Låter som att din flamvakt är slut som artist!
Jag hade bytt den direkt möjlighet finns.

När brännaren har stannat hur ser det ut i brännarröret då?

För är det flamvakten som felar lär det finnas oförbränd pellets, annars så är det matningsfel dvs för lite pellets

Jag har läst att om volten sjunker när man belyser flamvakten är den ok. Eller är det fel?
Det är mycket obrända pellets.

Men när den går in i högfartsläge går allt kanon ända upp till maxtemp, men när brännaren sen ska tända igen (när tempen sjunkit lite), blir det problem.

Går inte att få tag på en flamvakt idag oavsett. :(
(Blir väl ännu en natt med dubbla täcken. Brrr!)

Plocka ut inre brännarröret och borsta av det med en stålborste och rensa alla lufthål i brännarröret. När min px21 strular så brukar det hjälpa med en rengörning av brännarröret.

Har aldrig
S Schäfer skrev:
Plocka ut inre brännarröret och borsta av det med en stålborste och rensa alla lufthål i brännarröret. När min px21 strular så brukar det hjälpa med en rengörning av brännarröret.
Ok! Har aldrig testat med stålborste bara lite tryckluft ibland.

Guldstrand Guldstrand skrev:
Jag har läst att om volten sjunker när man belyser flamvakten är den ok. Eller är det fel?
Det är mycket obrända pellets.

Men när den går in i högfartsläge går allt kanon ända upp till maxtemp, men när brännaren sen ska tända igen (när tempen sjunkit lite), blir det problem.

Går inte att få tag på en flamvakt idag oavsett. :(
(Blir väl ännu en natt med dubbla täcken. Brrr!)
Jag har bytt direkt den ger minsta tecken på att vilja ge felkod.
Enklast är att övervaka den med en multimeter för att se live vad den ger för spänning.

Men att det ligger oförbränd pellets i brännaren och den stannat är ett givet tecken på att flamvakten gett signal om att ingen låga finns.

L Lutte skrev:
Jag har bytt direkt den ger minsta tecken på att vilja ge felkod.
Enklast är att övervaka den med en multimeter för att se live vad den ger för spänning.

Men att det ligger oförbränd pellets i brännaren och den stannat är ett givet tecken på att flamvakten gett signal om att ingen låga finns.
Jag har ingen möjlighet att se/läsa någon felkod på denna brännaren.
Flamvakten verkar fungera eftersom att volten sjunger när jag lyser på den.

Har precis beställt en ny triac-styrning med ny kabel, för det verkar som att den också strular lite.

Alltså.. detta är heltskumt. :shock:
Köpte en ny triacstyrning (+ kabel) och satte på brännaren för en stund sedan.

Problemet som vi har nu, är att vi inte får någon startdos alls.
Det enda som händer är ett fläkten startar lite försiktigt efter en liten stund, för att sedan öka lite efterhand, men någon startdos kommer aldrig.

EDIT:
Problemet med matningen är nu löst, var glapp i en kabel.
Nu är det nya tändelementet som inte verkar fungera (ser ingen orange/röd färg).

Vad kan det vara för fel nu?

- Ny fläkt
- Nytt element
- Ny triacstyrning + kabel

= mer problem(?)

Redigerat:
Låter det något från motorn när pellets en skall komma? Dvs motorn orkar/hinner inte dra igång? Eller är det helt tyst och inget händer?

Finns det ingen service för denna brännare på orten där du bor?

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Problemet med matningen är löst, var glapp i en kabel.
Nu är det nya tändelementet som inte verkar fungera (ser ingen orange/röd färg).

Service finns inte på orten och vi skulle inte ha råd att betala servicen heller.

H
Är tändelementet rätt monterat.
Skruvarna under brännaren ska skjutas så långt fram som det bara går.

Har ni kontrollerat säkringen till tändelementet?

H H-Thomasson skrev:
Är tändelementet rätt monterat.
Skruvarna under brännaren ska skjutas så långt fram som det bara går.

Har ni kontrollerat säkringen till tändelementet?
Elementet är rätt monterat, men även om det skulle sitta lite fel ska det ändå glöda.

Var sitter säkringen till elementet?

Jag testade att koppla en vanlig 15 watts lampa på triacstyrningen, där tändelementet ska sitta.
Precis som med elementet så tändes inte lampan heller när det är tänkt att brännaren ska tända.

Vi mätte tändelementet till 126 ohm, så det verkar var helt.

Kablarna från tändelementet är för korta, annars kanske man kunde testa att koppla in dem direkt i någon av plintarna?
(Alltså koppla förbi triacstyrningen, för att felsöka.)

Vad är det mer som ger ström till själva tändelementet?
Tycker det är väldigt märkligt om något skulle ha gått sönder, bara sådär. :?

Är tacksam för all hjälp jag kan få.

Har likadan brännare och den bara går och går..........Det enda som krånglar när jag upplever samma fel som ni är att flamvakten är skitig och de verkar vara enormt känsliga. Sotar jag med tryckluft och blåser rent i brännaren så startar den absolut inte om jag inte tar ut flamvakten och torkar av den. På över tio år snart så har jag bytt tändelement grovt sett en gång per år, bytt fläkten nu till nuvarande säsong. Det är allt. Jo det är nytt chip också i början. Har ingen ackutank och lite vatten och stort hus så hysteresen var lite väl tajt i början. De gjorde om den sen.
10 pall om året så den har eldat lite också..........

Guldstrand Guldstrand skrev:
Jag testade att koppla en vanlig 15 watts lampa på triacstyrningen, där tändelementet ska sitta.
Precis som med elementet så tändes inte lampan heller när det är tänkt att brännaren ska tända.

Vi mätte tändelementet till 126 ohm, så det verkar var helt.

Kablarna från tändelementet är för korta, annars kanske man kunde testa att koppla in dem direkt i någon av plintarna?
(Alltså koppla förbi triacstyrningen, för att felsöka.)

Vad är det mer som ger ström till själva tändelementet?
Tycker det är väldigt märkligt om något skulle ha gått sönder, bara sådär. :?

Är tacksam för all hjälp jag kan få.
Kanske är nåt fel på triacen, det händer att såna går sönder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.