5 245 läst ·
31 svar
5k läst
31 svar
Brev om beviljat bygglov?
om min ton uppfattades som otrevligt, var det i alla fall inte meningen. Har själv haft (början till) bråk med grannar, och då fick den av oss (mig och min fru) som tog åt sig bråket mest och fick högsta stressnivåer (det var jagD Djjw skrev:
Kontakten med grannarna blev bra igen efter ett tag, så det var en bra strategi.
För övrigt håller jag med ovanstående inlägg att ni troligt har detaljplan och om bygget följer detaljplanen, behöver ni inte yttra er innan beslutet men ni får såklart överklaga beslutet.
Det känns inte att saker som exakt läge av uppfarten eller placering av soptunnor är något som man kommer långt med i ett överklagande.
Börja med att leta upp detaljplanen och kolla om det finns en skrivelse som säger att garaget ska placeras bredvid grannens garage. Då har ni möjligheter att överklaga bygglovet
H hempularen skrev:Du måst få fram detaljplanen, utan den kan ingen veta vilka regler som gäller i just ditt område. I de flesta kommuner finns detaljplaner att hämta på nätet. Digitaliseringen pågår, så många lite äldre planer finns ännu inte för hämtning.
Första frågan: Skyldighet att informera. OM du begär ett bygglov som helt följer den givna detaljplanen, så finns ingen skyldighet att informera grannarna innan bygglovsbeslutet tas.
OM det finns en avvikelse i det begärda bygglovet, ex. om planen inte tillåter garage så nära gränsen (som sagt kolla planens bestämmelser), då kan placeringen ändå godkännas som mindre avvikelse. I så fall måste man gå ut med ett grannehörande från kommunen INNAN bygglov beslutas. Har så inte skett (och om det alltså avviker från bestämmelserna i planen) så kommer länstyrelsen per automatik att ogiltigförklara bygglovet vid en överklagan (du har 3 veckor på dig).
Andra frågan om mindre komplement byggnader. Det finns två sorter, dels friggebod, max 15 kvm, dels attefallshus, max 25 kvm.
Dessa får byggas utan bygglov och i strid med planbestämmelser OM de ligger minst 4,5m från en gräns, eller närmare om grannen godkänner.
En skillnad mellan bygglovspliktiga byggnader, där ett grannehörande måste göras innan kommunen fattar beslut, är att kommunen kan välja att bortse från grannars invändningar. I fallet med friggeboden så har grannen vetorätt, den får inte byggas närmare om grannen säger nej.
I det här fallet ser det ut som garagen alltid ligger nära tomtgräns. Det är en relativt vanlig formulering i detaljplaner att just garage får byggas ex. 1m från gränsen.
I så fall finns inget krav på grannehörande.
TACK för ditt svar. Jag är inte ens insatt i om vi är inom detaljplan eller inte. Och då jag inte vill gå ut med kommun och "by" offentligt då många anonyma läst detta. Så kan ingen hjälpa mig.
Sen måste jag ta reda på om
Vi bor i detaljbebybygt område eller inte. Och vad de innebär. Så vi får lära oss mer.
Sen har vi via grannar fått många olika besked om vad som ska ske här och enligt markägaren ska de inte bli cykelväg runt vår tomt.
•2 av grannarna har lagt plattor ngn bit ovanför bed asfalt och 2 inte gjort något för de inväntar nya och sista asfalteringen. (Vi flyttade hit i slutet av oktober)
Men markägaren säger att de inte kommer asfaltera igen.
•dock nämndes de att träd skulle ev rivas och buller vall skulle byggas längs en viss väg. Men de berodde på vem som betalar sa han. Inget någon granne vet om.
•vi fick info att alla på gatan ska hjälpas åt att klippa mellan mig och grannen ca 2 meter brett, för mark ägaren står bara ut med vägen.
Detta har de inte skickat ut som info.
-och de som bodde här från början städade aldrig helt upp efter sig. Så att klippa bland nedtryckta små stenar bla kommer bli en diskussion om ens de andra grannarna sen 7-8 år tillabka bott här aldrig hjälpt till.
Vi har fått flytta plattor, takpannor, kantstenar, EU pallar in på vår tomt innan vi anlitade stängsel firma.
Men det verkar inte finnas komunikation mellan markägarna och de boende. Inte roligt för de som lagt plattor viss cm över beg asfalt för de har blivit lovade att ny asfalt skulle läggas på denna gatan.
I princip alla kommuner har någon karttjänst på hemsidan där man kan se precis vart de olika planområdena är och sen ladda ner aktuell plan.
Eftersom det verkar vara ett område under exploatering så finns garanterat planen digitalt.
Eftersom det verkar vara ett område under exploatering så finns garanterat planen digitalt.
useless skrev:
Har du skickat in en överklagan till kommunen så vinner inte bygglovet laga kraft förr än länsstyrelsen har tittat på det och konstaterar om det finns grund för dina synpunkter eller inte
Om grannen har bråttom att komma igång så har du iallafall ett litet förhandlingsutrymme då dom kanske vill tillgodose era krav mot att ni drar tillbaks överklagan.
Men dom kan ju också vara lite kyligare och hoppas att länsstyrelsen avslår överklagan med motiveringen att inget i bygglovet strider mot de aktuella bestämmelserna.
-hur och när får de besked om att vi redan har överklagat? För vår överklagan är
Först inskickad till den som gett bygglov, sen skickas den till jurist el advokat, som
Ska se till att alla papper hamnar i en kommuns länsrätt? .
•sen har vi kontaktat div kontor på kommunen om vad regler ser ut för vissa saker. Och de skickats vidare till de ansvariga på överklagan
Överklagan skickas till kommunen som i sin tur skickar den vidare till länsstyrelsen tillsammans med de handlingar som är relevanta.
När länsstyrelsen tagit emot överklagan borde ni få ett meddelande om det tillsammans med ett diarie-/ärendenummer.
När länsstyrelsen tagit emot överklagan borde ni få ett meddelande om det tillsammans med ett diarie-/ärendenummer.
harry73 skrev:
om min ton uppfattades som otrevligt, var det i alla fall inte meningen. Har själv haft (början till) bråk med grannar, och då fick den av oss (mig och min fru) som tog åt sig bråket mest och fick högsta stressnivåer (det var jag) ta ett steg tillbaka, och då kunde den andra sköta diskussionen vidare.
Kontakten med grannarna blev bra igen efter ett tag, så det var en bra strategi.
För övrigt håller jag med ovanstående inlägg att ni troligt har detaljplan och om bygget följer detaljplanen, behöver ni inte yttra er innan beslutet men ni får såklart överklaga beslutet.
Det känns inte att saker som exakt läge av uppfarten eller placering av soptunnor är något som man kommer långt med i ett överklagande.
Börja med att leta upp detaljplanen och kolla om det finns en skrivelse som säger att garaget ska placeras bredvid grannens garage. Då har ni möjligheter att överklaga bygglovet
Enligt hon på byggkontoret. Så säger hon stt nya huset garage ska vara mot vårt hus.. det avviker från hur de andra husen är byggda på den sidan av gatan. Så de kommer sticka ut mot hur andra husen på den sidan är byggd sen år tillbaka. Tack för att du hade snäll ton till mig. Vissa har svårt att ha det, särskilt om vi som aldrig vart insatta i sånt här innan. Så finns många frågor. Och det är många ord som är främmande, regler lagar. Vi kommer som sagt ifrån 2 tidigare bostäder en stor villa och ett radhus med samfälldhet som var fruntansvärt.
Jag har bett kommunen att de ska skicka ut hur bygget ska se ut. (Det jag hade rätt att få ta del av, som det stod i info brevet. Synd de inte kunde skicka ut planskissen direkt. Då ingen info alls getts mer än att ett hus ska byggas. Först tänkte jag, vad trevlig. Sen fick jag snabb muntlig info om enplanshus med
Garage. Och verkade konstigt att jag undrade. Men som sagt, en gång har vi alla vart nybörjare...
Där vi lämnade blev vi anmälda för svartbygge, ett plank som förra ägaren satt upp. Men detta anmäldes efter grannens hot. Och kommunen som beordrade tillsammans med sjukvård att bostads anpassningen skulle äga rum. Men han grannen hotade mig flertals gånger. Och som hämnd blev att vi blev anmälda för olovligt bygge. (De som inte rörde bostadsanpassningen. Eller planket som fd ägaren satt upp) vi fick skit vad tidigare ägare byggt och gjort och fick tillslut filma hoten. Och jag gjorde klart för dem att vad 2-3-4? Tidigare ägare sagt el gjort de är avslutat kapitel. Jag erbjöd grannen att bygga nytt
Plank mellan oss som var rötet.. till svar fick jag att jag inte skulle kan bygga. Sen fick han leva med röten spaljé och vi flyttade och började om vårt liv. Så det med grannar är inte lätt
Har väl haft tur med mina grannar, har aldrig blivit osams eller något. Däremot har jag alltid berättat och diskuterat vad jag tänker göra som kan kan påverka grannen. Och lika så påtalat om jag tyckt något varit fel. Med en vänlig ton utan att brusa upp.
När jag flyttat till villa så har jag alltid börjat med att presenterat mej när jag flyttat in. Berättat lite om mej själv. Och klargjort om de undrar över något så är det bara att höra av sej.
Lika så när jag har tänkt fälla träd så har jag berättat för grannen vad jag tänker göra innan. Det har oftast slutat med att jag fått erbjudande om hjälp utan att frågat om det.
Lika så har jag presenterat mej om jag fått ny granne, som inte presenterat sej själv. Det är inte alla som är lika framåt det vet jag. Men alla mår bra av att ha trevliga grannar. Sedan pratar jag inte med grannarna varje gång man ser dem. Har inte umgåsts med grannar eller så. Men hjälpt till om de frågat efter hjälp och jag kan.
Vet också att alla är olika och det respekterar jag.
Tyvärr är det så att man aldrig vet vad som händer om man köper en hörntomt. Vad som kommer eller inte kommer att byggas. Skulle jag vilja vara säker på att ingen bygger för min utsikt så är det bara att köpa grannfastigheten. Eller ha en så stor tomt att ett grannhus inte kommer nära inpå ..
Hoppas det löser sej. Börja prata med kommunen. Berätta vad du ser som problem, låt kommunen berätta vad de beviljat och på vilka grunder. Boka tid för ett möte med kommunens byggnadsnämnd tror jag är en bra start. Vid eventuell överklagan ta hjälp av en som kan lite fastighetsjuridik och vet hur och på vilka grunder man kan överklaga, annars finns risken att överklagan avslås.
När jag flyttat till villa så har jag alltid börjat med att presenterat mej när jag flyttat in. Berättat lite om mej själv. Och klargjort om de undrar över något så är det bara att höra av sej.
Lika så när jag har tänkt fälla träd så har jag berättat för grannen vad jag tänker göra innan. Det har oftast slutat med att jag fått erbjudande om hjälp utan att frågat om det.
Lika så har jag presenterat mej om jag fått ny granne, som inte presenterat sej själv. Det är inte alla som är lika framåt det vet jag. Men alla mår bra av att ha trevliga grannar. Sedan pratar jag inte med grannarna varje gång man ser dem. Har inte umgåsts med grannar eller så. Men hjälpt till om de frågat efter hjälp och jag kan.
Vet också att alla är olika och det respekterar jag.
Tyvärr är det så att man aldrig vet vad som händer om man köper en hörntomt. Vad som kommer eller inte kommer att byggas. Skulle jag vilja vara säker på att ingen bygger för min utsikt så är det bara att köpa grannfastigheten. Eller ha en så stor tomt att ett grannhus inte kommer nära inpå ..
Hoppas det löser sej. Börja prata med kommunen. Berätta vad du ser som problem, låt kommunen berätta vad de beviljat och på vilka grunder. Boka tid för ett möte med kommunens byggnadsnämnd tror jag är en bra start. Vid eventuell överklagan ta hjälp av en som kan lite fastighetsjuridik och vet hur och på vilka grunder man kan överklaga, annars finns risken att överklagan avslås.
Vi fick brev ifrån Länsstyrelsen idag, att jag var delgiven och skulle på något sätt kontakta dem. Samtidigt får jag brev från kommuns jurist i ett annat brev.
Kostar ett överklagande något? Jag har bett kommunen kontakta mig, men de har inte kontaktat mig.. vad händer nu?
Kostar ett överklagande något? Jag har bett kommunen kontakta mig, men de har inte kontaktat mig.. vad händer nu?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
KnockOnWood skrev:
-Vi trodde att man skulle få prata med
Handläggaren som gett bygglov och deras jurist.. men inte.
-vi köpte huset i oktober/november,
När någon söker bygglov, skickad de då ut en förfrågan innan då ?
-tänkte ifall förra ägarna gett dem tillstånd?
Och därför mark ägaren (företag) fått beviljat bygglov. Om de är så att förra ägaren inte berättat för oss att de beviljat bygglov?
-men de kanske inte går till så?
-vi trodde inte att ärendet skulle skickas till Ls.
Vad ska dem göra?
-\som juristen på kommunen inte kan göra?!
Som granne ger man inte tillstånd till grannarna att bygga, man kan yttra sig OM ärendet går för grannhörande.D Djjw skrev:-Vi trodde att man skulle få prata med
Handläggaren som gett bygglov och deras jurist.. men inte.
-vi köpte huset i oktober/november,
När någon söker bygglov, skickad de då ut en förfrågan innan då ?
-tänkte ifall förra ägarna gett dem tillstånd?
Och därför mark ägaren (företag) fått beviljat bygglov. Om de är så att förra ägaren inte berättat för oss att de beviljat bygglov?
-men de kanske inte går till så?
-vi trodde inte att ärendet skulle skickas till Ls.
Vad ska dem göra?
-\som juristen på kommunen inte kan göra?!
Följer bygger DP så får ni inte yttra er i tidigt stadie, då blir ni bara meddelade ATT ett bygglovsbeslut är taget.Grannhörande
Sakägare ska i vissa fall få ge sina synpunkter på det som ska byggas. Sakägare kan till exempel vara grannar, väghållare, andra myndigheter, bostadsrättsföreningar, samfälligheter med flera. Deras åsikter vägs in i den totala bedömningen.
Sakägare ska ges möjlighet till yttrande när det rör:
Det är byggnadsnämndens ansvar att kontakta grannar och sakägare som får några veckor på sig att lämna sina synpunkter.
- Ansökningar som avviker från detaljplanen.
- Ansökningar för nybyggnad av hus eller större tillbyggnader av bostadshus utanför detaljplanerat område.
- Sakägare har också rätt att yttra sig när det gäller ändrad användning av mark eller hus som kräver bygglov.
Därefter tar byggnadsnämnden ställning till om sakägarnas eventuella invändningar är så allvarliga att bygglov inte kan ges. I så fall kontaktas den som sökt bygglov för att han eller hon ska ha en möjlighet att ändra i ansökan eller komma med ett bemötande som kan vara av vikt för bygg- och miljönämndens bedömning.
Ett myndighetsbeslut kan överklagas genom att skicka ditt brev till den kommun som har fattat beslutet. Kommunen kontrollerar först att det har kommit in i rätt tid, och i så fall skickas det vidare till Länsstyrelsen tillsammans med övriga handlingar. Därefter ska du vända dig till länsstyrelsen om du har några frågor om ärendet. Länsstyrelsen fattar sedan ett beslut.
Ett överklagat bygglov handläggs som sagt av Länsstyrelsen. Länsstyrelsen fattar beslut på de handlingar som har kommit in. Handläggningen är i huvudsak skriftlig och beslutet fattas utan någon särskild förhandling eller överläggning med berörda parter.
Ni kommer således inte få föra er talan utan nu är det utanför er kontroll.