33 678 läst ·
54 svar
34k läst
54 svar
Braskamin i garage?
Inte koketterar jag. Snarare inte riktigt hänga med i alla utläggningar om hur bränslesystemet alltid är så tätt.U Ursidae skrev:
Det finns en gul lampa i min nya bil från 2005 men den har aldrig tänts så jag vet ingenting om den. Jag trodde bara den hörde ihop med elektroniken som styr dieselinsprutningen.
Sedan blev det en massa konstigt prat om att "motorlampan" (är det den?) skulle meddela om en bränsleslang läcker. Vilket jag mycket väl vet att den inte gör.
Men jisses, bensinbilar har EVAP system då man inte vill att bensinen ska dunsta ut i luften. Istället fångas ångorna in i ett kolfilter som motorn sedan suger i sig när den startas. Är detta system inte tätt, vilket motorstyrdonet kontrollerar själv, kommer den att tända motorlampan av miljöskäl. Detta är varför "moderna" bilar inte avgastestas hos bilprovningen utan det räcker med att se så att motorlampan inte lyser. Finns en gräns strax efter år 2000.H heimlaga skrev:Inte koketterar jag. Snarare inte riktigt hänga med i alla utläggningar om hur bränslesystemet alltid är så tätt.
Det finns en gul lampa i min nya bil från 2005 men den har aldrig tänts så jag vet ingenting om den. Jag trodde bara den hörde ihop med elektroniken som styr dieselinsprutningen.
Sedan blev det en massa konstigt prat om att "motorlampan" (är det den?) skulle meddela om en bränsleslang läcker. Vilket jag mycket väl vet att den inte gör.
De nyaste bensinbilarna som jag har gjort någonting åt är tydligen tillverkade före den gränsen.RoTe skrev:
Men jisses, bensinbilar har EVAP system då man inte vill att bensinen ska dunsta ut i luften. Istället fångas ångorna in i ett kolfilter som motorn sedan suger i sig när den startas. Är detta system inte tätt, vilket motorstyrdonet kontrollerar själv, kommer den att tända motorlampan av miljöskäl. Detta är varför "moderna" bilar inte avgastestas hos bilprovningen utan det räcker med att se så att motorlampan inte lyser. Finns en gräns strax efter år 2000.
I europa var vi väl iofs ganska sent på det med regler kring evap/kolkanister som jag fattar. I usa var det lag på det redan tidigt 70-tal och sen smög det sig över Atlanten så småningom.
Men gamla bilar är bra att lära sig på. Kör min 91a med en arduino med öppen programvara. Där styr jag själv tex somenoiden till kanistern. När bilen hade stått länge kunde jag köra tomgången en stund på nästan bara ångorna i kanistern. Så effektiv är den...
Men gamla bilar är bra att lära sig på. Kör min 91a med en arduino med öppen programvara. Där styr jag själv tex somenoiden till kanistern. När bilen hade stått länge kunde jag köra tomgången en stund på nästan bara ångorna i kanistern. Så effektiv är den...
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Hej
Ska bygga större garage så jag funderar på att bygga en skorsten i mitt gamla garage/verkstad och koppla en ässja till skorstensstocken.
Det borde väl går bra även om det säkert är farligare än en kamin med luckor?
/W
Ska bygga större garage så jag funderar på att bygga en skorsten i mitt gamla garage/verkstad och koppla en ässja till skorstensstocken.
Det borde väl går bra även om det säkert är farligare än en kamin med luckor?
/W
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden