33 678 läst ·
54 svar
34k läst
54 svar
Braskamin i garage?
Köp en vedeldad varmluftspanna.Bygg ett pannrum.Luftsluss om ni skall ha dörr från garaget.Släpp ut luften igaraget 2 m upp,och garanterat att ni har billig uppvärmning + att ni får värme så det räcker.
Köp varmluftspannan på rätt ställe och ni slipper att betala massor av stålar extra.
Ring Åke Enocson: 070-2493895.
Han säljer det ni behöver.allt i kamin och varmluftspannor + skorstenar.
Köp varmluftspannan på rätt ställe och ni slipper att betala massor av stålar extra.
Ring Åke Enocson: 070-2493895.
Han säljer det ni behöver.allt i kamin och varmluftspannor + skorstenar.
Hejsan!
Jag vet inte hur lagar och förordningar kring området är. Men det låter ologiskt. En bil har alltid massa "skit" på sig som kan smälta ner lägga sig på golvet.. och sedan agera som väldigt lättantändlig vätska antar jag. Dessutom förvarar man ju ofta grejer som är lättantändliga i garaget.. oljor.. bensindunkar till gräsklippare osv osv. En kamin där anses nog som en risk!
Min mofar byggde ett förrådshus 1.5 plans villa hehe med garageport. Men efter mycket krigande fick han snällt plocka ner garageporten och ändra om i papprena.. tack vare att det var murstock i huset (han hade ju kombinerat gästhus och garge) för värmens skull fick han inte ha det som garage.... han fick justera om hela framsidan på huset.. plocka ner garageporten och installera fönster...
MVH
Sandra
Jag vet inte hur lagar och förordningar kring området är. Men det låter ologiskt. En bil har alltid massa "skit" på sig som kan smälta ner lägga sig på golvet.. och sedan agera som väldigt lättantändlig vätska antar jag. Dessutom förvarar man ju ofta grejer som är lättantändliga i garaget.. oljor.. bensindunkar till gräsklippare osv osv. En kamin där anses nog som en risk!
Min mofar byggde ett förrådshus 1.5 plans villa hehe med garageport. Men efter mycket krigande fick han snällt plocka ner garageporten och ändra om i papprena.. tack vare att det var murstock i huset (han hade ju kombinerat gästhus och garge) för värmens skull fick han inte ha det som garage.... han fick justera om hela framsidan på huset.. plocka ner garageporten och installera fönster...
MVH
Sandra
I mitt garage från nitton hundra frös ihjäl så har jag murstock, dock ingenting ovan tak... Min gissning är att de var gäststuga från början eller nåt sånt... Nu funkar de som förvaring.. Kan förvisso köra in bilen men jag har inte mer en 2 cm till godo på var sida bilen.. Så de ska rivas o så ska de byggas nytt på 80 kvm.. ;D ;D
Tycker nog som Du,och 15 grader räcker kanske för det mesta.Även om vi har skog/ved själva skulle jag inte vilja värma garaget med detta,dels brand aspekten och den största anledningen:jag vill inte "planera" mekandet om det är uppvärmt eller inte, inte heller hålla på med vedeldning när jag mekar.Har el och 15 grader i nuvarande garage och det tycker jag funkar bra.Visserligen kostar det en slant att värma upp garaget men det "får man ta",vi jobbar båda två så det anser vi oss ha råd med.Men visst,man vill ju inte betala mer än man behöver,men det finns gränser på sparandet.adam32 skrev:
Tar upp gammal tråd. Är det lika hårda regler för verkstad som det är för garage när det gäller installation av vedeldad kamin? Har en del brännbara vätskor och kemikalier i verkstaden men dom skulle jag kunna flytta till garaget.... Bil får inte plats i min verkstad. Är träinnertak, murade tegelväggar och betonggolv i verkstaden
Jo om du typ har två dörrar .sluss så får du ha enligt min sotare. Han sa till mig att kör du in en bil när det är kallt ute och är typ fulltankad och du har värme sväller bensinen och bensin ångår kan dras in i eldstaden. Det va va han sa låter lite logiskt ändå.😃H Haagbard skrev:Enligt uppgift får det inte vara dörr direkt från pannrummet in till garaget, stämmer det ?
En kompis fick i.a.f problem efter att rivit en vägg i källaren så att det endast var en dörr mellan pannrum och garage.
Var i höstas och köpte en bil hos en som hade relativt nybyggt garage, han hade panna i garaget, jag frågade hur tusan det blev godkänt, han sa att det var inte speciellt enkelt, kravet var visst att pannan tog förbränningsluften utifrån :-?
Låter jäkligt konstigt att man får ha panna i garaget i ena fallet.....och i det andra måste man ha 2 dörrar med utrymme imellan :![]()
Bilen har dock ett system för att inte släppa ut bensinångor, men visst du kanske skiter i att motorlampan lyser, då kan det vara ur funktion.Nickenatta skrev:
Vanligen finns det en luftslang rätt ut med en enkel envägsventil som stängs när det blir övertryck av stora mängder avdunstad Bensin i tanken och öppnar när det blir undertryck av förbrukad bensin i tanken . Åtminstone på de bilarna som jag har haft att göra med.RoTe skrev:
När ventilen kärvar sugs tanken platt. När det läcker bensin på annat håll så hindrar inte ventilen det.
Vedkamin fungerar bra i verkstäder där man skall svetsa och hålla på men ihop med bensinbil kan det bli litet explosivt.
Fast förr stod det ju en rödglödande plåtkamin mitt på golvet i de flesta bilverstäderna och ganska ofta gick det bra trots allt.
Du behöver inte försöka lära mig hur evap system funkar. Är dom inte täta tänds motorlampan. Bilen kollar detta genom självtest.H heimlaga skrev:Vanligen finns det en luftslang rätt ut med en enkel envägsventil som stängs när det blir övertryck av stora mängder avdunstad Bensin i tanken och öppnar när det blir undertryck av förbrukad bensin i tanken . Åtminstone på de bilarna som jag har haft att göra med.
När ventilen kärvar sugs tanken platt. När det läcker bensin på annat håll så hindrar inte ventilen det.
Vedkamin fungerar bra i verkstäder där man skall svetsa och hålla på men ihop med bensinbil kan det bli litet explosivt.
Fast förr stod det ju en rödglödande plåtkamin mitt på golvet i de flesta bilverstäderna och ganska ofta gick det bra trots allt.
Jo men med "dörr" avsåg jag en dörr i singular, alltså garage - dörr - pannrum.Nickenatta skrev:
Minns inte om jag nämnde det ovan men jag har en gång sett en godkänd kamin i att garageutrymme.
Jag frågade om detta och det hängde på att det var en kåpa påbyggd runt dragluckan så att den tog förbränningsluften utifrån.
Hur som helst så öppnas ju vedluckan ibland också 🤷