33 678 läst ·
54 svar
34k läst
54 svar
Braskamin i garage?
En skillnad är väl att en vesspis kan ju lämnas brinnannde medan man nog inte lämnar gassvetsen tänd och går någon ananstans. På så sätt är det mera övervakat vid verktygsanvändningen även om risken för poff nog är lika hög ändå
Jag har själv funderat på hur jag ska värma mitt garage när det blir färdigt. Jag snurrade också in på vedspis ett tag, men sen blev jag klokare. Man bor ju inte i garaget och därför är det helt meningslöst att ha en braskamin där som måste matas hela tiden.
Vill man meka med bilen värmer man upp till arbetstemperatur (15°C) på nolltid med en byggfläkt och det kostar bara några kronor per gång. Om man vill ha frostfritt garage med låt säga ca 5°C måste man dessutom ha annan typ av uppvärmning vilket i mitt fall kommer bli ett el-element.
/CC
Vill man meka med bilen värmer man upp till arbetstemperatur (15°C) på nolltid med en byggfläkt och det kostar bara några kronor per gång. Om man vill ha frostfritt garage med låt säga ca 5°C måste man dessutom ha annan typ av uppvärmning vilket i mitt fall kommer bli ett el-element.
/CC
Mycket snack om byggfläkt här... På vilket sätt är den säkrare än en kamin i samband med explosiva gaser? Byggfläktens element glöder väl? Men det kanske finns andra sorter också?
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kan det verkligen bildas knallgas för att spränga ett helt garage av att man laddar ett batteri?
Om det nu skulle vara praktiskt möjligt så finns det många andra källor än just vedkaminen som kan antända det. All elektrisk utrustning har ju en förmåga att avge lite gnistor ibland... Ytterligare ett orosmoment såhär års är statisk elektricitet som är ännu lurigare...
Vore trevligt att reda ut vad som gäller egentligen :-/
Mitt tips är annars en gammal vedpanna (villapanan) och vattenburet glykolfyllt system. En sådan panna är rejält överdimensionerad och behöver därför inte så lång tid för att värma garaget.
Om det nu skulle vara praktiskt möjligt så finns det många andra källor än just vedkaminen som kan antända det. All elektrisk utrustning har ju en förmåga att avge lite gnistor ibland... Ytterligare ett orosmoment såhär års är statisk elektricitet som är ännu lurigare...
Vore trevligt att reda ut vad som gäller egentligen :-/
Mitt tips är annars en gammal vedpanna (villapanan) och vattenburet glykolfyllt system. En sådan panna är rejält överdimensionerad och behöver därför inte så lång tid för att värma garaget.
Har ett garage/snickarbod på 120kvm och direktel.
Satte in en vanlig kamin i höstas.
Det är sotaren som avgör hur det ska se ut.
I mitt fall var villkoren att det ska finnas en luftsluss (två dörrer) mellan kaminen och bildelen. Det har jag, kamin i snickarbod, "hall" emmellan (en dörr i vardera ände) och sen bilgarage. Besiktat och godkänt av sotaren.
Kom över grejorna billigt. Går fort att få fort 20gr varmt i snickarboden men spridning till bildel minimal, får kanske göra om lite.
Före:
Förbrukning ca 8-9000kWh/år om man vill ha 14-16gr i temp, Ca 5000kWh/år om man nöjer sig med 10gr i grundtemp.
Hälsningar Flurken
Satte in en vanlig kamin i höstas.
Det är sotaren som avgör hur det ska se ut.
I mitt fall var villkoren att det ska finnas en luftsluss (två dörrer) mellan kaminen och bildelen. Det har jag, kamin i snickarbod, "hall" emmellan (en dörr i vardera ände) och sen bilgarage. Besiktat och godkänt av sotaren.
Kom över grejorna billigt. Går fort att få fort 20gr varmt i snickarboden men spridning till bildel minimal, får kanske göra om lite.
Före:
Förbrukning ca 8-9000kWh/år om man vill ha 14-16gr i temp, Ca 5000kWh/år om man nöjer sig med 10gr i grundtemp.
Hälsningar Flurken
Det är precis så jag ska göra också, tanken var då att ha en braskamin för att höja tempen till runt 20-22 när man ska meka ordentligt.adam32 skrev:
Problemet med en L/L-pump är att de kan oftast inte ge lägre temp än 16-17grader så det är den grundtempen man får leva med. Å andra sidan tror jag att 16 grader räcker när man ska meka, man har ju trots allt skor och ofta en overall på sig... betydligt mer än vad man har på sig inomhus.
Tack Ubbe.
Tyvärr utesluter dessa regler även vanliga byggfläktar eftersom dessa har en öppen glödspiral.
Tyvärr utesluter dessa regler även vanliga byggfläktar eftersom dessa har en öppen glödspiral.
Det är precis så jag ska göra också, tanken var då att ha en braskamin för att höja tempen till runt 20-22 när man ska meka ordentligt.Idas pappa skrev:
Problemet med en L/L-pump är att de kan oftast inte ge lägre temp än 16-17grader så det är den grundtempen man får leva med. Å andra sidan tror jag att 16 grader räcker när man ska meka, man har ju trots allt skor och ofta en overall på sig... betydligt mer än vad man har på sig inomhus.[/quote]
Detta med luftvärmepump låter bra,samtidigt cirkulerar luften så ev.blöt bil borde torka snabbare.
Har också funderat på LVP men är lite tveksam eftersom den har sämst kapacitet när man behöver värmen som bäst...
Det finns visserligen modeller som klarar att hålla så låga temperaturer som +5° som underhållsvärme men jag gissar att dessa är lite dyrare :-?
Mitt huvudspår just nu är att installera en vedpanna och vattenburet system för snabb uppvärmning när garaget ska användas. Det får alltså stå ouppvärmt de perioder när jag inte utnyttjar garaget.
EN luftsluss ordnar man enkelt genom att ha ingången till "pannrummet" via ett förråd + en dörr utifrån.
Nackdelen med min lösning är att garaget inte blir "frostfritt" så det måste nog byggas ett skåp med frostvakt för förvaring av t.ex. färg och annat frostkänsligt.
Det finns visserligen modeller som klarar att hålla så låga temperaturer som +5° som underhållsvärme men jag gissar att dessa är lite dyrare :-?
Mitt huvudspår just nu är att installera en vedpanna och vattenburet system för snabb uppvärmning när garaget ska användas. Det får alltså stå ouppvärmt de perioder när jag inte utnyttjar garaget.
EN luftsluss ordnar man enkelt genom att ha ingången till "pannrummet" via ett förråd + en dörr utifrån.
Nackdelen med min lösning är att garaget inte blir "frostfritt" så det måste nog byggas ett skåp med frostvakt för förvaring av t.ex. färg och annat frostkänsligt.