Huddingebo Huddingebo skrev:
Bara att såga ut en ny planka, rita ut och fälla in på samma sätt.
Du får ju loss en när du kapar bort den vertikala som ska bort. Är du orolig så stämpa upp under tiden.
Har du någon idé på hur man stämpar utan att förstöra taken (jag har spänntak i rummen på båda sidorna väggen)? Går det?

BirgitS
E erkana skrev:
Menar du att man behöver sätta nya stående reglar (och därmed öppna upp väggen ännu mer i bredd för att de ska få plats) eller att man kan använda de stående plankorna i väggen som "reglar" (och fälla in en balk på samma sätt som @Huddingebo föreslår)?
Den stående regel som har ett jack på bilden i inlägg 12 brukar inte vara en bräda utan en ändå tjockare regel. Det brukar vara så för att den ska orka bära tillräckligt mycket. Du behöver alltså göra på samma sätt i en ny regel längre bort från dörren. Men om det är gjort i en vanlig bräda kan du nog göra på samma sätt. Man brukar också behöva en rejäl regel att sätta fast karmen i.

På samma sätt måste du kunna komma åt att göra ett nytt jack högre upp i regeln till vänster om dörren.

Det ser ut att gå en elkabel och finnas en dosa i det som ska tas bort. Du har väl tänkt på hur det ska hanteras.

E erkana skrev:
Har du någon idé på hur man stämpar utan att förstöra taken (jag har spänntak i rummen på båda sidorna väggen)? Går det?
Stämpa lite lätt bara. Kanske inte behövs men bättre att gardera.
I mitt plankstommehus är alla plank lika tjocka och överliggarna som är injackade är av samma dimension som de flesta stående plank.

Så stämpa upp lite lätt, utan hög press.
Såga bort plankan till höger, rita ut var den ska sitta ovan och såga till och slå in.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Den stående regel som har ett jack på bilden i inlägg 12 brukar inte vara en bräda utan en ändå tjockare regel. Det brukar vara så för att den ska orka bära tillräckligt mycket. Du behöver alltså göra på samma sätt i en ny regel längre bort från dörren. Men om det är gjort i en vanlig bräda kan du nog göra på samma sätt. Man brukar också behöva en rejäl regel att sätta fast karmen i.

På samma sätt måste du kunna komma åt att göra ett nytt jack högre upp i regeln till vänster om dörren.

Det ser ut att gå en elkabel och finnas en dosa i det som ska tas bort. Du har väl tänkt på hur det ska hanteras.
Ok, så förutsatt att alla plankor har samma dimensioner så borde jag kunna ta bort den högra plankan och såga till en överliggare likt den som sitter där nu (fast något längre)?

Elen i dosan är urkopplad och kommer flyttas av elektriker så småningom.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Stämpa lite lätt bara. Kanske inte behövs men bättre att gardera.
I mitt plankstommehus är alla plank lika tjocka och överliggarna som är injackade är av samma dimension som de flesta stående plank.

Så stämpa upp lite lätt, utan hög press.
Såga bort plankan till höger, rita ut var den ska sitta ovan och såga till och slå in.
Jag har alltså ett originaltak av spänd väv (lite som ett trumskinn) som jag gärna vill ha kvar. Stämpar jag mot det (även lite lätt) så kommer det tyvärr att gå sönder. Det var därför jag undrade om det fanns något smart knep för hur jag skulle kunna stämpa ändå.

Överliggaren/balken/avväxlingen i dörrhålet kommer ju att tas bort för att ersättas med en ny, pga att den nya dörren blir både bredare och högre än den befintliga. Så tyvärr kan jag inte stämpa där heller.

T
Jag vet inte om du har löst det här redan men du borde kunna borra ett hål i en planka över dörren och sätta ett fyrkantsjärn eller liknande igenom och sen sätta stämp mot det på varje sida om väggen. Då skadar du inte taket och får plats att sätta en ny avväxling.

Om det är stående plank över dörren så skruva en regel platt mot väggen i varje stående planka och sen gör ditt hål för järnet.

Hej! Tack för svar. Jag har redan löst det, på ett liknande sätt 🙂

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.