Vi är i farten att bredda dörröppningen till köket då den är otroligt störig och smal, men blir fundersamma när vi tog bort masoniten.. Är den bärande? Vi vill ta bort vänster och höger planka/virke (70mm tjock) för att få ett större dörrhål.
Att tyda så har dem vid byggnation inte vägt av dörrhålet utan bara stöttat väggplanken i höger kant. Gör man så i en bärande konstruktion? Enligt mina teorier så bör den i så fall överliggaren vara stämpad i båda ändar.
Ovanför dörrhålet finns en toalett och ovanför denne så ligger det ingen takstol. Takstolarna löper samma led som väggen.
Bifogar originalritningen:
1. Vägg som vi önskar göra åverkan på.
2. Rum som väggen befinner sig i.
3. Ovanför vägg (plan 2)
Att tyda så har dem vid byggnation inte vägt av dörrhålet utan bara stöttat väggplanken i höger kant. Gör man så i en bärande konstruktion? Enligt mina teorier så bör den i så fall överliggaren vara stämpad i båda ändar.
Ovanför dörrhålet finns en toalett och ovanför denne så ligger det ingen takstol. Takstolarna löper samma led som väggen.
Bifogar originalritningen:
1. Vägg som vi önskar göra åverkan på.
2. Rum som väggen befinner sig i.
3. Ovanför vägg (plan 2)
Eftersom ritningarna inte är komplett skulle jag rekommendera att riva undertaket runt dessa reglar på bottenplan. Kanske man då kan väldigt enkelt avgöra om väggen är bärande. Om inte det räcker behöver man även kontrollera hur väggen ansluter mot yttertak.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad tror forumet om möjligheterna till att bredda denna dörröppningen?
Byggmaterial & Byggteknik -
Kapa syll i dörröppning. Bärande vägg.
Byggnadsfysik -
Höja dörröppning i bärande vägg
Byggmaterial & Byggteknik -
Gångjärn för att bredda dörröppning
Fönster & Dörrar -
Öppna upp vägg/bredda dörröppning
Byggnadsfysik