit-politikerna redan har börjat få kalla fötter, och har tagit tillbaka de flesta av de tyngsta vallöftena redan, plus att båda sidor säger att "det är inte bråttom" att lämna in utträdesansökan... dvs de letar efter alla möjligheter att undvika att göra det, överhuvudtaget.
    Om dessutom Skotska och Nordirländska parlamenten lägger in sina veton, så faller ju hela grejen.
    Storbritannien är ju i sig själva ett EU i miniatyr.

11. S
    Medlem · Blekinge · 1 870 inlägg

steve5432

Medlem
    Ja tidningarna verkar vara experter på att skapa domedagsrubriker som får småspararna att paniksälja och gå med brakförlust. Själv kommer jag att ta tillfället i akt att köpa på mig lite mer nu när det förmodligen blir rabatt nästa vecka på börsen.

Själva Brexiten i sig tror jag ger ytterst små förändringar på börsen, det som kan ev. ge större efterverkningar och oro är vad den kan leda till för EU i stort, kommer fler länder att folkomrösta etc....

/S

12. F
    Medlem · 26 inlägg

FlyttaHem

Medlem
    Allt beror ju på hur Britterna egentligen går vidare med detta.
    Det kommer vara osäkerhet ett bra tag framöver och svängningar, men om de två första dagarna efter omröstningen är något att gå på, så är det tveksamt om det verkligen kommer bli någon Brexit, i egentlig mening.
    Och blir det inte det, lär inga andra följa efter heller.
    Men fram till det ena eller andra är säkert, kommer det att råda osäkerhet på finansmarknaderna, och om det verkligen blir bekräftat att de verkligen kommer att gå vidare och bryta sig ur, så kommer ytterligare ett ras då.

13. S
    Medlem · Stockholm · 2 465 inlägg

sunqan

Medlem
    Skulle tro att britterna är 100% eniga om att ca 50% av medborgarna är idioter och inte fattar landets bästa.

Skämt åsido - valdeltagandet var trots allt ganska högt (nästan 75%). De brittiska politikerna har det nog ganska svettigt nu. Om de går ur eu kommer de att ha svårt att hänga kvar i ees-avtalet. Det kommer att innebära att de har en himla massa bilaterala handelsavtal och skatteavtal att förhandla fram. Och de är då den svagare parten.

14. F
    Medlem · Borlänge · 423 inlägg

F_man

Medlem
    Blir snart glädjeskutt på börsen eftersom Usa:s centrablank nu fått sin ursäkt att inte höja räntan.

Läs inte svenska journalister om Brexit, dom har helt tappat fattningen. Fasen värre ensidigt än rysk media för tillfället.

Men intressant hur man får svensk press att helt plötsligt älska EU. Att ett borgerligt land röstat om att lämna :)

Men jo, visst kommer det dyka inledningsvis, men klättra tillbaka lite när övriga börser i världen öppnar igen tror jag.

15. O
    Bannad · Stockholm · 7 871 inlägg

Odjuret

Bannad
    Man skulle önska att EU satte igång med lite självrannsakan. Ställer sig frågor om varför?
    Men nu är detta en värld som består av massa politiker... så jag har inte så höga förväntningar...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.