12 966 läst ·
78 svar
13k läst
78 svar
Brännaren tänder inte! Snäll hjälp! (Belöning utlovas!)
Medlem
· Lindesberg, Örebro
· 229 inlägg
Den ser ut såhär.

Medlem
· Lindesberg, Örebro
· 229 inlägg
Medlem
· Lindesberg, Örebro
· 229 inlägg
Nu har du fått så mycket tips från olika forum,men har inte läst eller gjort som det tipsats om utan du hittar på egna grejer hela tiden och och köper grejer hela tiden.
Har du kopplat triacen så här?Två bruna kablar från plint 9 och 10 (är kvar hela tiden) som går till triac.
En till vänstra anslutningen triac och andra till sockerbit.Element kopplas en till sockerbit och andra till
högra anslutn.triac.
http://forumbilder.se/I4EAG/wp-20140119-001
Det är processorn som styr vad brännaren skall göra.När elementet skall glöda.Hur fläkten skall gå.
när startdosen skall börja o.s.v.
Kan ha varit elementet som exploderade när du hörde en knall.Har hänt mig en gång.
Vill du inte ta isär brännaren för att se elementet glöda kan du ställa den på golvet så du ser från det hållet.Lossa kablarna från triac och koppla istället direkt på elementet med en kabel med stickpropp. .Då ser du om elementet börjar glöda.
Har du kopplat triacen så här?Två bruna kablar från plint 9 och 10 (är kvar hela tiden) som går till triac.
En till vänstra anslutningen triac och andra till sockerbit.Element kopplas en till sockerbit och andra till
högra anslutn.triac.
http://forumbilder.se/I4EAG/wp-20140119-001
Det är processorn som styr vad brännaren skall göra.När elementet skall glöda.Hur fläkten skall gå.
Kan ha varit elementet som exploderade när du hörde en knall.Har hänt mig en gång.
Vill du inte ta isär brännaren för att se elementet glöda kan du ställa den på golvet så du ser från det hållet.Lossa kablarna från triac och koppla istället direkt på elementet med en kabel med stickpropp. .Då ser du om elementet börjar glöda.
Medlem
· Lindesberg, Örebro
· 229 inlägg
Du vet INGET om vad vi har testat och jag har svarat -och berättat hur alla test har gått till, men det har du kanske missat.Taxen skrev:
Nu har du fått så mycket tips från olika forum,men har inte läst eller gjort som det tipsats om utan du hittar på egna grejer hela tiden och och köper grejer hela tiden.
högra anslutn.triac.
[länk]
[bild]
Triac:en sitter som den ska, (som jag har förklarat flera gånger redan).
Nej, det var inte tändelementet som "exploderade".
Det är vanligt att man får smällar om det ligger mycket pellets i brännarröret.
Vi har god insyn in till elementet och det tänder som sagt inte.
När mitt reservelement exploderade påsken 2015 så köpte jag tändkuber som jag dränkte med lite tändvätska.Tände dem och släppte ner i brännaren där jag lagt en startdos med pellets.Matade sen
för hand tills brännaren kommit igång.Satte dit slangen och sen gick brännaren tills den stannade vid 80 grader.Fick göra så hela påsken tills jag fick hem det nya elementet.
Så här testade jag mitt nya element så jag visste att det var helt och det inte var nåt annat som var trasigt.
http://forumbilder.se/I4EAH/wp-20150409-18-44-21-pro
för hand tills brännaren kommit igång.Satte dit slangen och sen gick brännaren tills den stannade vid 80 grader.Fick göra så hela påsken tills jag fick hem det nya elementet.
Så här testade jag mitt nya element så jag visste att det var helt och det inte var nåt annat som var trasigt.
http://forumbilder.se/I4EAH/wp-20150409-18-44-21-pro
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Kom på en sak på min brännare då den var riktigt tjurig engång när jag skulle ha igång den för säsongen och då vrickade jag lite på processorn. Då vaknade den......sen har det aldrig hänt nå mer. Kanske var det dålig kontakt på nå ben.
Medlem
· Lindesberg, Örebro
· 229 inlägg
Medlem
· Lindesberg, Örebro
· 229 inlägg
Medlem
· Lindesberg, Örebro
· 229 inlägg