22 439 läst ·
242 svar
22k läst
242 svar
bredbands alternativ jämfört med fiber!
Nja, det där var väl på typ 90-talet? Brukar iaf alltid fylla mina 100 på stadsnätet från vida världen. Ser själv fram emot en högre hastighet.MRK skrev:
Därmed inte sagt att jag inte skulle klara mig med 30mbit om jag var tvungen (fast jag skulle nog gnissla lite tänder)
Jag kör sedan några år tillbaka på Adsl 24/3Mbit och har under hela tiden haft kanske 3 avbrott/strul under denna tiden. Vid alla tillfällena vad det större fel som även påverkade fiber i närliggande städer.
Har testar både 3G och 4G vilka ibland är rena berg o dalbanan vad det gäller hastighet och pingtider. I Ystad där min syster bor får jag sällan mer än 3-5Mbit oavsett 3G/4G och annonserad maxhastighet, enligt internetleverantören beror det på att sändaren som jag kopplar upp mig på ligger längst ut från anslutningspunkten räknat och då får lägre kapacitet när många är uppkopplade.
Fiber är naturligtvis framtiden, men för villaägare måste man nästan gå ihop för att det skall bli överkomligt, vid nybygge brukar det finns möjligthet till hyfsade priset åtminstone,
Bostadsrättsföreningar och andra flerfamiljhus har lättare att få bra priser då bredbandsleverantörerna får många kunder på en gång. Just nu tittar vi i min förening på avtal där fiberinstallationen är gratis och månadsavgiften för bredbandet mycket överkomlig.
Har testar både 3G och 4G vilka ibland är rena berg o dalbanan vad det gäller hastighet och pingtider. I Ystad där min syster bor får jag sällan mer än 3-5Mbit oavsett 3G/4G och annonserad maxhastighet, enligt internetleverantören beror det på att sändaren som jag kopplar upp mig på ligger längst ut från anslutningspunkten räknat och då får lägre kapacitet när många är uppkopplade.
Fiber är naturligtvis framtiden, men för villaägare måste man nästan gå ihop för att det skall bli överkomligt, vid nybygge brukar det finns möjligthet till hyfsade priset åtminstone,
Bostadsrättsföreningar och andra flerfamiljhus har lättare att få bra priser då bredbandsleverantörerna får många kunder på en gång. Just nu tittar vi i min förening på avtal där fiberinstallationen är gratis och månadsavgiften för bredbandet mycket överkomlig.
Till TS: Kontrollera med lämplig leverantör hur långt det är till telestationen, så vet du ungefär hur hög hastighet ni kan få på ADSL.
Bara som kuriosa. Under 90-talet var det uppringda förbindelser via vanlig analog telefoniledning eller digital ISDN, som gällde fram till 97-98 och hastigheter från 9,6-128kbit/s som gällde för de som visste vad begreppet Internet var för något.vespaman skrev:
Utrullning av ADSL och även tester med fiber var aktuellt först -98 och då med 256k-2Mbit/s, i någon mera utvecklad produkt. Men vissa tester pågick med fiber och LAN, se artikel från -99;
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article255397.ece
Ber om ursäkt för en utvikning i tråden då men vill påvisa att Internet fortfarande kan ses som "nytt" ur ett historiskt perspektiv och att det varit en otrolig utveckling under en 10-årsperiod. Detta talar för att vi under de närmaste 5-10 åren kommer att få se en fortsatt utbyggnad av fibernäten även om mobila lösningar med högre hastigheter etableras.
Medlem
· Västerbotten
· 62 inlägg
Härligt att jag får så många svar 
Hur tar jag reda på hur långt det ör till telestationen? Är det samma sak som att både på Telias och Bredbandsbolagets hemsida kan man skriva in sin adress och se vad för hastighet man kan få levererad??
För isf säger Telia 30Mbit och BBB 24Mbit!!
Självklart kommer vi inte att dra fiber om vi blir ensamma, det har vi verkligen ingen ekonomi för
Men OM vi nu köper huset så får vi väl seriöst fundera över att starta en fiberförening och börja kolla runt! För trots att det i dagsläget är mest äldre och pensionärer som bor i området, så tror jag på ett generationsskifte ganska snart!!
Fortsätt gärna svara
Hur tar jag reda på hur långt det ör till telestationen? Är det samma sak som att både på Telias och Bredbandsbolagets hemsida kan man skriva in sin adress och se vad för hastighet man kan få levererad??
För isf säger Telia 30Mbit och BBB 24Mbit!!
Självklart kommer vi inte att dra fiber om vi blir ensamma, det har vi verkligen ingen ekonomi för
Men OM vi nu köper huset så får vi väl seriöst fundera över att starta en fiberförening och börja kolla runt! För trots att det i dagsläget är mest äldre och pensionärer som bor i området, så tror jag på ett generationsskifte ganska snart!!
Fortsätt gärna svara
När det gäller huruvida fiber kan räknas hem så kommer ju fiber (som inledningen av tråden ju antyder) att höja värdet på huset.
Vi skaffar inte fiber för att få hög hastighet utan främst för att kunna byta leverantör och för att slippa att ADSL:en dör lite då och då varje gång det regnar (korta avbrott på 1-2 minuter, kan bli 10 avbrott på en kväll).
Vi skaffar inte fiber för att få hög hastighet utan främst för att kunna byta leverantör och för att slippa att ADSL:en dör lite då och då varje gång det regnar (korta avbrott på 1-2 minuter, kan bli 10 avbrott på en kväll).
Enda argumentet du har där är att det kan öka värdet på huset.Nerre skrev:När det gäller huruvida fiber kan räknas hem så kommer ju fiber (som inledningen av tråden ju antyder) att höja värdet på huset.
Man kan byta leverantör på Adsl.
Kopparproblem beror helt på vart man bor. Men eftersom inga bidrag ges till koppar längre så får man stå ut och vänta på fiber.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 761 inlägg
"Enda argumentet"? Vad gäller fiber kontra ADSL? Hur menar du då? Vi har ju bla högre bandbredd, bättre ping, större driftsäkerhet (för att inte säga mycket större), framtidssäkert som få, och så vidare.gnuttisch skrev:
Och om man har ett öppet fibernät så kan man garanterat byta leverantör, men det är långtifrån säkert med ADSL. Det är tom möjligt att "bli av med sin plats" vid ett byte, s.a. man inte ens längre kan få ADSL öht, beroende på hur stationen är utbyggd.
ADSL är och förblir ett fulhack som kan fungera tillfredställande om man har tur och medvind. Fiber gör det alltid. Detta naturligtvis sett över stora populationer. (Och det kommer från en som jobbat på wireline Ericsson).
Ring till leverantören och fråga.
Angående fiber, så vill gärna de som gräver ner sånt hävda att det höjer värdet på huset, men där jag bor håller inte det argumentet eftersom till och med Svensk Infrastrukturs galna priser är en hickning i budgivningen. Tjugotusen efter ROT, galet!
Angående fiber, så vill gärna de som gräver ner sånt hävda att det höjer värdet på huset, men där jag bor håller inte det argumentet eftersom till och med Svensk Infrastrukturs galna priser är en hickning i budgivningen. Tjugotusen efter ROT, galet!
Öhm självklart finns de fördelarna om du har läst upp. Driftsäkerheten förstår jag inte hur den kan vara bättre? då det fortfarande ligger en kabel i marken som kan grävas av eller få microsprickor pga. av felaktig hantering.lars_stefan_axelsson skrev:"Enda argumentet"? Vad gäller fiber kontra ADSL? Hur menar du då? Vi har ju bla högre bandbredd, bättre ping, större driftsäkerhet (för att inte säga mycket större), framtidssäkert som få, och så vidare.
Och om man har ett öppet fibernät så kan man garanterat byta leverantör, men det är långtifrån säkert med ADSL. Det är tom möjligt att "bli av med sin plats" vid ett byte, s.a. man inte ens längre kan få ADSL öht, beroende på hur stationen är utbyggd.
ADSL är och förblir ett fulhack som kan fungera tillfredställande om man har tur och medvind. Fiber gör det alltid. Detta naturligtvis sett över stora populationer. (Och det kommer från en som jobbat på wireline Ericsson).
Men nu citerade jag Nerre, om du läser lite mer noga.
Om du ska byta ADSL leverantör så måste ju den finnas i den stationen, annars går det ju såklart inte. Men hur blir man av med sin plats?
ADSL kom väl till för att leverera internet till folket över det redan utbyggda telenätet, hur skulle man annars göra? Att du har haft/har dålig erfarenhet av ADSL betyder väl inte att resten av världen har haft det.
Och vad du har jobbat med hör väl inte till saken? Försäk att vara lite obejktiv.
Det är klart att 24/30 räcker för de flesta men om man sitter på ett fiberstadsnät i en större stad så nog brukar man maxa 100 mbit om man tankar film (det sitter ett par tusen studenter på samma nät och seedar torrents...).MRK skrev:
ADSL påverkas av hur kopparledningen är dragen och kopplad. Varje gång nån montör är inne och rotar i ett skåp eller station finns risk att hastigheten försämras, eller helt enkelt för att det blir mer störningar om fler kopplar in sig på ADSL. Även om det inte blir totalt avbrott får man ofta lustiga störningar som är svåra att felsöka. ADSL är lite som en radiolänk fast över koppar och felen som kan uppstå är ofta märkliga och svårdiagnosticerade precis som hos en radiolänk.gnuttisch skrev:
Jag har då aldrig hört någon säga att åskan slagit ut en fiberkabel. Hos oss är kopparkabeln lagad många gånger om, och när det senast inte fanns något helt par kvar som fungerade så lyckades de skarva ytterligare en gång. Skarvar som på sikt medför störningar. Det handlar alltså inte bara av att någon gräver av den utan saker som moder jord gör utan att vi kan påverka det.gnuttisch skrev: