Har ett källartak i rum som ska renoveras till dusch. 6 kvm stort. Vill få till det jämt och slätt. Är för lågt för att sänka taket. Är bredspackling bästa alternativ? Och kan jag göra det på något sätt så att el till nya taklampor döljs?

• Ett källartak med ojämn yta som visar håligheter och skarvar mellan takplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där ser ut som siporex-block? Jag tror det rör på sig för mycket för att spacklas. Läkt och gips är nog bättre.

MathiasS MathiasS skrev:
Det där ser ut som siporex-block? Jag tror det rör på sig för mycket för att spacklas. Läkt och gips är nog bättre.
Tilluft sitter i väggen några cm under taket. Men du tänker kanske smal läkt snarar än att regla taket?

H HemfixarenHulken skrev:
Tilluft sitter i väggen några cm under taket. Men du tänker kanske smal läkt snarar än att regla taket?
Här med bild

• Gammalt rum under renovering. Vägg med trasig yta, ledningar, lysrör och öppning till annan del av byggnaden. Kaklade väggar och delvis uppbrutet golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan ju limma våtrumsskivor i taket med fix och dra i några skruvar. Sen är det bara att gå på med våtrumsspackel...

anders07 anders07 skrev:
Du kan ju limma våtrumsskivor i taket med fix och dra i några skruvar. Sen är det bara att gå på med våtrumsspackel...
Tack för tipset. Hade gett upp den idén för jag hade fått för mig att enda alternativet var att limma skivor om det inte fanns reglar att skruva i. Men du menar att skruva går bra?

Tack för tipset. Hade gett upp den idén för jag hade fått för mig att enda alternativet var att limma skivor om det inte fanns reglar att skruva i. Men du menar att skruva går bra?
Det förutsätter ju att taket som sitter nu är hyfsat stabilt förstås...
Siporex (eller ev. Tretex) som det ser ut att vara kan vara ganska stabila, men porösa så de håller inte att skruva i.

Dra på fix med en 8mm kam och täck hela baksidan på våtrumsskivan och tryck fast i taket. Tryck ordentligt och jämnt fast den och dra i några skruvar.
Skruvarna är bara för att hålla skivan på plats medan fixen brinner.

anders07 anders07 skrev:
Det förutsätter ju att taket som sitter nu är hyfsat stabilt förstås...
Siporex (eller ev. Tretex) som det ser ut att vara kan vara ganska stabila, men porösa så de håller inte att skruva i.

Dra på fix med en 8mm kam och täck hela baksidan på våtrumsskivan och tryck fast i taket. Tryck ordentligt och jämnt fast den och dra i några skruvar.
Skruvarna är bara för att hålla skivan på plats medan fixen brinner.
Är siporex och stämmer att det är knepigt att skruva i. Men man kanske kan dra skruvar direkt in så håller det ett tag tills limmet torkat

Är siporex och stämmer att det är knepigt att skruva i. Men man kanske kan dra skruvar direkt in så håller det ett tag tills limmet torkat
Precis så...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.