4 313 läst ·
31 svar
4k läst
31 svar
Brännmärken i uttag
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 261 inlägg
Vilket får mig att istället föreslå att inte byta uttag och stickpropp utan att sätta upp en tvåpolig vridströmbrytare och ansluta fast istället.H hempularen skrev:
Finns ingen anledning att ha stickpropp på en varmvattenberedare. Fast anslutning vinner i längden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och koppla den rakt inte via grenuttag eller förlängningssladd. Det vinner man inget på, och blir lätt bara ännu mera fel.
P.S. Och jag vet inte vart 1/0 tog vägen i bilden ovan. Det är rätt bild i PDF-produktbladet...
P.P.S. Jaja, det är eventuellt "lagligt" att byta stickproppen och uttaget själv, och "olagligt" att sätta upp en brytare. Men klarar man nöjaktigt av det förra, så klarar man säkert av det senare med. Och slutresultatet blir bättre. (Men se gärna min tråd om den exploderade tvåpoliga brytaren, och vådan av att inte mäta matningsspänningen till VV-beredare innan man tar isär dem.
Moderator
· Stockholm
· 57 890 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 261 inlägg
Du postade i tråden, men minnet är ju vad det är. Och vad det inte en gång var.H hempularen skrev:
Här kommer den dock igen.
snaggletooth skrev:
Byt till enkelt uttag och stickproppK Kalle_N skrev:
Ser inga större problem i praktiken om man råkar ladda mobilen där också medan man sitter på holken. 😀 Har själv monterat ett enkeluttag till tvättmaskinen på toan på landet och svär regelbundet över brist på laddmöjlighet där... 😂A avh67f skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 261 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 890 inlägg
"Kan och kan", de finns ju iallafall att köpa även av stora välkända märken. Så av den anledningan behöver man inte vara utan USB uttag.useless skrev:
Jag har dock alltid varit skeptisk till fasta USB uttag, standarden för USB (eller vad nästa anslutningsstandard kommer att heta) ändrar sig mycket snabbare än vad man normalt byter uttag/strömbrytare i ett hus.
Nu har vi visserligen relativt nyligen fått USB C, som väl troligen kommer att leva ett tag, iallafall rent mekaniskt för kontakten. Men med tanke på hur snabbt standarden har rört på sig hittils, så är jag skeptisk till om ett USB uttag som, installeras idag, kommer att vara något man vill använda om ex. 10 år, om det överhuvudtaget fungerar med de apparater vi har då.
Och till det kommer även risken för att uttaget hgelt enkelt går sönder, mycket stor risk i förhållande till ett vanligt eluttag. Den dag det behöver bytas, kanske inte uttagsserien finns kvar längre, man får antingen ett udda utseende på uttaget, eller byta en massa uttag i hela/halva huset.
Moderator
· Stockholm
· 57 890 inlägg
De där engelska uttagen för 25 kr/st skulle jag nog inte vilja installera i ett hus. Det är lite för bra pris för att vara sant. Tveksamt pris även för ett uttag utan elektronik.