H hempularen skrev:
Det är som sagt enkelt att byta uttag och kontakt. Det går inte att säkert säga om grundfelet är i uttaget eller i den gjutna kontakten. Det är konstigt nog relativt vanligt med dåliga anslutningar i gjutna kontakter.
Vilket får mig att istället föreslå att inte byta uttag och stickpropp utan att sätta upp en tvåpolig vridströmbrytare och ansluta fast istället.

Finns ingen anledning att ha stickpropp på en varmvattenberedare. Fast anslutning vinner i längden.

1779694336257.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och koppla den rakt inte via grenuttag eller förlängningssladd. Det vinner man inget på, och blir lätt bara ännu mera fel.

P.S. Och jag vet inte vart 1/0 tog vägen i bilden ovan. Det är rätt bild i PDF-produktbladet...

P.P.S. Jaja, det är eventuellt "lagligt" att byta stickproppen och uttaget själv, och "olagligt" att sätta upp en brytare. Men klarar man nöjaktigt av det förra, så klarar man säkert av det senare med. Och slutresultatet blir bättre. (Men se gärna min tråd om den exploderade tvåpoliga brytaren, och vådan av att inte mäta matningsspänningen till VV-beredare innan man tar isär dem. ;))

• Gilla
Lidd och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Men se gärna min tråd om den exploderade tvåpoliga brytaren, och vådan av att inte mäta matningsspänningen till VV-beredare innan man tar isär dem
Den tror jag att jag har missat. Skicka gärna en länk.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Den tror jag att jag har missat. Skicka gärna en länk.
Du postade i tråden, men minnet är ju vad det är. Och vad det inte en gång var. ;)

Här kommer den dock igen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Byt både uttaget och stickproppen för båda är skadade.
Behövs ingen fördjupad analys.
K Kalle_N skrev:
Vi har ett varmvattenberedare i ett sommarhus. När man kör den blir kabeln så varm att man knappt vill ta i den. Kabeln är orginal.
Noterade nu när jag var lite mer vaken att det är brännmärken i uttaget. Se bifogad bild.
Vad är rekommendationen här?
Byt till enkelt uttag och stickpropp

• Wow
Dilato
  • Laddar…
G Gammelgnistan skrev:
Byt till enkelt uttag och stickpropp
Tål enkeluttag mer ström, eller varför ska man byta till ett sånt?

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Tål enkeluttag mer ström, eller varför ska man byta till ett sånt?
Tänkte att man inte ska lasta hårdare då vattenberedaren drar nog?

• Gilla
Alti
  • Laddar…
Du postade i tråden, men minnet är ju vad det är. Och vad det inte en gång var. ;)

Här kommer den dock igen.
Och, felsök aldrig full.
Guldkorn, been there done that ( several times).😇

• Haha
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
A
K Kalle_N skrev:
Tänkte att man inte ska lasta hårdare då vattenberedaren drar nog?
Ungefär så.

Platsbundna större förbrukare som en vvb bör alltid anslutas med enkeluttag. Den gruppledningen är enbart till för den förbrukaren.

A avh67f skrev:
Platsbundna större förbrukare som en vvb bör alltid anslutas med enkeluttag. Den gruppledningen är enbart till för den förbrukaren.
Ser inga större problem i praktiken om man råkar ladda mobilen där också medan man sitter på holken. 😀 Har själv monterat ett enkeluttag till tvättmaskinen på toan på landet och svär regelbundet över brist på laddmöjlighet där... 😂

A avh67f skrev:
Ungefär så.

Njae, fast monterade större förbrukare bör anslutas fast. Inte med uttag alls.

• Gilla
Alti och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ser inga större problem i praktiken om man råkar ladda mobilen där också medan man sitter på holken. 😀 Har själv monterat ett enkeluttag till tvättmaskinen på toan på landet och svär regelbundet över brist på laddmöjlighet där... 😂
Här i utlandet installerar jag enbart uttag med dubbla USB.
Screenshot_2026-05-25-23-24-38-052_com.android.chrome.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

25 kr styck

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Här i utlandet installerar jag enbart uttag med dubbla USB.
Uttag med inbyggd USB kan man inte ha i Sverige eftersom Elsäkerhetsverket rekommenderar att man alltid drar ur laddaren när den inte används.

useless useless skrev:
Uttag med inbyggd USB kan man inte ha i Sverige eftersom Elsäkerhetsverket rekommenderar att man alltid drar ur laddaren när den inte används.
"Kan och kan", de finns ju iallafall att köpa även av stora välkända märken. Så av den anledningan behöver man inte vara utan USB uttag.

Jag har dock alltid varit skeptisk till fasta USB uttag, standarden för USB (eller vad nästa anslutningsstandard kommer att heta) ändrar sig mycket snabbare än vad man normalt byter uttag/strömbrytare i ett hus.

Nu har vi visserligen relativt nyligen fått USB C, som väl troligen kommer att leva ett tag, iallafall rent mekaniskt för kontakten. Men med tanke på hur snabbt standarden har rört på sig hittils, så är jag skeptisk till om ett USB uttag som, installeras idag, kommer att vara något man vill använda om ex. 10 år, om det överhuvudtaget fungerar med de apparater vi har då.

Och till det kommer även risken för att uttaget hgelt enkelt går sönder, mycket stor risk i förhållande till ett vanligt eluttag. Den dag det behöver bytas, kanske inte uttagsserien finns kvar längre, man får antingen ett udda utseende på uttaget, eller byta en massa uttag i hela/halva huset.

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
De där engelska uttagen för 25 kr/st skulle jag nog inte vilja installera i ett hus. Det är lite för bra pris för att vara sant. Tveksamt pris även för ett uttag utan elektronik.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.