Åh vilken härlig febril aktivitet det blev i min tråd ;)
Fortsätt gärna att skriva off-topic!! Det är ju magiskt :)
Vi har iaf bestämt oss för att köpa huset!! Så snart kanske det kommer en renoveringstråd :)
Tack för alla svar! Och fortsätt bara skriva som sagt :)

• Gilla
MRK
  • Laddar…
Någon som vet om det tekniskt sett faktiskt går att ha dubbla ADSL abbonemang utan att dra in dubbla tele linor dvs?
Det finns ju en massa olika lösningar att köra lastbalansering mot två olika ISP's. Både routrat som har stöd för det, alternativt en linuxkärra.
Googla på dual wan port router.

markusla skrev:
Någon som vet om det tekniskt sett faktiskt går att ha dubbla ADSL abbonemang utan att dra in dubbla tele linor dvs?
Nej, det går inte. En ADSL-förbindelse anpassar sig till ledningens längd/kvalitet, och använder den kapacitet som finns tillgänglig. Om man tekniskt skulle göra det möjligt att köra två samtidigt så skulle den totala kapaciteten ändå inte öka.

Kör ADSL eller 4G det räcker gott och väl.
Gå inte på telias erbjundande om fiber där de vill att man skall bekosta hela infrastrukturen.
Även om du själv gräver för fibern så kostar det 16000kr

När Telia skulle koppla om telefonen i fredags, i huset vi köpt och bygger om, visade det sig att kabeln in till huset verkar vara avgrävd (troligen vår grävmaskin som gjort det under planeringen av tomten). Så nu måste vi ner med en ny kabel och jag funderar då på om det skulle vara vettigt att förutom ett rör för framtida fiber, faktiskt lägga ner dubbla telekablar så kanske man kan ha dubbla ADSL abbonemang? Vad tror ni om det?

markusla skrev:
När Telia skulle koppla om telefonen i fredags, i huset vi köpt och bygger om, visade det sig att kabeln in till huset verkar vara avgrävd (troligen vår grävmaskin som gjort det under planeringen av tomten). Så nu måste vi ner med en ny kabel och jag funderar då på om det skulle vara vettigt att förutom ett rör för framtida fiber, faktiskt lägga ner dubbla telekablar så kanske man kan ha dubbla ADSL abbonemang? Vad tror ni om det?
Nu är det ju typiskt (men inte alltid) två par man lägger ändå, vilket medger "två" ADSL anslutningar. Nu blir det antagligen inte dubbel hastighet på dessa ändå, eftersom de går så nära varandra så förstör överhörning en del bandbredd.

Jag skulle i vilket fall ändå säga, "Alldeles för mycket skrik för alldeles för lite ull" när vi pratar om ett privatabbonemang. Nästa steg är nog tyvärr fiber ändå, inte mutippla ADSL-anslutningar.

Har kört med fiber i 20år och känner mig kanske lite löjligt rädd att behöva klara mig med endast ADSL framöver.
Men vi är två personer som jobbar hemmifrån med Video möten och tonåring i familjen, så det går åt en hel del bandbredd om dagarna med spel, svt play etc etc.

Jag har iofs bara haft fiber sedan 2006, men skulle ändå inte vilja var utan. Så jag känner din smärta. Jag tror ändå inte att dubbla (eller någon annan multipel) av ADSL kommer att göra någon milsvid skillnad. Du kommer fortfarande att uppleva de sämre latenserna, splitten i upp/nedlänk osv. Det är nog bättre att "ha tur", dvs bo nära stationen och ha bra fräsch kabel s.a. man kan få de högre hastigheterna via ett enkelabbonemang.

Men du får förstås gärna ringa ev. leverantörer och kolla om det går att få. Rapportera gärna tillbaka resultatet, jag har som sagt inte hört talas om tjänsten till privatpersoner i Sverige (och knappt ens till företag heller), men det var några år sedan jag var i branschen.

Dubbla ADSL ledningar känns ungefär lika mycket i tiden som en faxlinje. Lägg ett rör för fiber.

EDIT: Risken med att lägga rör för fiber i förväg är dock att man inte vet vilket håll fibern kommer ifrån. Ofta kan det vara enklare att gå fram bakom fastigheterna än i gatan och då får man gräva på nytt i alla fall.

Redigerat:
Även om du endast kan ha ADSL 24mbit så kommer det fungera utmärkt till videokonferenser, svt play m.m.
Självklart ska ni lägga ett rör där ni kan mata kabel i vid ett senare tillfälle, då kostnaden för att göra detta när ni ändå ska gräva är nästan obefintlig.
Inte alltid man drar från gatan, men sitter det någon form av skåp/box låda där och telefon går dit så kan ni vara 99% säkra att det kommer från gatan, och detta är det vanligaste att dra fiber på man gör det från gatan.
Dra ett ordentligt rör när ni håller på som tar flera kablar.

Andy78 skrev:
Inte alltid man drar från gatan, men sitter det någon form av skåp/box låda där och telefon går dit så kan ni vara 99% säkra att det kommer från gatan, och detta är det vanligaste att dra fiber på man gör det från gatan.
Min erfarenhet är att man i första hand i möjligaste mån undviker att gräva där det är asfalt. När vi drog in fiber i vårt område grävde de kortast möjliga sträckor i gatan och drog sedan större delen i grönområden och bakom husen. Nu är ju det givetvis inte alltid möjligt, men om det går kan man nog utgå från att det är så det kommer dras.

f91jsw skrev:
Min erfarenhet är att man i första hand i möjligaste mån undviker att gräva där det är asfalt. När vi drog in fiber i vårt område grävde de kortast möjliga sträckor i gatan och drog sedan större delen i grönområden och bakom husen. Nu är ju det givetvis inte alltid möjligt, men om det går kan man nog utgå från att det är så det kommer dras.

Oftast finns det kulvertar som man drar i så själva grävningen är bara in på tomten.
Sedan är det väldigt vanligt att man utför detta i samband med annat , fjärrvärme avlopp etc.
och behöver man gräva där det är asfalt så gör man det bredvid.

För en liten bredbandsförening på landet är det förenat med stora kostnader och många tillstånd för att gräva i vägområdet. Mycket bättre då att gå i trädgårdar och bakom hus.

I städer och samhällen där de stora aktörerna håller till är det givetvis en annan sak.

mycke_nu skrev:
I städer och samhällen där de stora aktörerna håller till är det givetvis en annan sak.
Precis. Här i Gbg så är det när Göteborg energi drar fjärrvärme som man också lägger med en fiber. Då är det ju självklart att man gräver i gatan. Men om vi skulle gjort det själva så hade det varit lika självklart att gå i trädgårdarna (husen ligger på rad så det hade gått att förse två ganska långa rader hus på varsina gator med fiber från ett centralt dike genom/mellan trädgårdarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.