Har haft ADSL i "hur många år som helst". Det har väl alltid varit stabilt trots utsatt läge ute på landet. Är det något som krånglar så är det väl fjoll-routrarna som leverantörerna skickar med.

Att fiber skulle vara så jädra stabilt vet i f-n, jag har varit med och byggt och driftat fibernät är där har det då inte varit ovanligt med mediakonverterare som gick sönder. Visst, fibern i sig är stabil men man måste väl ändå se till tjänsten "Internet" inklusive CPE, MC och vad ISPn hittar på

ordain skrev:
För er som skaffar 4G, tänk på att 4G-abbonemangen (även det med så kallad fri surf) normalt sett har trafiktak och stryper hastigheten när man laddat ner mer än en viss mängd varje månad. Det påverkar förstås inte alla, men är något att fundera på.
+1 på den, har gått i taket flera månader i rad trots att jag läxat upp mina stream-barn, spärren på 20Gb i månade är tokirriterande och när den slår in går det i princip inte att surfa längre, nu åker det trådlösa ut! :thumbdown:

Glenn K skrev:
jag läxat upp mina stream-barn, spärren på 20Gb i månade är tokirriterande och när den slår in går det i princip inte att surfa längre,
Läxa upp kommer aldrig att funka. Du får införa en internprissättning med internspärr där ungarna exempelvis får köpa 100Mb för en dammsugning/diskning. När de når "internspärren" kommer facebokanvändande att få en sköldpadda att framstå som raketsnabb. En ytterligare fördel är att de tidigt lär sig grunderna för att överleva i en marknadsekonomi! ;):p

gnuttisch skrev:
Förstår inte hur du kan blanda in radiolänk?
Mobiltelefoni är radiolänk mellan din enhet och basstationen. Du har aldrig haft problem med dålig kontakt med din mobil?

Allium skrev:
Att fiber skulle vara så jädra stabilt vet i f-n, jag har varit med och byggt och driftat fibernät är där har det då inte varit ovanligt med mediakonverterare som gick sönder. Visst, fibern i sig är stabil men man måste väl ändå se till tjänsten "Internet" inklusive CPE, MC och vad ISPn hittar på
Ja, fast om du driftat ADSL-nät så hade du sett precis samma problem (modemet gått sönder) PLUS alla andra problem med åska/vatten i sladdarna/dåliga oxiderade kontakter/störningar osv. osv. (Ett ADSL-modem är dessutom mer komplicerat, men å andra sidan så är det större serier, så jag vet inte hur det faller ut. Har inga data på "konsumentprodukter" för fiber.)

Nu slänger jag in en fråga till er uppenbarligen kunniga som är här:
Någon nämnde tidigare i tråden att man kunde använda båda trådparen för att trissa upp hastigheten på ADSL. Är detta möjligt och vem levererar det månntro, för det vore mycket intressant för mig?

Carl_Elvis skrev:
Nu slänger jag in en fråga till er uppenbarligen kunniga som är här:
Någon nämnde tidigare i tråden att man kunde använda båda trådparen för att trissa upp hastigheten på ADSL. Är detta möjligt och vem levererar det månntro, för det vore mycket intressant för mig?
Oj, du misstar inte vårt gaggande om ISDN för ADSL? Det finns vad jag vet ingen som erbjuder tjänsten med channel bonding av ADSL abonnemang för privatpersoner i Sverige. (Det är en del meck att få det att funka rent tekniskt pga överhörning mellan paren, det krävs mer än bara två ADSL-modem).

Men det var ett tag sedan jag höll på med det här professionellt, så om någon erbjuder den så blir jag gärna rättad på den punkten.

lars_stefan_axelsson skrev:
Oj, du misstar inte vårt gaggande om ISDN för ADSL? Det finns vad jag vet ingen som erbjuder tjänsten med channel bonding av ADSL abonnemang för privatpersoner i Sverige. (Det är en del meck att få det att funka rent tekniskt pga överhörning mellan paren, det krävs mer än bara två ADSL-modem).

Men det var ett tag sedan jag höll på med det här professionellt, så om någon erbjuder den så blir jag gärna rättad på den punkten.
Nej då, här misstages inte. Jag är förvisso inte kunnig i tekniken men är tillräckligt gammal för att komma ihåg att ISDN funnits. Dock så var det någon som nämnde just ADSL och två linor. Sen kan man aldrig veta, då det inte sades så mycket mer. Trollen känner ju onekligen till ingången till vår forumgrotta... :p

...och ingen skulle vara gladare än jag om det gick, då mitt ADSL suger fet drakballe och ingen vill fixa det men fiber kostar för mycket initialt. :mad:

Det beror till viss del på ISP:n men grunden är alltså att du tecknar två ADSL abb. Ett på varje par och sen sätter en tillräckligt bra router på din sida så att den dynamsikt balanserar trafiken mellan dina olika förbindelser.
Jag tror inte att det finns någon ISP som säljer trunkade förbindelser till privatpersoner men i det fallet sätter man en lastbalanserande router i ISP änden också

Rent teoretiskt (har aldrig testat i praktiken) borde väl två separata abb och en specialkonfigurerad router på konsumentsidan som sköter lastbalanseringen vara allt som krävs för att köra två eller fler linor in? Eller vad missar jag?
Halvredundant uppkoppling hemma kanske inte vore så dumt ;)

Bjurran skrev:
Rent teoretiskt (har aldrig testat i praktiken) borde väl två separata abb och en specialkonfigurerad router på konsumentsidan som sköter lastbalanseringen vara allt som krävs för att köra två eller fler linor in? Eller vad missar jag?
Halvredundant uppkoppling hemma kanske inte vore så dumt ;)
Nja, tanken var nog god men ADSL bygger på högre hastighet nedströms mot dig och där finns ju inget som lastbalanserar på stationssidan och dessutom ger varje ADSL-anslutning en unik IP-adress, vilket blir innebär att du skickar med två olika publika IP-adresser.
;) men man ska alltid pröva en idé.

Mats skrev:
Det beror till viss del på ISP:n men grunden är alltså att du tecknar två ADSL abb. Ett på varje par och sen sätter en tillräckligt bra router på din sida så att den dynamsikt balanserar trafiken mellan dina olika förbindelser.
Jag tror inte att det finns någon ISP som säljer trunkade förbindelser till privatpersoner men i det fallet sätter man en lastbalanserande router i ISP änden också
Tror inte det finns då du måste lastbalansera på DSLAM-sidan och jag har inte sett det någonstans. Du har dessutom inte någon garanti för samma prestanda på anslutningarna, så det kan bli en del andra problem för applikationerna.

Det har funnits/finns andra DSL som nyttjat 4-trådar men då för t.ex. HDSL och företagsanslutningar om jag minns rätt och men med symetriska accesser.

AndersS skrev:
Tror inte det finns då du måste lastbalansera på DSLAM-sidan och jag har inte sett det någonstans. Du har dessutom inte någon garanti för samma prestanda på anslutningarna, så det kan bli en del andra problem för applikationerna.
Jo tjänsten finns för företag utomlands. Och då måste man som sagt ha utrustning i "båda ändar" för att det skall funka. Men jag vet inte hur det ser ut på Svenska marknaden och det finns så vitt jag vet inte för privatpersoner. (Googla "bonded adsl").

Jo. Att vi är fullständigt offtopic är ungefär som vanligt :)
Dock har det varit så mycket fakta och historia så jag har inte haft hjärta till att sätta ner foten.
Jag ska ta en titt på att splitta vid tillfälle men fortsätt gärna så länge :)

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.